Annons

Köp av Fujifilm kompakt system

Produkter
(logga in för att koppla)

mc bruno

Aktiv medlem
Hej!
Jag är en av många som behöver ett litet köpråd så jag hoppas att jag är finner lite medfotonördar som är insatta i Fujifilms systemkameror här och som skulle vilja hjälpa mig med detta.

Efter jul köpte jag en fujifilm X20 som jag älskar! Jag älskar den faktiskt så mycket att jag inte längre tycker det finns någon anledning att behålla mitt canonsystem. Detta kanonsystem uppskattar jag att jag får minst 8000:- för. Tyvärr ganska lite då det består av tre fasta objektiv som jag verkligen gillar och en riktigt bra blixt. Men men.
Jag skulle då vilja köpa ett bra men litet Fujifilmhus, ett bra standard zoomobjektiv, ett ljusstarkt normal eller strax under. Och en normalbra blixt som också ska passa på min X20 står också på önskelistan.

Tack på förhand!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har både Canon systemkameror och en Fuji X-PRO1. Runt 10 L-objektiv till Canon och 18, 35 0ch 60 för Fuji, Plus 21/4 och 90/2 Leica med adapter.
Nu är detta väldigt olika kameror och med olika styrkor och svagheter.
Skall du endast ha en Fuji som är liten är det förmodligen X-E2 och 18-55 som gäller eller möjligen X-T1.
Personligen tycket jag fortfarande att EVF är sämre än en optisk sökare så jag skulle aldrig blivit fullt nöjd med det.
Det är också skälet jag köpte X-PRO1. Jag kör den mest med optisk sökare.
Bildkvalitén är superb och kan matcha en 5DMKII men inte riktigt 5DMKIII.
Nästa helg skall jag fota min äldste sons bröllop. Jo jag har fotograferat bröllop tidigare som uppdrag tidigare så jag vet vad som väntar mig. För dåligt betalt jämfört med med mitt jobb som konsult så jag tar endast uppdrag för vänner.
Då kommer min 5DMKIII och 5DMKII få göra grovjobbet. Skälet är att de sätter skärpan snabbare i mörka miljöer och har större möjligheter att styra starka blixtar när det behövs.
Min X-PRO1 kommer nog få vara med på ett hörn när ljuset är hyfsat. Den tar väldigt sköna bilder.
Jag vet inte om detta gör dig klokare.
Min 5DMKIII kan i princip hantera vilken fotosituation som helst.
Min X-Pro1 kan hantera situationer där AF inte måste var blixtsnabb och vidvinkel till kort tele är det som används.
Så ta dig en ordentlig funderare på vad du vill fotografera innan du byter in din Canon.
 

mc bruno

Aktiv medlem
Tack för ditt svar. Jag har ju inte lika fina canonkameror som du utan en gammal 1D mk II och inte L-objektiv heller. Är optisk sökare på 1X pro ett tillbehör eller är en utrustad med det likt X20? Behöver nog gå in i en affär och undersöka hur en digital sökare känns. Vad har du för objektiv till din 1X pro? Hur funkar det med blixt? De jag såg hos scandinavianphoto sa mig inte så mycket. De hade två små upplättningsblixtar och en stor som va rätt dyr. Pirat, finns det till Fujifilm?

Tack igen!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för ditt svar. Jag har ju inte lika fina canonkameror som du utan en gammal 1D mk II och inte L-objektiv heller. Är optisk sökare på 1X pro ett tillbehör eller är en utrustad med det likt X20? Behöver nog gå in i en affär och undersöka hur en digital sökare känns. Vad har du för objektiv till din 1X pro? Hur funkar det med blixt? De jag såg hos scandinavianphoto sa mig inte så mycket. De hade två små upplättningsblixtar och en stor som va rätt dyr. Pirat, finns det till Fujifilm?

