Annons

Någon som använt en leksakskamera (Holga)?

Produkter
(logga in för att koppla)

zeldawashere

Aktiv medlem
Vet inte om det är rätt forum men misstog mig ganska rejält när jag trodde att en leksakskamera skulle vara rena barnleken och misstänker att jag totalt fuckat upp hela rullen.
Har en Holga 120N (utan blixt) och film isatt (dock står det ingenstans om det är 12 eller 16 bilder på rullen men har gissat på 12) så har alltså dragit reglet så att den pekar på tolv.

Så efter jag knäppt kortet drar jag alltså fram rullen, men får dra och dra och dra innan det kommer fram en siffra, emellan så är det bara en massa runda ringar, och själva siffrorna verkar aldrig stämma överens med hur många kort jag knäppt, ena gången kan det stå 7 och sedan 4 och sedan 9. Vet ju inte ens när det är meningen att rullen ska vara slut.
Är det kameran/rullen som det är fel eller vad är det jag har missat här?

Peace
 

hansen

Aktiv medlem
Mellanformatsfilm har inget angivet fixt bildantal eftersom den används till kameror med olika negativformat. En rulle film ger:
6x4,5 15 eller 16 bilder
6x6 12 bilder
6x7 10 bilder
6x9 8 bilder

Holga kan ge 6x4,5 eller 6x6 negativ.
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Holga är ett underbart verktyg.
Kom ihåg att det är mer regel än undantag att man behöver tejpa filmluckans kanter om man vill undvika ljusinsläpp.
När du exponerat och framkallt 5 rullar så har du kommit underfund om hur du rattar fram filmen :))
/N
 

Jenzur

Aktiv medlem
Har fotat en rulle med min Holga, den är lite knepig att använda i början. råkade veva förbi tre fyra bilder första gången, så fick ta ut rullen och ladda om. Tänk på att du kommer ser alla siffror upp och ner i det lilla röda glaset, jag skulle ta ur rullen och ladda om den, och leta efter ettan vilket bara är ett rakt streck på 120 film, iaf på Kodaks Tri-X.
 

zeldawashere

Aktiv medlem
Tack så mycket för råden, ska ta och kika in den där videon sen och se om den gör mig lite klokare.
Tror nog att jag skiter i rullen jag har i nu och börjar om på ny kula, fick ju med någon svart grej som står det står 16 på och vill nog hellre ha ut 16 av en rulle än bara 12.

niclasforsberg: Fast kan inte lite ljusinsläpp vara charmigt också? ;)

Jenzur: Ah men förstörs inte rullen om man tar ut den och laddar om (iallafall om man hunnit knäppa något kort?)

Får ni också fram en massa runda cirklar när ni vevar fram filmen, eller kommer nästa siffra på en gång?
Aja, byter iallafall rulle och försöker veva fram till den ettan som ska vara som ett streck =P ( Har dock filmrullar från kaffebrus.se: Lomography Color Negative 120film.) Det kanske ser olika ut på displayen beroende på vilken film man har?
 

Jenzur

Aktiv medlem
Om du tar ut rullen när det är mörk och rullar tillbaka den på rullen så att skyddspappret sitter kvar så förstörs den inte, när du har rullat tillbaka den hela vägen så kan du tända lampan och ladda den som vanligt. sen kanske det blir lite dubbelexponering men sånt kan ju vara rätt coolt när man väl får till det.

Om du vill ha ut 16 bilder på rullen ändras formatet då blir bilderna inte längre kvadrater utan rektanglar, själv föredrar jag 6x6 formatet.

Ingen aning om hur Lomo 120-film ser ut, alla tillverkare skiljer sig en aning. Har aldrig använt den och skulle nog avråda från det då den är så dyr, kolla på http://www.brunosbildverkstad.se/ istället, där får du 5 rullar färgfilm/SV till samma pris som för 3 lomo rullar. Allt lomo gör är att märka om andra filmer med undantag av några få specialfilmer.
 

zeldawashere

Aktiv medlem
Om du tar ut rullen när det är mörk och rullar tillbaka den på rullen så att skyddspappret sitter kvar så förstörs den inte, när du har rullat tillbaka den hela vägen så kan du tända lampan och ladda den som vanligt. sen kanske det blir lite dubbelexponering men sånt kan ju vara rätt coolt när man väl får till det.

Om du vill ha ut 16 bilder på rullen ändras formatet då blir bilderna inte längre kvadrater utan rektanglar, själv föredrar jag 6x6 formatet.

Ingen aning om hur Lomo 120-film ser ut, alla tillverkare skiljer sig en aning. Har aldrig använt den och skulle nog avråda från det då den är så dyr, kolla på http://www.brunosbildverkstad.se/ istället, där får du 5 rullar färgfilm/SV till samma pris som för 3 lomo rullar. Allt lomo gör är att märka om andra filmer med undantag av några få specialfilmer.

Åh okej, tackar för tipsen. Vill ju också ha det kvadratiska formatet så behåller nog dom i 6x6.
Och verkade vara en himla bra sida det där, blir nog att beställa mycket därifrån och att köpa 120 format i fempack istället, typ Kodak Portra 400 120 5-pack.
 
ANNONS