Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

540 EZ mot 420 EX?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne K

Aktiv medlem
Jag såg ett bytesförslag avseende en Canonblixt 540 EZ mot en 420 EX. Vad är det som 420 EX kan som inte 540 EZ klarar? 540 är ju (väl?) egentligen mer exlusiv än 420? Tacksam för svar!
 

tobias.e

Aktiv medlem
EZ är den äldre generationen blixtar.

Så vad den inte klarar är E-TTL (den har A-TTL istället). I praktiken innebär detta något sämre mätning, att den inte kan användas trådlöst samt att den inte funkar med Canons digitala kameror (?).

Med en EOS 33 skulle du alltså få lite sämre ljusmätning, dessutom fungerar inte autofikusens hjälpbelysnign på 540EZ med alla 7 autofokuspunkter på EOS 33. (Jag har själv 550EX, som är så gott som identisk med 540 EZ fast med E-TTL) och där fungerar hjälpbelysningen för de horisontella men ej vertikla punkterna).

Vad du får som du inte har nu är bättre ledtal, stroboskop-funktion, möjlighet till manuell styrka och zoom, samt mer lättåtkomlig inställnign för exponeringskompensation och bracketing. Och en betyudligt större och tyngre blixt.
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
540 EZ har inte E-TTL som de nya kamerorna har och kan inte användas med automatik på digitala kameror. Därför är inte ett byte så kontsigt även om 540 är kraftfullare.

420 EX kan dessutom fjärrstyras av en annan 420, 550 EXX eller av en separat blixtsändare.

E-TTL använder den vanliga flerfältsljusmätningen för att mäta blixtljuset till skillnad från TTL och A-TTL som mäter med en separat sensor som är riktad mot filmen. Vanligen är den mätningen bara centrumvägd.

I E-TTL systemet finns också möjlighet till blixtspotmätning och låsning av blixtexponeringen på en del kameramodeller.
 

Janne K

Aktiv medlem
Tack för goda och snabba råd! Då sitter jag mer än nöjd med min 420 EX!
MVH
/JK
PS. Men det vore kul att kunna låsa blixtexponeringen på fler bilder i följd. Man får ju mer nytta av (den mycket användbara) blixtspotmätningen då. Inte minst vid porträtt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag tror faktiskt att blixtljuslåset funkar precis som det vanliga exponeringslåset och håller värdet i 30 sekunder så länge man inte mäter på nytt. Dessutom tror jag att det håller värdet om man håller igång och plåtar. Ska kolla vad det står i instruktionsboken, annars är det kanske läge att fråga Canons tekniske ansvarige.
 
ANNONS