Att objektiven blir dimmiga kan ha flera förklaringar, kan ju också vara fungus eller vad det nu heter på svenska. Eller olja och andra ämnen som förångats med tiden. Vissa saker är lättare att få bort än andra.
Jag har ett gammalt (1934) 9cm objektiv i skruvfattning (Elmar) som visserligen är helt rent men som har svaga putsrepor. Det funkar dock hur bra som helst.
Sen har jag en 1950 Summitar som är lite dimmig men det kan ge bra effekter vid tex porträtt. Här är några foton jag taggat på Flickr:
http://www.flickr.com/photos/philipus/tags/leitzsummitar501950/
Bilden på traktorn visar att i extremfall så ger dimmigheten intressanta effekter. Men övriga bilder visar att objektivet presterar helt ok i normala situationer.
Ett av mina mer bisarra objektiv - en 2,8cm f6.3 (!) Hektor - är också lite dimmig (lite svårt att se egentligen för linselementen är så oerhört små) men den funkar också så länge solen inte kommer rakt framifrån.
Så horses for courses etc. Om inte ett objektiv är helt dimmigt oavsett anledning kommer det i de flesta situationer funka ok. Men allt beror på fotografens önskningar och förväntningar, förstås.
Ps. Jag håller med om kommentaren om LP Foto. Jag följer ofta auktioner och jag har aldrig sett att någon skulle sälja så mycken utrustning oavsett märke som är i så stort behov av service och/eller reparation. Jag tror inte att det har att göra med att LP Foto skulle ha en mycket mer konservativt graderingssystem utan helt enkelt med att de inte får in utrustning i bättre skick. Det har dock den fördelen att om man vet vad som behöver göras och vad det kostar så kan man hitta bra grejer.