Annons

Välja mellan X-E2 eller X-T1 hjälp önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Vad är den stora skillnaden mellan X-E2 och X-T1.

Har jämfört på Cyberphoto och de är väldigt lika. Tacksam för kommentarer om för och nackdelarna mellan de två
 

eon

Aktiv medlem
Jag har X-E2 och den känns bra. När X-T1 presenterades så blev jag nöjd när jag upplevde det som att X-T1 inte är en byta-upp-sig-till kamera jämfört med X-E2.

Skulle jag köpa en nu så skulle jag få fundera en del. X-E1 och X-Pro1 skulle jag dock inte välja. Det verkar som att sensor, bakdisplay och sökardisplay är precis densamma på X-E2 och X-T1. Trevliga finesser som X-T1 har är ratt för ISO, vädertätad och vridbar display. Vad som inte tilltalar mig är att den är större. Redan X-E2 är stor för att vara en spegellös systemkamera. Och jag föredrar designen på X-E2.

Trevliga kameror och objektiv är det i alla fall.
 

eon

Aktiv medlem
Av de Fuji-objektiv jag har så gillar jag inte 18-55. Främst pga den grova distortionen.
I dag skulle jag köpa X-E2 i paket med 35 för 12000kr.
 

x-country

Aktiv medlem
Jämför sökarna! Det gjorde jag. Det är STOR skillnad till X-T1:s fördel. Testa t ex att panorera kameran och du ser att X-E2 inte hänger med.
 

bassa

Aktiv medlem
Jämför sökarna! Det gjorde jag. Det är STOR skillnad till X-T1:s fördel. Testa t ex att panorera kameran och du ser att X-E2 inte hänger med.
Problemet med X-E2 är att den inte har Vievmode knapp. Vilket betyder, vill du enbart använda sökaren öppen för att vara snabb, och inte behöva vänta tills den tänds när du sätter ögat till och föredrar släckt skärm, . Måste du gå in i menyn för att kolla bild resultatet på skärmen.
På Xt1 ställer du bara viev mode knappen ,så ser du tagen bild på skärmen genom att trycka på på play knappen, och ett tryck till så är du tillbaks till enbart sökaren, och släckt skärm PS Xe1 har också vievmode knapp. Men tokigt nog skippade de den på Xe2, men tog klokt nog tillbaka den på Xt1.
 

snap01

Aktiv medlem
jag kommer själv köpa x-T1 har nu xe-1 men den klart läckraste fujin är x-pro 1:) visserligen ser xT-1 ut som en contax o det är inte fy skam heller. MIna D800 ser ut som något som hunden släpat in.
 

NiklasP

Aktiv medlem
Nån som kan hjälpa mig med det här. X-PRO 1 eller Ex2. Xpro1 med 35an ca8-9k och ex2 med 35an för ca 10k vad skulle ni välja och varför ?
 

eon

Aktiv medlem
Problemet med X-E2 är att den inte har Vievmode knapp. Vilket betyder, vill du enbart använda sökaren öppen för att vara snabb, och inte behöva vänta tills den tänds när du sätter ögat till och föredrar släckt skärm, . Måste du gå in i menyn för att kolla bild resultatet på skärmen.
På Xt1 ställer du bara viev mode knappen ,så ser du tagen bild på skärmen genom att trycka på på play knappen, och ett tryck till så är du tillbaks till enbart sökaren, och släckt skärm PS Xe1 har också vievmode knapp. Men tokigt nog skippade de den på Xe2, men tog klokt nog tillbaka den på Xt1.
Jag kör endast med sökaren. Då är den alltid på. Bildresultat får jag därmed också kolla i sökaren, lite pilligare med knapparna, men bättre bildkvalitet.
Generell nackdel med live view kameror är att de drar för mycket ström, så man måste stänga av kameran så fort man blir mindre aktiv med fotograferingen för att inte dränera batteriet onödigt fort.
 
ANNONS