Annons

Panasonic's 16-megapixel Lumix G6

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Funderar på en Panasonic's 16-megapixel Lumix G6 med den medföljande "normaloptiken". Intresserad av synpunkter från användare. Berätta gärna om både + och –

Hur är den att filma med?

Hur mycket ska man betala för den idag?
 

Bilagor

Fatherof4

Aktiv medlem
Funderar på en Panasonic's 16-megapixel Lumix G6 med den medföljande "normaloptiken". Intresserad av synpunkter från användare. Berätta gärna om både + och –

Hur är den att filma med?

Hur mycket ska man betala för den idag?
+ snabb, bra grepp, mikrofoningång, bra kvalitet på bild och film, , bra pekskärm vid filmning, många inställningsmöjligheter, "en liten riktig kamera".

- på verkstad två gånger på en månad efter inköp, dock mycket snabb lagning av Panasonic, väl känsligt inmatningshjul lätt att trycka när man bara vill snurra.

På det hela taget är jag nöjd med den, om den nu håller i fortsättningen. Men det som var trasigt var kopplat till moderkortet som nu är utbytt.
 

M7_21

Aktiv medlem
+ snabb, bra grepp, mikrofoningång, bra kvalitet på bild och film, , bra pekskärm vid filmning, många inställningsmöjligheter, "en liten riktig kamera".

- på verkstad två gånger på en månad efter inköp, dock mycket snabb lagning av Panasonic, väl känsligt inmatningshjul lätt att trycka när man bara vill snurra.

På det hela taget är jag nöjd med den, om den nu håller i fortsättningen. Men det som var trasigt var kopplat till moderkortet som nu är utbytt.
Tack för svar! Bra att du nämnde även minus-sidan!
 

Fatherof4

Aktiv medlem
Tack för svar! Bra att du nämnde även minus-sidan!
Glömde skriva att jag köpte med motorzoomen som är bra vid filmning, men seg vid fotografering. Det gör inte så mycket då jag har en del mft-linser sedan innan. Ytterligare en bra sak med den är att den automatiskt aktiverar fokushjälp när man sätter på ett objektiv utan autofocus, i mitt fall gamla md-rokkor. Betalade 6.990:- på Japanphoto för kamera och objektiv. Bra med en fysisk butik när det krånglar.
 

M7_21

Aktiv medlem
Enligt Prisjakt är det: "Panasonic Lumix DMC-G6 + 14-42/3,5-5,6 OIS". Vet inte om det följer med ett motljusskydd eller om jag måste köpa till ett sånt?
 

Miffler

Ny medlem
Enligt Prisjakt är det: "Panasonic Lumix DMC-G6 + 14-42/3,5-5,6 OIS". Vet inte om det följer med ett motljusskydd eller om jag måste köpa till ett sånt?
Jag köpte paketet med två objektiv och det följde med motljusskydd till bägge objektiven.

För övrigt känns kameran väldigt trevlig. MÅNGA inställningar och trevligt med hela sju knappar som man kan programmera till olika funktioner. Som nybörjare känns den för tillfället lite överväldigande dock. :)
 

M7_21

Aktiv medlem
Jag har fått veta att det finns två olika "normalzoomar", den ena följer med i priset på 4.990:-, med det andra blir priset runt 6.500:- Vad skiljer dem åt?

Är det värt att lägga till mellanskillnaden mellan dessa gluggar? För- nackdelar?
 

Fatherof4

Aktiv medlem
Jag köpte paketet med två objektiv och det följde med motljusskydd till bägge objektiven.

För övrigt känns kameran väldigt trevlig. MÅNGA inställningar och trevligt med hela sju knappar som man kan programmera till olika funktioner. Som nybörjare känns den för tillfället lite överväldigande dock. :)
Kul och lycka till!
 

Fatherof4

Aktiv medlem
Jag har fått veta att det finns två olika "normalzoomar", den ena följer med i priset på 4.990:-, med det andra blir priset runt 6.500:- Vad skiljer dem åt?

Är det värt att lägga till mellanskillnaden mellan dessa gluggar? För- nackdelar?
Vad jag kan förstå är den billigare en manuell zoom och det dyrare paketet har motorzoom. Motorzoom kan vara trevligt när man filmar men ofta lite frustrerande vid vanlig fotografering. Då kan den kännas lite långsam. I övrigt är mft-objektiv skarpa och bra. Välj efter vad du själv känner vara bäst.
 

oliverp

Ny medlem
Funderar på att köpa G6 men efter ha testat den så måste jag att den känns lite oergonomisk jämfört med en något större kamera som exempel Canon 700D vilket kan kanske bero på att jag ganska stora händer, tycker även att knapparna sitter lite väl tight, känner någon annan igen sig såfall är detta något man vänjer sig vid?

Undrar också om någon har erfarenhet att filma med G6 och säga några ord om detta? Själv har jag främst tänkt att filma kortare intervjuer.
 
ANNONS