Annons

D-lux 6 eller X1 eller rentav C

Produkter
(logga in för att koppla)

tazswe

Medlem
Funderar på att köpa en kompakt som komplement till min Pentax K5.
Det finns rätt många som är nöjda med sin D-lux men nu såg jag att man kan få en X1 för ungefär samma pengar. Det har varit ganska mycket klagomål på att AF på X1 men då har man kanske utgått ifrån att kameran kostade 2-3 gånger mer än vad den gör idag.

Vad skulle ni rekommendera mig att satsa på?
 

Yonazarith

Aktiv medlem
Beror ju på vad du vill ha; Sökare eller bara live view? Fast optik eller zoom? Är ljusstark optik ett krav? Om Leica C, varför inte Panasonic LF1 (samma kamera, runt 2k billigare. Dock påstås det här och vara att C har mer leicakänsla i bilderna...)?

D-lux går ner till f/1.4, och kan ta en extern elektronisk sökare, vilket är vettiga detaljer om just de sakerna efterfrågas. Å andra sidan ligger C på f/2 med inbyggd EVF...

X1 tycker jag kanske är lite stor för vad du får (speciellt avsaknaden av någon slags sökare), å andra sidan tar den riktigt fina bilder...
 

tazswe

Medlem
Problemet är att dels så är K5an många gånger för stor att för att ta med sig och när vi väl är ute och reser så brukar hustrun ta min K5a och sedan så släpper hon inte tagit om den förrän vi kommer hem. Det som jag behöver är ett komplement till K5an som jag kan använda på våra resor men även som en kamera som jag kan stoppa i fickan och det är inget krav att den skall ha zoom.


Visst så har C inbyggd EVF men det lutar nog åt en D-lux som verkar vara bättre i övrigt, det finns ju sökare att köpa till D-luxen.

Det måste inte alls stå Leica på kameran så jag har även börjat att snegla åt en Fuji X100.
 
ANNONS