Annons

Småfrågor 10D.

Produkter
(logga in för att koppla)

rullgrus

Aktiv medlem
Nu ska jag beställa min 10D snarast. Tänkte beställa från technikdirekt.de, det verkar ganska logiskt att man får med en tysk manual men vart kan man få tag i en på svenska, hittar ingen på canon.se!?

Läste tidigare tråd där det stod om "noname"batterier till 10D för runt 100-lappen, är det någon som känner igen den sidan?

Sen vart får man tag i skydd för kamerans lcd-display?


Till sist behöver jag lite tips på tillbehör inför mitt köp!

Det jag hade tänkt var:
Canon 50/1,8
Canon 70-200/4L
+ lock
Stepring
Skyfilter
Pol. filter
256mb kort.

Ungefär så lång sträcker sig min budget. Är det något viktigt jag har glömt? Den interna blixten får räcka ett tag tills jag får råd. Stativ är jag ägare av och bär kameran gör jag i min kameraväska.

Tack på förhand.
 

mrsandin

Aktiv medlem
256mb minne är på tok för lite.. satsa på en 1GB micrordive. annars blir det en plåga att plåta i RAW format. Har själv köpt ungefär samma utrustning men satsade på ett 15-30 och ett 50mm istället
 

kuisma

Aktiv medlem
Fundera på om Canon 70-200/4L kanske inte kan bytas mot t ex Tamron 28-300/3,5-6,3 eller liknande? Du kommer sakna att inte ha en normalvidd annars, misstänker jag. Iofs. beror ju helt på vad du fotar.
 

oee

Aktiv medlem
Utan att alls veta vad du fotar för något skulle jag byta 70-200 mot Canons 28-135. Jag har själv denna zoom till min 10D och tycker den gör ett oerhört bra jobb för de pengar den kostar. 46-216 jämförbart med 35-mm blir det, vilket jag tycker passar alldeles utmärkt till normalzoom. Men vilka brännvidder du ska satsa på beror ju mycke tpå vad du primärt ska fota. En ljusstark fast 50 är iaf. alltid bra att ha i väskan.
 

sagan

Avslutat medlemskap
kuisma skrev:
Fundera på om Canon 70-200/4L kanske inte kan bytas mot t ex Tamron 28-300/3,5-6,3 eller liknande?
Det tamronobjektivet är helt värdelöst om man vill ha bildkvalitet, det skulle jag bestämnt avråda ifrån...bättre att vara lite begränsad ett tag och spara ihop till ett bra vidvinkelobjektiv i så fall.
 

kuisma

Aktiv medlem
sagan skrev:
Det tamronobjektivet är helt värdelöst om man vill ha bildkvalitet, det skulle jag bestämnt avråda ifrån...bättre att vara lite begränsad ett tag och spara ihop till ett bra vidvinkelobjektiv i så fall.
Nu höll jag ju på att säga att det där Canon-objektivet inte heller är så mycket att hänga i granen, men ser att jag är ute och cyklar. Mitt misstag.
 

rullgrus

Aktiv medlem
Glömde nämna vad jag skulle fotografera, dumt! Dessutom har jag redan ett 256mb minne. Tycker 512 mb räcker. Vid resor har jag med mej datorn.

När jag tänker efter så är det främst sport och natur jag tänker fotografera, vid resor porträtt. Viss skulle jag vilja ha ett 12-24mm objektiv men har inte råd just nu.
Efter jag såg och testat canons 70-200/4L visste jag att det var objektivet jag ville ha, det sa bara klick. Ok jag är ingen mästare på att fotografera men det känndes ruggigt bra.

Jag behöver ingen brännvidd på 28-300*1,6.
70-200*1,6 är perfekt omfång för lagsport.
 

Sgt Hal [E.F.S]

Aktiv medlem
Kör på!

Jag tycker du väljer rätt när du är inne på 70-200/4.0 L USM. Den är SuperDuper. Den fungerar lysande även med Extender 1,4X MkII om du vill komplettera i ett senare skede.

Däremot så är 512 Mb för lite. Jag har 2 X 512 Mb och det räcker inte. Dock har jag en Tripper 20Gb att tömma över efter hand. Mina två 512'or rymmer ca ca 160 bilder i RAW+small-läget. Jag tänkte i början att jag kör ändå inte så mycket i RAW men det blir BARA det nu. Så fläska på med minne och batterier! 50/1.8 MkII är ruggigt plastig men tar grymt bra bilder och med tanke på att det kostar billigt så ta med det.

