Annons

Byta in a99 mot en A7R? Beslutsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Trued

Aktiv medlem
Har blivit erbjuden att byta inmin a99+grepp mot en a7R + LA-EA4. 9000 SEK för att betala.
Kanske går att pressa ner till 8000 SEK kanske....
-
Jag har börjat med teknisk fotografering så som panorama/VR med en Bushman Gobi. En lite mindre kamera skulle vara smidigt. Jag kommer att behöva LA-EA4 på hela tiden eftersom jag inte planerar att köpa några FE objektiv.
a99 är en bra lättanvänd kamera på all ade vis men blr lite stor och tung framför allt med en 24-70 f2.8.
Den högre upplösningen ger bättre bilder som blir stora men jag har bra lagringsmöjligheter så det är inget problem.
-
Kom med konstruktiv kritik för och emot att gör aett byte. Tack!
 

afe

Aktiv medlem
För allmän fotografering skulle jag säga att A99 gör sig bättre med 24-70/2,8, men på stativ spelar det ju mindre roll. Finns det stativfäste på LA-EA4? Annars blir det rätt så framtungt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall du ha en normalzoom är tyvärr Zeiss FE 24-70/4 en besvikelse enl www.photozone.de så det blir ju ändå att behålla Zeiss 24-70/2,8 i A fattning. Skall man ändå behålla, och huvudsakligen använda, A objektiv ser jag ingen större vits med A7r - d u är skillnaden i linjär upplösning med ett perfekt objektiv mellan A7r och A99 bara ca 1,2x (frånsett AA filterskillnaden). A99 har ett bättre utformat hus och bättre grepp för större objektiv. Det är främst om man är villig att gå över till äldre MF spegelreflexobjektiv, som Leica R och Canon FD som A7r är intressant enl mig. Vidvinklar under 35mm till Leica M presterar inte bra på A7r.

Så, sammanfattningsvis, skall man fortsätta med Sony A objektiv ser jag ingen anledning att byta. D u torde A7(r) ha ganska låga tillverkningskostnader så priset mot slutet av deras livscykel lär falla en hel del.
 

Photocon

Aktiv medlem
Visst, det finns för- och nackdelar med båda kamerorna. A99 är tillräcklig, men jag har för min personliga del prioriterat A7R då detaljering blir bättre när man gör riktigt stora bilder eller beskär mycket.

Vidare är jag inte så glad i SLT-tekniken som skapar ghosting av och till beroende på motiv och objektivdiameter. Tyvärr lär väl det problemet följa med adapter LA-EA4 som har SLT-teknik.

Huruvida A7R är billigare att tillverka än A99 känns ointressant om det är slutresultatet som räknas.

Tyvärr är FE-zoomarna inte mycket att hänga i gran vad gäller kantskärpa, men A7R kommer, som tidigare påpekats mest till sin rätt med riktigt bra fasta gluggar och slår det mesta på marknaden med sin FE 55/1.8 ZA.

Jag skulle, för egen del, ha bytt men då också satsat mer på MF och en rad andra fasta brännvidder. Men det är för min personliga smak.

//Lennart
 

Trued

Aktiv medlem
Fredrik och Lennart, tack för era fina synpunkter.
Känns lite som jag är tillbaka på ruta 1. a99 är en förstklassig kamera på alla sätt.
Har faktiskt packat ner grejorna i originallådorna redo att gå iväg och göra affären. Hela iden att byta till a7R kom ganska spontant och plötsligt. Går lite på intuition.... men det finns en hel del fina funktioner i a99 SteadyShot, GPS, bättre batterier, bättre ergonomi. Det jag tror att jag har irriterat mig på lite är vikten. Visserligen avhjälpt något med Rapid RS remmen,
Tack killar för att ni fick mig att stanna kvar med a99. Visserligen sjunker värdet på all modern elektronik som gråstenar.
Nej jag behåller a99 for now! Skaffar ett Sony 16mm f.2.8 Fisheye och blir ännu bättre på Panoramas och VR. Då får NEX-7 bli slängkameran!
 

Photocon

Aktiv medlem
Bra att du kommit till ett val som känns rätt för dig. Själv har jag ju ett Nikonsystem i grunden med D800 som bas. Min A7R har jag kompletterat med FE 55/1.8 och resten kör jag Nikonobjektiv med adapter i MF-läge (verkligt lätt att ställa skärpan manuellt via förstorad sökarbild och focuspeaking).