Tack igen!
X-PRO1 har en sökare som är betydligt bättre än X-20. Det går inte att jämföra.
Den har också en hyfsad EFV när man måste ta till det. Det måste man för t.ex. min 90/2 Summicron.
När det gäller blixt är Fuji lite handikappad. De har egna blixtar som fungerar med TTL.
Nu är de ljussvaga och inte särskilt avancerade.
Har provat mina Canon blixtar oh de fungerar manuellt.
Om jag sätter en 580 II på Fujin försvinner ju fördelen med en liten behändig kamera. Den blir lika klumpig som en 5 DMMKIII med ett stort objektiv som 85/1,2.
I det läget föredrar jag Canon eftersom jag kan styra flera blixtar samtidigt och hela ekipaget balanserar bättre än en liten Fuji men en stor blixt.
 

snap01

Aktiv medlem
om du ska köpa fuji så är den nya bättre
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x-t1

den har bra af o snabbare kamera. Jag har svårt att se fuji ersätta typ min D800 o jag tex ska köra med blixt o telen etc däremot som resekamera o extra bröllopskamera så tror jag den är kanon. Jag har fuji xe-1 o den är inte super på af etc men ger grymt bra bildkvalitet. optiken jag har är 14mm o 35mm samt normal zoomen. Dom fasta är riktigt bra o normal zoomen är överraskande bra. Visserligen tycker jag att x-pro 1 ser coolare ut men nya fuji har fått lysande omdömen o är klart bättre på flera punkter än föregångarna. Finns ingen anledning att betala lika mycket för en sämre kamera.
Jag kommer inhandla nya fujin till en greklandresa i sommar så min är på g.
 

mc bruno

Aktiv medlem
Summa sumarum behöver jag tänka över detta noga och jag kommer inte hitta en kamera som är lika bra på alla punkter. Plus att min budget begränsar lite.
 

janc

Aktiv medlem
Det enda råd jag verkligen kan ge är att om möjligt prova kamerorna i handen, helst med den optik du tänkt dig innan du köper. Kan vara värt hundralapparna du får lägga emellan för att handla i butik istället för på nätet...

När det gäller X-Pro1 ska du inte ta detaljkritiken mot AF-hastighet mm i tidigare tester så allvarligt då de uppdateringar man släppt eliminerat stora delar av de problemen.

Har själv en X-Pro1 och det är ett köp jag aldrig ångrat. Men givetvis är det inget som självklart gäller någon annan.
 

R00S

Aktiv medlem
Af har blivit bättre i xpro1 och xe1 men både xe2 och xt1 är rejält mycket snabbare med dubbla af system.
 

peter schwartz

Aktiv medlem
Summa sumarum behöver jag tänka över detta noga och jag kommer inte hitta en kamera som är lika bra på alla punkter. Plus att min budget begränsar lite.[/QUOTE

gillar du kameran och får bra bilder så skit i vad andra tycker!
MEN!
Du har ju inte beskrivit om du fotar jpeg lr raw. Det är stor skillnad.
x20 är i mina ögon en turist kamera, det är helt ok om du har en annan uppfattning
tjena
 

janc

Aktiv medlem
Så det skulle funka även i en mer avancerade situationer som bröllop. Hur har du gjort med blixt?
Det beror ju på hur vilt brölloppet går till och vilken typ av bilder du (eller dina kunder) vill ha ;-)

Möjligen skulle avsaknaden av en ljusstark zoom vara en nackdel där men jag har för lite erfarenhet av bröllopp för att vara en bra rådgivare om det.

Jag använder nästa aldrig blixt. Har köpt den lilla blixten från Fuiji som är anpassad till X-Pro1 bara för att ha om det verkligen kniper men med objektivens ljusstyrka och kvalitén vid höga ISO har det - för de bilder jag har tagit - bara varit ett behov vid något enstaka tillfälle.

Har du ofta behov av blixt är den inget alternativ och jag vet inte hur de större blixtarna fungerar. Men ska man hänga på stora objektiv och stora blixtar är det väl frågan om inte fördelarna med just denna kameratyp så smått börjar gå förlorade?
 

janc

Aktiv medlem
Summa sumarum behöver jag tänka över detta noga och jag kommer inte hitta en kamera som är lika bra på alla punkter. Plus att min budget begränsar lite.[/QUOTE

gillar du kameran och får bra bilder så skit i vad andra tycker!
MEN!
Du har ju inte beskrivit om du fotar jpeg lr raw. Det är stor skillnad.
x20 är i mina ögon en turist kamera, det är helt ok om du har en annan uppfattning
tjena
Ifall det är något olika tester verkar vara övererns om så är det den höga kvalitén på de JPEG som kameran levererar. Det är enligt dessa svårt att klämma ut mer ur bilderna än så. Stödet för Fuijis RAW-format har väl blivit bättre men jag tror du är begränsad till ett fårtal program vilket är något att ta med i beräkningen om du konsekvent jobbar med RAW-filer. Den medföljande programvaran (variant av Silkypix) fungerar och har nog alla funktioner du kan behöva men är väl inte direkt någon höjdare vad gäller användargränssnitt...

