Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mörkrumsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

erhu

Aktiv medlem
Förutom att jag fixade en smärre översvämning i källaren där labbet ligger (Skåne är rätt vattensjukt just nu...) så koncentrerades min mörkrumsdebut kring krångel med filmspiralerna- nån som har nåt tips om hur man låter bli att knöla till de sista rutorna av filmen när man spolar upp den på spiralen? de sista rutorna verkade liksom inte riktigt få plats & de mådde inte så bra av att knölas fast...

Vad ska jag köra för framkallningstid för en TriX pressad två steg m T-max framkallare? (hittar ingen tabell m tider). Jag förutsätter att stopp & fix ska köras vanliga tider

Efter att ha hällt fix i stoppet så blev jag tvungen att hälla ut det stoppvätskan men jag har ingen aning om vilka proportioner man ska blanda nytt med (det står inget på flaskan)- jag tror det är nån form av Ilford...

undrar

/erik

som har startat mörkrumskrig
 

Jocke

Aktiv medlem
Hej!

Kan inte hjälpa dig med spiralerna, det problemet har jag aldrig råkat ut för.

Framkallningstider hittar du på "The Massive Dev chart" http://www.digitaltruth.com

Där finns framkallningstider för alla filmer och framkallare som finns, även för pressade filmer. 10 minuter skulle det väl bli i ditt fall om du späder framkallaren 1+4.

Lycka till!

/jocke
 

Jöörgen

Guest
erhu skrev:
Efter att ha hällt fix i stoppet så blev jag tvungen att hälla ut det stoppvätskan men jag har ingen aning om vilka proportioner man ska blanda nytt med (det står inget på flaskan)- jag tror det är nån form av Ilford...
Mitt huvud säger att Ilford Ilfostop ska spädas 1:19 men det är söndagmorgon... Jag brukar säga att stoppet vara mer eller mindre surt vatten. Om du vill ha siffror på det så har jag sett rekommendationen pH 4,9 men det finns många som stoppar i rent vatten.
 

påhittat

Aktiv medlem
Normalt ska en 36-bildersrulle få plats på en spiral.
Minsta fukt i spiralen gör att filmen fassnar, gäller Patterson mfl (metalldosor undantagna).
Gammla och slitna spiraler orkar inte dra in den sista biten av filmen, det beror på att kulorna inte får fäste, pröva med att diska spiralerna med diskmedel och diskborste.
Offra nu en gammal 36-bildersrulle som blir din övningsfilm, då kan du se i dagsljus hur din spiral funkar.
Köp en reserv spiral, i alla fall.
 

littos

Aktiv medlem
Ilfostop skall, som Jörgen skriver mycket riktigt blandas 1:19 (Det står faktiskt på min flaska, om än med väldigt liten stil och innan för en utvikbar "flärp"...).

Ganska drygt med andra ord.

Annars har jag för mig att man rekomenderar 1% ättika som stopp, i alla fall för papper. (OBS konc. isättika, om du har annan ättika att utgå ifrån får du räkna lite på koncentrationerna)

/Anders,
som ibland skippar stoppet när han framkallar film och bara sköljer ett par gånger med vatten innan fixet tar vid. Brukar funka det med.
 

erhu

Aktiv medlem
krig

ja nu har jag krigat klart färdigt med spiralerna och kommit till nästa hinder-

hur ställer jag in skärpan vid kopiering? jag har nåt vagt minne av att man använde en sån där luppvariant men jag har ärligt talat lite svårt att se vad som är skarpt och inte (jag kanske tittar i fel ände :eek: ).
 