Vad gäller vidvinkel har jag skaffat en "katt bland hermelinerna". Sigmas 12-24 DG HSM version 2 med Nikonfattning. Med adapter och A7R blev det inte alls klumpigt och resultaten riktigt bra med fin kantskärpa.
I övrigt går det kanon att köra Nikons 50 och 85mm samt i viss mån deras 24-70/2.8 och i vissa avseenden överglänser A7R en D800 p g a ganska smart omvinklade mikrolinser på sensorn.

Men sitter man på ett antal A-mountgluggar som är lite tyngre gör du nog klokast i att välja som du gjort. Som jag skrev tidigare så är i princip upplösningen i A7R den tyngst vägande faktorn för mig samt lättheten att ta med den tillsammans med några lättare gluggar.

Och oavsett vad andra anser så ser jag en markant skillnad på upplösning mellan 24 och 36 mp på de motiv jag numera plåtar. Men ska man inte upp i de printstorlekarna eller croppa bilderna väldigt kraftigt så är 24mp som A99 har mer än tillräckliga.

Jag ser A7R som ett lättransportabelt "mellanformatare/bakstyckeskamera-alternativ"som bäst kommer till sin rätt med små högklassiga objektiv.

Förmodligen kommer väl Sony med en fullstor kamera med 36 eller fler mp (är ju samma sensor som i D800) framöver. Hade Sony gjort det tidigare skulle jag aldrig bytt huvudsystem.

Lycka till!

//Lennart
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Snapsort är inget vidare bra tycker jag när det kommer till att jämföra kamera.

Det finns punkter som t.ex. att skärmen hos a99 har bättre upplösning som bidrar till att det samlade betyget är bättre för a99. Att a99 vinner i den jämförelsen värderas lika mycket som att t.ex. a7r vinner i high ISO noise.

Bara dom två punkterna gör att slutbetyget kan vara skevt.

Sen så har man t.ex. i jämförelsen av andra kameran rena felaktigheter med, t.ex. påstår man att Canon EOS 60D har inbyggd fokusmotor och skriften om vädertätning är jag osäker på. Men om Sony kan jag inte tillräckligt mycket för att kunna hitta eventuella fel.

Så jag skulle inte råda någon att använda snapsort som köpguide.
 

afe

Aktiv medlem
Snapsort är fullständigt oanvändbart, vilket jag tror att Trueds smiley också antydde ...
 

Photocon

Aktiv medlem
Snapshot är troligen felstavat i fyllan och villan. Mest i det förstnämnda. Ska givetvis stavas Snapps-shot:).
Vilket torde förklara varför deras jämförelser vinglar lite.

I själva verket är det väl så att de flesta jämförelser/tester (även de mest seriösa) egentligen i sina bästa stunder ger en väl faktaunderbyggd fingervisning (gäller inte Snapshot) med bildexempel och fälttester där den som är intresserad av en kamera kan skapa sig en ganska bra bild av om den passar honom eller henne. (Jag vägrar att skriva "hen". Ett lyckat aprilskämt från igår var att orten Herrljunga skulle byta namn till Henljunga).

Jag anser att det är först efter en tids användande som man själv vet hur bra en kamera passar ens eget sätt att fotografera, hur logiska menyerna är, reglage och ergonomi i övrigt känns etc samt givetvis bildresultaten.

Det är jättebra med tester och jämförelser, men det går aldrig att bortse i från att testaren är en person samt vi andra fotografer är helt andra personer med olika individuella preferenser.

Det är otroligt skönt när tester visar upp mätbara resultat som kan åskådliggöras och när en kunnig testare sammanfattar vad han/hon personligen tyckt är bra eller mindre bra.

Men den slutliga och viktigaste testaren är den som köper kameran. Sedan är det bara att tacka för vägledningen de kunnigaste testarna gett. För utan dem tror jag att det skulle vara svårt om man enbart hade fabrikanternas specar att gå efter.

Ursäkta lite OT, men jag blir aningen upprörd över företeelser som Snapshot. I valet mellan A99 och A7R tillför man egentligen inget matnyttigt utan blandar ihop saker och ting och försöker göra ett vägt betyg.

//Lennart
 

Znutt

Aktiv medlem
Funderade länge och väl på A7/r eller a99 plusen var bland annat

-Vinklingsbar skärm i fler lägen
-Steady shot
-Har A-mount ändå kräver en adapter....
-har en a77 och a99 liknar den väldigt. Tar lång tid att lära att hantera en ny kamera typ snabbt (meny+knappar)
-Dyra FE objektiv
-Billigare (än A7r) nästan samma som A7+LEAE3

Har redan Nex-7 med cz 24 (när jag behöver en liten kamera)

Senare +
-Auto ISO i manuellt läge visades sig bra , vet inte om A7orna har det
-Ljusläckage i fattning.....
 
ANNONS