Annons

X-E1 -- OM objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Hej
Tänker nog skaffa mig en X-E1 i stället för min Sony RX 100.
I första skedet försöker jag få fatt på ett 23 mm objektiv, vilket skulle täcka det mesta som jag avbildar. Slog mig då att jag ju har ett gäng OM objektiv, bla. ett 24 mm. Skulle man med lämplig adapter kunna nyttja dessa? Resultatet får förstås inte bli sämre än från min Sony.
 

lyfalix

Aktiv medlem
Är det bla linser så ska det inte vara något bekymer, men det kommer att bli helt manuelt eller bländar prioriterat. Är du haj på manuel fokus eller känner att du vill lära hig så är det bara att köra.

Jag har fotat med gammla pentax gluggar på min x-e1 sedan kameran släptes:)
 

Erik_N

Aktiv medlem
Jag har en X-E1 med adapter och en OM 24/2.8. Det funkar bra, men jag tycker manuell fokus är lite lättare på Sonys NEX-kameror, framför allt för att focus peaking är bättre implementerad på Sonykamerorna. Det är nog en träningssak, och lär man sig att se i sökaren samt utnyttjar t.ex. knappen som förstorar bilden för manuell fokusering så kan man nog bli riktigt snabb. Skärpan i objektivet är bra, framför allt om man bländar ner åtminstone till 4.

I praktiken har jag mest använt Fujis 18-55 zoom. Den är lika bra på 23 mm som OM-objektivet, och obetydligt större (då har jag iofs ett motljusskydd på 24:an). Det är liksom ingen poäng att ha med båda.

Har du möjlighet att känna hur Fujin funkar med manuell fokus (det går ju att göra även med Fujis egna objektiv) och tycker det är tillräckligt bra så är det bara att köra. 24:an är tillräckligt bra!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om primära syftet är att använda gamla OM objektiv är det nog enklast attsvälja det sura (prismässigt) äpplet och köpa en Sony A7 och en OM->E adapter. Då blir det bra peaking och fullformat (135mm/småbild) så man slipper "brännviddsförlängning". Alternativet blir en OM->Canon EF adapter och sedan en Metabones EOS->Sony E adapter. Tror nämnligen inte att Metabones gör en OM->E adapter med "brännviddsförkortning". Med Metabones så får man återigen samma bildutsnitt på crop som om man hade monterat på FF. Ver inte om Metabones gör adapters med brännviddsförkortning till Fuji.
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Har bestämt mig!!!

Beställde just på cyberfoto X-E1 med 35 1,4 kampanj. Har OM förutom 24 mm 35 mm och 80 mm.
Kommer nog att testa dessa, får jag se vad det blir.
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Inställningsfråga

Nu har jag fått adapter till mina OM objektiv. Börjat kolla upplösning och sånt. Men något jag undrar över är vad som händer i kameran, när jag talar om att nu sitter ett 85mm objektiv på?
Än så länge är jag impad över resultatet med 50mm macro.
 

Darren

Aktiv medlem
Absolut. Men vet du varför man skall tala om för kameran att nu sitter ett 85mm objektiv på. Undrar vilken betydelse det har och vad händer ifall man inte gör det.
Inget händer. Du anger detta enbart för att EXIF-datan skall fyllas upp med objektiv-infot.

Hade du däremot haft Fujis original M-adatpter så hade du haft mer nytta av detta.

P.S. Fina OM-gluggar du hade i listan ovan.
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Inget händer. Du anger detta enbart för att EXIF-datan skall fyllas upp med objektiv-infot.

Hade du däremot haft Fujis original M-adatpter så hade du haft mer nytta av detta.

P.S. Fina OM-gluggar du hade i listan ovan.
Tack för detta.
Läste och läste i instruktion, men hittade ingen förklaring.
Ang. objektiven håller jag som bäst på att utröna hur de bör användas. Verkar som det blir lite andra färger än de jag tar med original 35mm. Om det beror på att där sitter ett UV-filter skall jag kolla i morron.
Tack så länge.
PS
M-adapter är väl mest tänkt för Leicaobjektiv som ligger långt över min budget.
DS
 
ANNONS