Mitt tips är att plåta i Jpeg + RAW. Kameran har en bra inbyggd RAW-konverterare ifall du vill konvertera till något av de "filmformat" kameran har stöd för. Tyvärr har inte den medlevererade RAW-konverteraren färdiga inställningar för "filmformaten" vilket är en obegriplig miss.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skulle inte förlita mig enbart på en X-PRO1 eller X-T1 för bröllop.
För det första är en zoom motsvarande 70-200/2,8 standard verktyget. Sedan behövs också en standardzoom som 24-70/2,8. Man kan sällan röra sig helt fritt så det går inte alltid zooma med fötterna.
Många kyrkor är mörka och är det dessutom mulet eller mörkt ute så kan det vara nödvändigt med en eller ett par kraftiga blixtar.

Fotade min sons bröllop i Lördags och hade med mig min X-PRO1. Körde den mest med 18/2 för vidvinkelbilder. Fick skruva upp ISO på 6400 för jag ville ha skärpedjup.
Det tunga lasset fick en 5dMKIII och 5DMKII dra.
En X-PRO1 fungerar bra för vidvinkel till normaloptik. Skall man köra tele som 60/2,8 måste man använda EVF. Det tycker inte jag är något vidare i mörka miljöer.
Vid ISO 6400 är man på gränsen av vad som är godkänd kvalitet.
Här ett exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/354962/3157449.htm

Så skall man vara ärlig så tycker jag nog en bra dSLR är ett betydligt bättre arbetsverktyg för bröllop.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ifall det är något olika tester verkar vara övererns om så är det den höga kvalitén på de JPEG som kameran levererar. Det är enligt dessa svårt att klämma ut mer ur bilderna än så. Stödet för Fuijis RAW-format har väl blivit bättre men jag tror du är begränsad till ett fårtal program vilket är något att ta med i beräkningen om du konsekvent jobbar med RAW-filer. Den medföljande programvaran (variant av Silkypix) fungerar och har nog alla funktioner du kan behöva men är väl inte direkt någon höjdare vad gäller användargränssnitt...

Mitt tips är att plåta i Jpeg + RAW. Kameran har en bra inbyggd RAW-konverterare ifall du vill konvertera till något av de "filmformat" kameran har stöd för. Tyvärr har inte den medlevererade RAW-konverteraren färdiga inställningar för "filmformaten" vilket är en obegriplig miss.
Instämmer helt. Jag körde JPG + Raw i Lördags. Vid ISO 6400 är det svårt att få till en lika bra bild ifrån Raw i LR som den JPG som kameran skapat. Förmodligen skulle det fungera bättre i Capture One Pro. Fast det kräver tid och finlir. Knappast något man vill syssla med när man kommer hem med 500 bilder som skall tas om hand.

Raw filerna ifrån Canon är betydligt lättare att hantera i LR.

Här kommer 2 exempel. Den första är en Raw redigerad i LR. Den andra samma bild som JPG ur kameran.
Vid ISO 6400 jobbar brusreduceringen i kameran hårt och ger en något plastig bild. Den drar också ner högdagrarna så att det vita får en dragning åt grått.
Raw-filen brusreducerar jag mindre än vad kameran gör. Hellre lite brus som ändå inte syns vid utskrift än plastig hud.

1. Redigerad från Raw
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/354962/3157454.htm

2. JPG från kameran.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/354962/3157455.htm
 
Senast ändrad:

janc

Aktiv medlem
Instämmer helt. Jag körde JPG + Raw i Lördags. Vid ISO 6400 är det svårt att få till en lika bra bild ifrån Raw i LR som den JPG som kameran skapat. Förmodligen skulle det fungera bättre i Capture One Pro. Fast det kräver tid och finlir. ...
]
Intressant. Har du provat om det går att få samma resultat om du skapar en Custom-inställning och drar ner brucreduceringen något? Har inte djupdykt i dessa men det går väl även att anpassa hanteringen av högagrarna?
 
ANNONS