Jöörgen

Guest
Re: krig

erhu skrev:
hur ställer jag in skärpan vid kopiering? jag har nåt vagt minne av att man använde en sån där luppvariant men jag har ärligt talat lite svårt att se vad som är skarpt och inte (jag kanske tittar i fel ände :eek: ).
Sök inte efter bildens detaljer utan sök istället efter kornen. Du ser dem som fina prickar och när de är skarpa så är även bilden det.
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Ja, det är skärpan på kornen du ska kika efter. Ibland kan man tycka att man ställt skärpan snyggt utan "luppen". Men kikar man närmare brukar man behöva en liten finjustering för att få finfin skärpa.
Och naturligtvis är de bästa bilderna oskarpa...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Min Patersonlupp funkar väldigt dåligt om jag inte har den i mitten av den projicerade bilden, det kan vara värt att prova om din är likadan.
 

påhittat

Aktiv medlem
Skärpeninställare med spegel och lupp?

Okej......
Om det finns en linje, kors eller våglinje i "luppen" så ska du först få den skarp, luppen kan du oftast dra eller vrida tills din linje är skarp, det här kan du göra i vitt ljus.
Störta bländaröppning på objektivet.
Ställ in skarpt med kopieringsapp på avmaskningsramen.
Ställ "luppen" i mitten av bilden på avmaskningsramen,lättast där du ser svart/vit kontrast, se upp så ditt huvud inte skymmer ljuset, ställ in skarpt på kopieringsapp.
 

erhu

Aktiv medlem
?

jag gör nog nåt fel- luppen har en sexkantig figur i mitten av "sökaren". Där ser jag bara en silvrig massa -ung som flytande tenn. Jag ser skillnad när jag ändrar skärpan man jag kan inte avgöra vad som är skarpt och vad som är oskarpt- jag ser inga korn!

det känns som om jag är fel på det... (men mina första kopior -skärpan inställd utan lupp!- verkar faktiskt skarpa)

det känns som om jag får försöka hitta en mentor som kan visa mig
 

Jöörgen

Guest
Det kan vara lite lurigt att använda luppen. Försök på olika ställen av den belysta delen och man ska titta på ett speciellt sätt. Övning ger träning.

Som du märkte så går det oftast bra att sätta fokusen utan lupp.
 

littos

Aktiv medlem
Erhu!

Villken sorts film använde du sa du? Även om man är van och vet vad man skall leta efter och hur kornen bör se ut har jag i bland problem med finkornig film som TMX100, speciellt om jag inte förstorar den mycket... Testa att förstorna mer (större bild på pappret altså) och se om du ser kornen då!

Den lilla manicken du tittar igenom tror jag oftast kallas för Akriskop, eller möjligen Focuscope (fast det är väl "utrikiska"...)

Lycka till!

/Anders (som gillar ord...)
 

erhu

Aktiv medlem
tri x

jag ska testa att förstora- låter som ett bra tips

jag kör tri-x 400 , t-max filmframkallare, nån ilford pappersframkallare och jobbar mig snabbt igenom en låda ilford pearl (?) papper som jag "lånat" av en gammal kompis (som jag knappt sett på två år) utan att säga till. resultatet blir faktiskt över förväntan än så länge.

det känns dock som om jag är extremt ineffektiv - nån som har tips på hur jag antagligen kan speeda upp hela processen utan att kvaliten blir lidande? jag börjar bli säkrare på att gaffla in tider men det går fortfarande frustrerande långsamt

/erik

otålig
 

skalmac

Aktiv medlem
jag vet inte vad långsamt är, men är jag lagom ordentlig så får jag fram ca 5-6 bilder i timmen (inget snabblabb precis)
 

Henric86

Avslutat medlemskap
skalmac skrev:
jag vet inte vad långsamt är, men är jag lagom ordentlig så får jag fram ca 5-6 bilder i timmen (inget snabblabb precis)
5-6 i timmen? Snackar vi kopior nu? Jag kan arbeta med EN kopia under en hel dag. Ibland går det bara inte! Det man hade i huvudet då man tog bilden måste ju överenstämma med papperskopian. Och ibland tar det lång tid, och många papper...
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Nu har även jag börjat slabba och det tar tid.
Två heldagar (kl 10-16) och jag har fått två kontaktkartor, 2 18x24cm-kopior och en mindre kopia.
Pju, hoppas jag kan speeda upp mig lite mer i framtiden.
 
ANNONS