Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storformatskamera på loppis

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Har hittat en storformatskamera på loppis. Det är en sk optisk bänk. Fabrikatet är okänt men nertill på finns stativtillverkaren Sliks märke. Optiken är Symmar 5,6/135. Kameran verkar sakna slutare och har ett mindre hål på bälgen. Mattskivan ser hemgjord ut. En dubbelkassett för 9x12 ingår. Ska kanske ge ett bud på den, men tror knappt jag är rätt man till att använda den. Vad kostar det att komplettera med slutare och kanske en ny bälg? Eller går det att laga bälgen? Finns det någon som är intresserad av ett mer långsiktigt ägande?
 

eskil23

Aktiv medlem
Mindre hål på bälgen bör gå att laga med flytande latex (fast var försiktig med var och när du googlar efter det, flytande latex används tydligen oftare för avancerade sexlekar än för bälgreparationer).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Storformatare har normalt ingen egen slutare.
Den sitter i objektivet. O finns den inte där så brukade objektivet ha ett lock.
Lock av o exponeringen startar, lock på när det är klart.
 

Urr

Aktiv medlem
Jo, det vanligaste är väl centralslutare som är ihopmonterad med optiken. På äldre tysk optik, Synchro-Compur-slutare och på nyare japansk, Copal-slutare om man generaliserar.

Ridåslutare förekommer kanske också? Jag är inte så påläst på detta.

Någon objektivlock fanns inte, men det är klart att det går att arbeta på det sättet också, även om det är primitivt.
 

Urr

Aktiv medlem
Det blev så att jag köpte kameran. Hittade en packe utgången film i gömmorna så jag får väl återkomma när bälgen är tätad och jag hunnit testa den.
 

Urr

Aktiv medlem
Hur gör man när man laddar bladfilm i kassetten till en 9x12 kamera? Hur vet man vad som är emulsionssidan? Sedan inser jag att kameran är byggd för stående bilder. Verkar inte finnas något lätt sätt att ta liggande bilder med den. Tyvärr är det också en ratt som används för låsning i kameran som inte verkar okej. Men det går säkert också att fixa till på något sätt. Tips om på någon bok om basic information om hur man använder storformatskameror mottages också tacksamt, finns det någon på svenska?
 

Mats G

Aktiv medlem
Hur gör man när man laddar bladfilm i kassetten till en 9x12 kamera? Hur vet man vad som är emulsionssidan? Sedan inser jag att kameran är byggd för stående bilder. Verkar inte finnas något lätt sätt att ta liggande bilder med den. Tyvärr är det också en ratt som används för låsning i kameran som inte verkar okej. Men det går säkert också att fixa till på något sätt. Tips om på någon bok om basic information om hur man använder storformatskameror mottages också tacksamt, finns det någon på svenska?
Ladda kassett: All bladfilm har en märkning i "kortändan" med ett antal jack så man kan känna igen filmtyp även i mörker. Om du håller filmen med dessa uppåt så ska hacken vara till höger när du håller filmen mot dig. då har du emulsionen mot dig. Då är det bara att trä in den i kassettens skåror. Jag la höger pekfinger på "jacken, höll långfingret som stöd bakom. Ta inte på emultionssidan av filmen.
 

Janne H

Aktiv medlem
Sedan inser jag att kameran är byggd för stående bilder. Verkar inte finnas något lätt sätt att ta liggande bilder med den. Tyvärr är det också en ratt som används för låsning i kameran som inte verkar okej. Men det går säkert också att fixa till på något sätt. Tips om på någon bok om basic information om hur man använder storformatskameror mottages också tacksamt, finns det någon på svenska?
På samtliga storformatare jag hanterat har det gått att lossa på o rotera bakstycket 90°, antingen åt vänster eller höger.
 

Janne H

Aktiv medlem
Tips om på någon bok om basic information om hur man använder storformatskameror mottages också tacksamt, finns det någon på svenska?
1. Öppna slutaren på full öppning.
2. Ställ in skärpan. Svart skynke, jacka eller liknande behövs oftast.
3. Blända ner, stäng o spänn slutaren.
4. I med filmkassetten.
5. Ta ur främre filmskyddsplåten.
6. Exponera.
7. Sätt tillbaka filmskyddsplåten omvänd så att du vet vilket blad som är exponerat.
8. Tag ur filmkassetten.
9. Framkalla.

Vill du läsa mer om tekniken bakom skärpa skärpeplan mm;

http://en.wikipedia.org/wiki/Scheimpflug_principle

Hälsn.

/Janne Höglund
https://www.facebook.com/helikopterbild
 

Urr

Aktiv medlem
Tack för alla praktiska råd. Bakstycket är dessvärre inte vridbart.
 
Senast ändrad:
ANNONS