Jag vill även slå ett slag för greppet BG-ED3. Det blir en helt annan balans och fattning med det greppet!!
 

patotts

Medlem
kan hålla med om att 28-135 IS gluggen fungerar bra på en 10D. 17-40/f4 L gluggen är också riktigt bra, men lite för långsam för min smak. 2 x 512 eller 1 GB kort är nästan ett måste.

Jag valde 50/1.4 istället för f1.8:an. bättre byggt och snabbare.
 

rullgrus

Aktiv medlem
Re: Re: Småfrågor 10D.

Är lcd skydder som man kan hitta här: http://www.daproducts.com/ samma för 10D som förr 300D?

Kanske ska köpa 1gb microdrive så som det låter. Själv brukar man ibland få hybris och fota allt man ser, då kan det vara bra med minne.

Tänkte leta upp ett begagnat 70-200/4L objektiv, för runt 6000kr, vad ska man undersöka på ett sådant objektiv, förrutom repor på linsen?

Har satt en maxgräns på 23.000kr totalt.
 

Robert_B

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Småfrågor 10D.

rullgrus skrev:
Är lcd skydder som man kan hitta här: http://www.daproducts.com/ samma för 10D som förr 300D?

Nej, skyddet till 300D är specialanpassad enbart för den kameran. Den skyddar även LCD-panelen där bak.

Skyddet till 10D passar även andra kameror D30 Olympus 2000, 3000 och 4000 serierna m.m.

Den kan enkelt tas bort med tandtråd ifall det behöver bytas, inga klisterrester..

Skickar med en bild på den
/Robban
 

Bilagor

digital77

Medlem
Microdrive = NO GO

Välj inte microdrive om du inte alltid har tillgång till att ladda batteriet! Microdriven är ganska ström intensiv. Eventuellt kan du köpa ett batterigrepp med ett extra batteri för att kompensera för microdrivens förbrukning.
 
Skillnaden är så himla liten så det finns ingen anledning att inte använda Microdrive. Hade en i min G2:a, klarade av 2 veckors semesterfotograferande i Thailand utan laddning. Har laddat batteriet två gånger på min 10D sedan jag köpte den för några veckor sedan och då har den varit med ute på fotosafari på helgerna och varja dag på jobb. Och har endast använt MicroDrive.
 

rullgrus

Aktiv medlem
Jag har bestämt mej för att köpa 1gb microdrive + 2 extra uppsättningar med batterier. Det borde räcka!

Nu har jag uppdaterat min inköpslista.
Canon 50/1,8
Canon 70-200/4L
+ lock
Stepring
Skyfilter
Pol. filter
1gb microdrive.
2st noname batterier.
skyddsplast för lcd.

Ser bättre och dyrare ut nu. Nästa steg ser ut att bli ett Sigma 18-50/3,5-5,6 DC, är det någon som har erfarenheter av detta relativt nya objektivet?

Får spåna vidare efter en bruksanvisning för 10d på svenska på något annat forum!
 

sagan

Avslutat medlemskap
rullgrus skrev:
Nästa steg ser ut att bli ett Sigma 18-50/3,5-5,6 DC, är det någon som har erfarenheter av detta relativt nya objektivet?
Det är en budgetobjektiv som inte kommit ut än..omöjligt att säga hur pass bra det är..men sigma är bra på att göra prisvärda bugetzoomar så det är säkert helt okej i sin prisklass.

Om du har pengarna så kolla på Sigma 12-24mm EX HSM..ger motsvarande bildvinkel på 19 till 38mm på 10D..väldigt trevligt med rejäl vidvinkel tycker jag...kostar 7700:- på:
http://www.scandinavianphoto.se/

(Jag har beställt en, så jag kommer lägga upp testbilder så fort jag får möjlighet).
 

bjanha

Aktiv medlem
sagan skrev:
Om du har pengarna så kolla på Sigma 12-24mm EX HSM..ger motsvarande bildvinkel på 19 till 38mm på 10D..väldigt trevligt med rejäl vidvinkel tycker jag...kostar 7700:- på:
http://www.scandinavianphoto.se/

(Jag har beställt en, så jag kommer lägga upp testbilder så fort jag får möjlighet).
Jag har hittat testbilder från detta objektiv här:
http://homepage.mac.com/fundy/photos/PhotoAlbum138.html

...och en liten mini-review här:
http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID17/421.html

Håll till godo!
 
ANNONS