Annons

Fujifilm Fujinon XF 18-55/2,8-4 OIS eller XF 23/1,4 R

Produkter
(logga in för att koppla)

SlashHh

Aktiv medlem
Hej,

Har planerat på att köpa den nya Fuji x-t1 och börja med ett objektiv och det står mellan 18-55 eller 23mm.

Ska resa en del nu i vår och sommar men har svårt att välja mellan dessa på gluggar.

Skulle vilja veta hur ni tänker?

23mm pros n cons

+ f1,4
+gillar 35mm "field of view"
+ bildkvalitén verkar super
+ kanske inte behöver höga iso´n eller blixt vid sämre ljus och inomhus.
-----------------------------------
- är ju en fastbrännvid, Är ju kanske inte lika användbart vid resande och vill ju inte ha en massa primes för att täcka ett stort omfång.
- är ju ganska dyr
-har hört dåliga saker om autofokusen, att den ska vara seg. vet ju inte själv då jag inte testat den.

18-55
+ är ju en zoom som täcker stort omfång.
+ f2.8-4 är ju inte alls dåligt. fast jag egentligen inte gillar veribla fstopp.
+ har hört att den ska ha snabb autofokus.
+ har bildstabilisator
----------------------------------

- är ju inte intern fokus så den blir ju större när man zoomar, vill ju ha så litet som möjligt faktiskt.
- är ju inte lika ljusstarkt som 23mm.


VIkten och storleken är ju ganska lika om man inte räknar med att zoomen växer vid längre läget.

priset på zoomen är ju bra om man köper med den som "kit" glugg.

Tanken är ju också att jag tänka införskaffa mig 10-24 när det kommer och vet ju inte hur mycket 18-55 kommer användas då. Skulle ju vara roligt med ett ljusstarkt objektiv som f1.4.

Har ju visserligen använt en Canon AE-1 och ett fast 35mm f2.8 en del på mindre resor och vart ganska nöjd. var ju det det som jag hade till gång till o kommer inte ihåg att jag klagade då.

Hur tänker ni?

MVH Adam
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Jag skulle välja 23 mm, då jag gillar den bildvinkel den ger på APS-C. Visst är en zoom lite mångsidigare, men den blir större och ibland är det en fördel att zooma med fötterna i stället :)
 

LIQ

Aktiv medlem
Ja, det är ju svårt att svara på utan att veta vad och hur du fotograferar. Jag har 18-55, och kan bara nämna att du blir nog inte missnöjd med kvalitén. Den är skarp och fin.
 

SlashHh

Aktiv medlem
Tack för era svar, det är svårt faktiskt. Skönt med val möjligheten med zoom. Samtidigt som det vore roligt med ett f1.4. ¨

Jag fotar väl allt och inget på mina resor. Svårt att svara på då det blir allt möjligt från sevärdigheter till familj!

MVH
 

AliasJones

Ny medlem
I mitt fall vill jag ha 35mm f1.4R som jag kommer att köpa på sikt.
Vill ändå ha kitojektivet som ju fått mycket bra kritik och om man köper det tillsammans med kamerahuset är ju priset ganska bra nedsatt jämfört med att köpa det löst.

edit,
Men jag håller med (f1.4), kommer ihåg min Olympus OM2n med 50/1.4. Grymt skönt att fota med den kameran och ett förhållandevis snabbt objektiv.
 
Senast ändrad:

SlashHh

Aktiv medlem
Det vart 18-55 med x-t1 i kit. Tänkte lite som AliasJones och köper 23mm på sikt samt att 18-55 har fått väldigt bra kritik. Tror inte jag skulle köpa 18-55 separat iallafall, Kostar för mycket för att vara en variabel bländare enligt mig.
 

joccee

Medlem
Det vart 18-55 med x-t1 i kit. Tänkte lite som AliasJones och köper 23mm på sikt samt att 18-55 har fått väldigt bra kritik. Tror inte jag skulle köpa 18-55 separat iallafall, Kostar för mycket för att vara en variabel bländare enligt mig.
Du kommer bli mycket nöjd med 18-55. Är själv ute och reser i 6 månader och hittills (ungefär halva resan) så har jag kanske tagit 10-20% av bilderna med mitt 35mm och resten med 18-55. Nu reser jag rätt mycket längs kuster och även på havet så då går det inte alltid att zooma med fötterna vilket bidrar ganska mycket till att zoomen används flitigt. (Och AF är bättre på den än 35an)
Det enda jag kan sakna ibland är en bra vidvinkel. Fujis 14mm hade varit grymt att ha med.
F1.4 är trevligt men tycker den gör sig bäst i "kontrollerade" situationer.

Men som sagt zoomen kommer inte göra dig besviken
 
ANNONS