Annons

Erfarenhet av Voigtländer 35/1,2 Nokton ASPH VM II

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Hurtig

Aktiv medlem
Tittar efter ett 35mm objektiv och har givetvis tittat på Leica's olika varianter. Mycket pengar dock och jag har tittat på andra alternativ.

Det som kommer längst upp i den listan är Voigtländer 35/1,2 Nokton ASPH VM II, som verkar gillas av de flesta. Det som alla "klagar" på är storleken och vikten.

Någon här som har erfarenhet av det här objektivet?
 

Makten

Aktiv medlem
Någon här som har erfarenhet av det här objektivet?
Japp! Det är superbt på korta avstånd, låt säga upp till 1,5 meter. Men där bortom blir det successivt mer grötigt och ger i min mening en vedervärdig bakgrundsoskärpa på långt håll. Objektivet är helt klart optimerat för närbilder och det är utifrån sådana som 9 av 10 omdömen verkar baserade.

Bländar man ner till f/4 eller mer så börjar det likna vilken annan bra trettiofemma som helst. Eventuellt bättre, men vad ska man då släpa på nästan ett halvkilo med hög ljusstyrka för?

Missförstå mig nu inte. Voigtländer 35/1,2 är kanonbra, men inte till vad som helst. Personligen hade jag alla gånger valt ett traditionellt 35/1,4 istället, vare sig det handlar om Voigtländer eller Leica. Dessa har dock den otäcka egenskapen att skärpan dyker som en sten nånstans mellan mitten och hörnen, vilket man bör vara medveten om. Ett-komma-tvåan gör inte detta utan är mer jämn(dålig) över hela bilden.
 

Makten

Aktiv medlem
Nä, jag har raderat allt som såg dåligt ut. Men såhär fint kan det bli vid f/2 på nära håll med Sony a7: http://www.flickr.com/photos/makten/10675798576/in/set-72157637315259413

Som sagt så verkar de flesta jättenöjda med detta objektiv. Jag vill bara visa att det inte behöver betyda att det inte finns nackdelar, och för mig har Voigtländern helt fel slags karaktär för att funka bra.

Eftersom jag antar att du har en Leica-kamera så är utbudet av fungerande, små trettiofemmor betydligt större än för mig. Personligen skulle jag ha köpt ett Zeiss 35/2 ZM som verkar ge precis det jag söker (men som tyvärr inte funkar bra på Sony a7). Det har omvänd karaktär mot Voigtländern, med hård bakgrundsoskärpa på nära håll och mjuk dito på större avstånd.
 

matlep

Aktiv medlem
Jag har en kompis som har vart mer än nöjd med sin. Förutom vikten och storleken då. Om du är intresserad så skall han sälja det.
 
ANNONS