Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Landsort - sfäriska panoramor

Produkter
(logga in för att koppla)

julgus

Aktiv medlem
Hej

vilken programvara har du använt? Teknik? Festligt resultat - kan ju vara användbart ibland...

tyvärr blev ju Landsortsbilderna precis så gråa som det faktiskt var... resan var trevlig men vädret en katastrof, tycker jag.

Det är ju inte svårt att föreställa sig samma bilder med varmt morgon/kvälls -ljus med lite vita moln och djupblå himmel...

Hoppas gänget i helgen får bättre.

Vädret i förrgår (Nyköping) skulle vi haft.. i kanten på en dimmbank.. dis/dimma, solspegel o intensivt motljus.. många rullar blev det.

Med vänlig hälsning
Johan
 

kaw

Aktiv medlem
julgus skrev:
vilken programvara har du använt? Teknik?
PTGui och sedan mek i Photoshop. De sex delbilderna runt om (stående fisheye) och en nedåt (där man ser mina fötter!) ligger på var sitt lager. Full kontroll, men inte särskilt snabbarbetat.

Festligt resultat - kan ju vara användbart ibland...
Tja, det är ju det enda sättet att kunna titta runt om, fast det är sällan bilderna blir särskilt intressanta - allt hamnar för långt bort. Bilden från hamnen med lotsbåtarna tycker jag är ok.

Hoppas gänget i helgen får bättre.
Igår var det grå moln på lö+sö i DN men idag har det dykt upp en sol bakom molnet för lördagen - förhoppningsvis en trend!
 

Graal

Avslutat medlemskap
Det här var fantastiskt effektfullt. Som att åka karusell. Man blir yr i bollen om man panorerar för fort och upp och ner.
 

müsli

Avslutat medlemskap
Hmmm, får en tom ruta med ett litet rött kryss. När jag klickar på någon av de små bilderna står det "Error on page" längst ner på statusraden.
 

Walle

Aktiv medlem
kan man ta en jäkla massa delbilder med en längre brännvidd, för att få ett zoombart panorama med högre kvalitet?

ps: ser lite kul ut med fötterna utan människa ;)
 

kaw

Aktiv medlem
müsli skrev:
Hmmm, får en tom ruta med ett litet rött kryss.
Eftersom det fungerar för andra kan det kanske vara att du inte har Java-appletar tillåtna i dina säkerhetsinställningar.

Walle skrev:
kan man ta en jäkla massa delbilder med en längre brännvidd, för att få ett zoombart panorama med högre kvalitet?
Det går i alla fall att göra så här:
http://www.path.unimelb.edu.au/~dersch/zoom/Zoom.html

Ska man ha hög upplösning varvet runt blir det mycket data att ladda ner...
 

Walle

Aktiv medlem
men det där är ju rätt ballt, då kan man ju ta bilder med hög upplösning på vissa detaljer som man vill att folk ska kunna zooma in på.
 

.Z.

Aktiv medlem
Jag måste säga att det är mycket roande att betrakta dessa alster, nästan så att man blir sugen att prova på.

Antar att det inte är så lätt att få det så bra som du gjort? Du är nog förbaskat duktig på området!

Larsa
 
ANNONS