Annons

Tips för bilder som ska säljas till utlänsk publikation

Produkter
(logga in för att koppla)

panig

Medlem
Hejsan,

Jag skulle behöva lite råd o tips :)

Det är så, att jag blivit kontaktad av en person i utlandet, som ville använda några av mina foton i ett uppslagsverk som han kommer att trycka. Det är ett 5 - 10 tal bilder som kommer i fråga. Han har erbjudit mig 30 Euros per bild.

Nu kommer mina frågor:

- Vad ska jag kolla extra på i avtalet (har dock ej fått det ännu) som skrivs? Är det något särskilt man ska tänka på när man säljer bilder till utländska publikationer?

- Hur är det med säljandet av foton?
Köper de endast rättigheter till att använda fotona i publikationen, eller köper de hela bilden (inkl. negativet).?

Så här skrev killen till mig som var med i projektet om uppslagsverket.

"The photos will be published in a printed encyclopedia and we will pay about 30 euros each photo. To better choose the photographes, can you send us even in very low resolution your photos of Saab 9-5 Kombi (among them we will choose the photos to publish)? We are also interested in one or two photos of Saab 9-5 sedan."

Ja, det hela handlar alltså om svenska polisfordon om någon undrar. De ska trycka ett polisfordonslexikon i Italien, och så hade det sett några av mina foton på nätet.

Det här med att sälja bilder, är alldeles nytt för mig, så jag tänkte att på den här sidan, kan
man kanske få hjälp av duktiga och kunniga personer.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
En sak att tänka på är att du skall kräva att vid tvist mellan dig och köparen skall tvisten avgöras av en svensk domstol. Och att alla rättigheter, utöver vad som avtalats i kontraktet, stannar hos dig. Denna två punkter borde stå uttryckligen i kontraktet, så att det sedan inte visar sig att landet har copyrightlagar som starkt aviker från vad vi i Sverige kommit att anse 'normala'.

Jag kan hålla med DE att 30 Euro (ca 280 kronor) låter klent, men ta och kolla prisnivån i landet det gäller. Om det är inom EU borde nivån inte ligga allt för långt från svensk nivå tycker jag, men andra länder kan skolja sig hur mycket som helst egentligen.

Ta också reda på hur många ex de tänkt trycka av verket. Om de skall trycka något som av upplagan att dömma är något som skall spridas till en liten grupp kan priset (30E) vara OK trots allt, men om det är uppenbart att de skall trycka en upplaga att sälja till allmänheten i flera tiotusentals ex borde du se till att priset kommer upp.
 

mipert

Aktiv medlem
panig skrev:
- Vad ska jag kolla extra på i avtalet (har dock ej fått det ännu) som skrivs? Är det något särskilt man ska tänka på när man säljer bilder till utländska publikationer?
Egentligen inte. Ett tips är att få med en klausul att vid eventuell tvist skall svensk lag gälla.


panig skrev:
- Hur är det med säljandet av foton?
Köper de endast rättigheter till att använda fotona i publikationen, eller köper de hela bilden (inkl. negativet).?
Det bestämmer du själv men grunden vid all bildförsäljning är att de köper rätten att använda bilden till just detta uppslagsverk och inget annat. Det de betalar för är endast användandet av bilden, några negativ skall inte säljas och de får absolut inte sälja bilden vidare till någon annan. Inte heller använda dem på en webbsida eller liknande. Om inte avtalet säger så och du tycker det är OK förstås.

Jag kollade lite snabbt på en svensk bildbyrå och för en bild i bok/läromedel tar de 800 plus moms för en ”liten” bild.
 

panig

Medlem
Tack alla, för goda tips och råd!

Det var en hel del intressant, som jag ska ta vara på.

En annan sak...

Jag har en god vän i Canada som sålt en del bilder till tidningar etc, och han säger att, om jag en gång gett (sålt) publiceringsrätt till ett förlag eller dylikt, så får endast detta förlag använda detta foto, och ingen annan...

Men hur är det här i Sverige?
Om jag äger copyrighten till bilden, bör väl jag kunna bestämma om jag vill sälja publiceringsrätten av ett foto till ett eller flera olika köpare, och publiceringsrätten är väl egentligen inte unik(!) för en enda köpare, eller är jag helt ute och cyklar?

En sak till,
Jag har förgäves sökt på nätet, om Italienska lagar om upphovsrätt etc (det är där boken kommer att produceras och tryckas), men inte hittat någonting.
Så finns det någon här ute som kan tipsa om någon bra sida, skulle jag bli mycket glad :)

mvh

Patrik
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Vad jag vet (utan att ha studerat juridik) kan du sälja samma bild till hur många köpare som helst. Dock kan jag tänka mig att en del (kanske till och med de flesta) bildköpare vill ha en paragraf i avtalet mellan dem och dig att samma bild inte får användas i liknande syfte inom en viss gräns av annan. Detta är då något du kan (kanske) förhandla bort, eller bara vänta ut.

När det gäller copyrightlagarna i Italien skulle jag personligen försöka dra nytta av italienska konsulatet/ambassaden här i Sverige eller Sveriges beskickningar i Italien. De borde, tycker jag, kunna peka på eventuella stora skillnader.
 

mipert

Aktiv medlem
Italien har skrivt på bernkonventionen om upphovsrätt och därmed bör deras lagar gälla lika som Sveriges. Jag är inte så insatt i Bernkonventionen och hur den styr andras länder lokala lagar.

Men, det finns något som heter avtalsrätt och det är snarae detta som gäller här tycker jag. Det vill säga att det ni kommer överens om är vad som gäller. Om ni inte tecknar avtal gäller grundreglerna för upphovsrätt vilket gör att du äger total rätt till dina verk.

Inget land som jag har hört talas om (som skrivit under B-konv...) har lagar som gör att det inte är du som bestämmer vad som skall gälla för dina bilder.

Leta upp ett fotografförbund i Italien eller ställ en fråga via en amerikansk fotosajt som denna
 

Johan A

Aktiv medlem
panig skrev:
Jag har en god vän i Canada som sålt en del bilder till tidningar etc, och han säger att, om jag en gång gett (sålt) publiceringsrätt till ett förlag eller dylikt, så får endast detta förlag använda detta foto, och ingen annan...
Det är inte fullt så märkligt som det kanske kan låta. Tänk dig istället en värdefull nyhetsbild. Om du säljer den dyrt till en tidning så vill förmodligen den tidningen inte att bilden samtidigt visas hos konkurrenten.

Vad som gäller beror dock av vad som står i ert avtal. Om förlaget vill köpa alla rättigheter till bilderna så ska det i så fall framgå. Och ersättningen ska naturligtvis vara därefter.
 
ANNONS