Annons

Byta fokuspunkt X100 X100s?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Går det att byta fokuspunkt i den optiska sökaren? Eller är det bara mittenpunkten som funkar? Syns bytet av punkt i den optiska sökaren? För jag tippar på att den elektriska sökaren ger möjlighet att byta fokuspunkter och får det att synas.
 

Yonazarith

Aktiv medlem
Ja det går, även den optiska sökaren visar en digital overlay med information. Så det är bara att flytta på (mittenknappen till vänster om displayen om jag inte missminner mig, sen flytta med ringen/pilkorset).
 

Taka

Aktiv medlem
Kanon, tack för svar! Har en XE1 på väg nu, men tänkte även skaffa en X100S i framtiden, var nyfiken på om detta var möjligt!
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Värt att tänka på när man använder den optiska sökaren är att fokus fungerar bäst om du räknar med parallaxfel även vid fokusering. Dvs sätter fokus högre upp till vänster ju närmre motivet är kameran.

Finns en funktion som heter "corrected AF frame" eller liknande som hjälper dig på traven med tänket. Vet man bara om det vänjer man sig snabbt, men jag har läst åtskilliga rapporter online från frustrerade användare om att kameran indikerar grönt trots att den lagt fokus bakom motivet.

Det beror antingen på att användaren inte kompenserat för parallaxfel - eller försökt fokusera på något närmre än kamerans närgräns - som är olika för EVF och OVF.

Det är i övrigt supertrevliga kameror som är absolut dödstysta jämfört med en DSLR och har logisk och bra hantering. Lycka till! :)
 
ANNONS