Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 28-70/2,8 vs. Tamron 28-75/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenta

Aktiv medlem
Reser till Thailand i December och tänkte innan detta skaffa en bra normalzoom till min Nikon F4. Då jag senast var i Asien 2000 tyckte jag det var jobbigt med dessa eviga objektivbyten. Frågan är bara vilken zoom som är vettigaste köpet. Tamron är förvisso något dyrare än Sigman. Skulle vara tacksam för tips från de av er som har erfarenhet av dessa objektiv.

/ Kenta
 

kuisma

Aktiv medlem
Blä! Jag som just skaffat ett Sigma 28-70/2.8!
"Cyberphoto rekommenderar" var stämplat på det, men det skulle man visst inte lita på. Kollade runt i en massa tester, och ser att Tamrom just slår det på alla punkter. Blä igen.

Inget som vet något Sigman är bättre på? Snälla? :)
 

kuisma

Aktiv medlem
Gäller bara om man inte tänker köpa filter till dem. Eftersom Tamron har mindre filterdiameter, äter det raskt upp skillnaden.
 

kuisma

Aktiv medlem
Jag har fortfarande ångerrätt ... men det känns så fånigt. Jag menar, det är ju inte direkt så att det i praktiken resulterar i något skilnad på resultatet med en Sigma eller Tamron ... men visst känns det surt i allafall.
 

bjanha

Aktiv medlem
kuisma skrev:
Jag har fortfarande ångerrätt ... men det känns så fånigt. Jag menar, det är ju inte direkt så att det i praktiken resulterar i något skilnad på resultatet med en Sigma eller Tamron ... men visst känns det surt i allafall.
Vad gnäller du om då?? :)
 

mattias__o

Aktiv medlem
Jag köpte tamron obektivet inför en resa som jag gjorde för ett par veckor sedan. Jag är jättenöjd med det. Jag har dock ingen erfarenhet av sigmas objektiv så jag kan inte jämföra dessa. Det var skönt att slippa objektivbyten då jag endast hade fasta objektiv tidigar.

Jag har lagt upp tre bilder tagna med tamronobjektivet om du vill se. De ligger i mitt Barcelona 2003 album.

mattias__o
 

kuisma

Aktiv medlem
bjanha skrev:
Vad gnäller du om då?? :)
Jag gnäller på Murphy! :p Som om han inte ställt till det nog, ser jag att min ångerrätt gick ut i fredags. Antar det är upp till Cyberphotos välvilja nu alltså. Hm, hoppas de betraktar mig som trogen kund. :)
Fast egentligen gnäller jag nog över min egen fånighet ... *så* viktigt är det ju egentligen inte.
 

kuisma

Aktiv medlem
Jag fick byta det! HELT upp till Cyberphotos
goda vilja, i och för sig. *nöjd kund*
Just fått på Tamron'en på kameran, och märker
genast en massa trevliga detaljer, som t ex att
man inte måste ha frökenfingrar för att få bort
objektivlocket när motljusskyddet är på. Plus
att det är mycket tystare och smidigare. Lättare åtkomlig zoomring också, men avsaknad av "dual fokus" som Sigman, dvs Tamrons fokusrung roterar med AF. Kan däremot inte säga något om skillnad i bildkvalité, eftersom jag aldrig fotade något med Sigman. Sigman hade däremot en snygg väska med, vilket man slapp till Tamron.

[gud så snygg formateringen blev]
 
Senast ändrad:
ANNONS