Annons

Hastighet på CF-kort, 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

jag får min 300D i dagarna, och har funderingar
kring hastigheten på minneskorten, och vilken korttyp jag ska investera i.

Att man tjänar på att ha ett snabbt kort har
jag förstått, men huruvida det är värt pengarna att betala för det där "lilla extra" har jag inte fått grepp om?

Kommer jag att märka någon prestanda-skillnad (mer än själva överföringen till dator, alltså kamera-prestanda) om jag investerear i ett riktigt snabbt minneskort, t ex 1GB Sandisk Ultra II?

Någon som har praktisk erfarenhet av prestanda på de olika korttyperna när man tar flera kort på rad etc.?

Tacksam för svar,

Micke Svärdh
 
Jag har sett den sidan, men min frågeställning kvarstår...är det värt 500 spänn att gå från 1287K/sec till 1385K/sec?

Märker man ens skillnaden?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Med tanke på det lilla buffertminnet i 300D är det idé att satsa på snabba kort för kortast möjliga avbrott.

Jag köpte ett San Disk Ultra II till 300D. Det går verkligen undan om man jämför med en microdrive.
 

hakanv

Aktiv medlem
Trancendkort

Jag har ett 1GB Ultra 45X Transcend Compact Flash Card som kostar 2869kr på www.zebramedia.biz. Det har 5 års garanti och fungerar ypperligt i min Canon Powershot G5.Kortet presterar också bra i tester jag sett.Det känns mycket snabbt och klart bättre än Microdrive som jag också har provat.

Det kanske inte besvarar din fråga, men som tips kanke det kan var till din hjälp ändå :)
/Håkan
 

Jeppe

Aktiv medlem
Okej.. läste inte riktig noggrant..

EN RAW-fil är runt 6MB, 4 st = 24MB, med en skrivhastighet på 1287kb/s så tar ett fullt buffertminne i 300D sådär en 18,5 sekunder att skriva ned.

Med en skrivhastighet på 1385kb/s tar samma skrivning 17,3 sekunder.

En enstaka RAW-fil tar alltså 4,6 sekunder med det långsamma och 4,3 sekunder med det "snabba"
 
Tack för jättebra info!

Jesper, innebär det att man måste vänta ca: 5 sekunder innan man kan ta nästa raw-bild om bufferten är full, eller vill kameran tömma hela minnet innan man kan skjuta igen?

Mvh

Micke Svärdh
 

Jeppe

Aktiv medlem
Det räcker att den får skriva en bild.. Då kan du ta nästa..

Ta t.ex. en motortävling.. du bränner av 4 bilder i RAW.. då får du vänta 18 sekunder innan du med säkerhet kan ta nästa burst..

Med 10D kan man då ta 5 st 4 bilders bursts på 45 sekunder. Med en 300D tar detta typ 100 sekunder..
 
ANNONS