Annons

Lycka är ett oväntat FYND!!: Storformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl Peter

Aktiv medlem
Alla har vi nog drömt om att få göra ett fynd som saknar motstycke eller beskrivning. Jag är där nu. För ett tag sedan stegade jag in lite snabbt på ett av Lions alla försäljningsställen i vårt land. Strövade omkring lite lagom intresserad bland hyllor och avlagda vardagsting, en del bättre andra inte. Fann så småningom en hylla med diverse "skrot", vilket betingade en och annan kasserad dator, någon gammal radio med rör (skulle f ö kunna bli en fin gitarrförstärkare) samt en och annan stereoförstärkare som vattnade en tonårings ögon i gången tid, i alla fall då jag befann mig i den epoken. I en banankartong sticker så upp några metalldelar som drar till sig mitt intresse. Hur man känner i en situation när man plötsligt inser att man står inför ett storslaget fynd, är inte helt lätt att ge ord för. I lådan ligger en storformatskamera av bänksort, En Linhof Color 4x5" med spegelhus. Skicket är tämligen fint som det brukar vara med studioutrustning, men vad som riktigt får mig att dra efter andan är tre objektiv med slutare.

1. Schneider-Kreuznach Super-Angulon 8/65 mm
2. Voigtländer Heliar 4,5/15 cm
3. Voigtländer Heliar 4,5/24 cm

Samtliga på Linhof Technika-plattor

Hur jag än letar på kartongen så ser jag inget pris. Tar så lådan med mig och går mot kassan. Damen där vågar inte ge svar på vad den kan tänkas kosta, påkallar hjälp. Mannen som kommer tittar lite förstrött i lådan.... Nja... men 150 kronor kan den väl vara värd. Affär.

Några timmar senare kollar jag igenom Ebay efter vad dessa godbitar kan tänkas gå för om än alls... Fann dock att Linhof Color sannolikt har ett värde av 2000:-, Super-Angulonen ca 2500-3000:-, Heliar 15 cm ungefär likaså och Heliar 24 cm någonstans mellan 5000-6000:-.

Priserna mer av ett akademiskt intresse då dessa prylar skall få verka i mitt intresse strax. Men visst är det häftigt med FYND!!

Berätta om era!
 

afe

Aktiv medlem
Bra köp, fast personligen tycker jag det känns lite surt att göra såna klipp på välgörenhetsorganisationer - gå dit och ge dem en femhundring extra ;)
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Underbart!

Man blir glad av att bara läsa om ditt fynd!!
Mitt fynd har inte med foto att göra, men väl med bilder.
Var på en bondaktion i värmländska Sunne på 90-talet. Såg en tavla med ett par påskliljor i blå vas under "visningen". Gillade färgerna, funderade på att ropa in den.
Så startar auktionen och så småningom kommer tavlan upp. Men just då är jag inbegripen i en diskussion med kompisen, så jag skippar tavlan. I bakgrunden hör jag hur autionisten frågar om han får en femtiolappp för tavlan. Den får han inte. En tjuga då? Nej. Men om jag lägger till ett par lamskärmar, är det värt tjugo _då_? Publiken skrattar, men bjudet inte. "Ja" hojtar jag och klubban faller.

En tid senare ser min konstkunniga syster tavlan och säger att den är målad av Ture Ander, en medlem i Rackengruppen. Vem är det? undrar jag, men ger med mig när syrran "tvingar" mig att åka till Rackstadmuseet i Arvika.
Jodå. Äkta Ture Ander. Värderad till 12 000 - 15 000:- :)
 

Karl Peter

Aktiv medlem
Bra köp, fast personligen tycker jag det känns lite surt att göra såna klipp på välgörenhetsorganisationer - gå dit och ge dem en femhundring extra ;)
Kanske jag gör... Eller så skänker jag dem några vackra Vintage-prints tagna med utrustningen som de kan sälja.... ;)
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Loppis/secondhandfynd är alltid trevligt!
Köpte ett Manfrotto 180 med ett trasigt benlås för 50 kr. Fick reservdel på Hegethorns för en till 50lapp.
 
ANNONS