Annons

Nikon D100 vs Canon EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mickey

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på att köpa ny digitalkamera.
har kollat på Nikon D100 och
Canon EOS 10D.

Vad är dom största skillnaderna?
Vilken skulle ni köpa?

Mvh
Mickey
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag köpte 10D för att den har snabbare AF, större buffert, högre upplösning och ett hus i magnesiumlegering (istället för plast)..sen tycker jag Canon har bättre och fler objektiv att välja på.
 

Mickey

Aktiv medlem
okey!
vad ska man ha för objektiv till en canon då?
jag har kollat på nikons objektiv och
kommit överenns med Nikons AF-S 80-200/2,8 D IF ED.

Finns det nått liknande för Canon?

Mickey
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det finns Canon EF 70-200/2,8 L IS USM, både med och utan IS.

Ett billigare alternativ är en Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM till Canon AF (som oxå är ett mycket bra objektiv).
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det är en optisk bildstabilisator som förhindrar skakningsoskärpa 2-3 steg (IS = Image Stabilisator)
 

sagan

Avslutat medlemskap
Nä, då..jag beställde precis en Sigma 12-24mm till min 10D (den finns givetvis till Nikon oxå)..och den passar på alla Canonkameror oavsätt sensorstorlek..då låser man inte in sig (som med DX-objektiv)...
100-400L IS USM, var ett objektiv som inte Nikon kunde matcha, Nikons 80-400 OS är inte i närheten av samma klass.
 
Senast ändrad:

sagan

Avslutat medlemskap
Bluueberry skrev:
alltså..
du pratar med en nybörjare nu.. :p
vad innebär 2-3 steg?
1/800-> ett steg långsamare = 1/400 ett till -> 1/200 och ytterligare ett steg = 1/100 sekund..det innebär alltså att du kan handhålla objektivet med längre slutartid utan att få skakningsoskärpa.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Ja, det är mycket bra, särskilt då man använder långa brännvidder..IS kan med fördel kombineras med ett enbensstativ oxå.
 

Jeppe

Aktiv medlem
festfotografen skrev:
Försumbart Canon och nikons objektiv utbud är ganska lika men ska man köra digitalt och gillar vidvinkel är det väl bättre att satsa på Nikon ;)
Den största skillnaden är väl att Canon erbjuder fler USM-objektiv, samt vissa som inte Nikon har. T.ex. TS-E objektiven (Tilt/Shift). Dessutom kan dewn som vill köra riktig vidvinkel få 14mm med 1Ds ;)...Fast nu även 19mm på en 1.6x FOV Crop med Sigmas 12-24..

Annars är systemen rätt jämnbördiga nu, när Nikon börjar komma med sina VR-objektiv (Canon har haft dessa sedan 1995).

Däremot är Nikons blixtsystem överlägset Canons..
 

sagan

Avslutat medlemskap
Just det VR heter Nikons motsvarighet till IS..OS är ju Sigmas namn för det.

Hoppas verkligen 12-24:an är bra nu..jag har ju inte sett några test på den, annat en några bilder tagen med SD10...men sigma gör ju bra vidvinkelzoomar, så den borde vara bra.
 

felle

Aktiv medlem
Kim> Vad betalade du för 12-24an? Tyckte du inte att max bländare 4-5.6 var för ljussvagt? Bara lite nyfiken...
 

Wil

Medlem
Det finns fler...

Jag valde att köpa en Fuji Finepix S2 Pro. S2:an har fått mycket bra kritik och den instämmer jag i. Jag har haft den i ca 3 veckor nu och är mycket nöjd. Jag har fotograferat med Nikon sedan 10 år tillbaka och kan fortfarande använda mina objektiv och blixtar. Vad gäller just blixtarna är S2:an bra eftersom den accepterar alla Nikon kompatibla blixtar (i princip). D100 måste ha speciella blixtar för att fungera (Nikons egna nyare blixtar). S2:an ligger också betydligt bättre i handen än D100.
Skillnaden är hårfin. Både S2:an och D100 ger massor av kamera för pengarna - anser jag.
 
ANNONS