Annons

Fujifilm X-E2, AF och gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Jag skaffade en X-E2 alldeles nyligen och blev lite ställd av kamerans sätt att välja fokusfält.

I princip har man ju två möjligheter att fokusera. Antingen så väljer man fokusfält först och komponera sen genom att förflytta utsnittet (S), eller så komponerar man först och väljer fokusfält därefter (C). Vilket man än bestämmer sig för så är det en fördel om det går fort att ändra fokusfältet.
Med min D90 har jag fått till det hyfsatt bra.

Men nu alltså X-E2:
Val av fokusfält ska göras med bara ETT finger (tummen) OCH det krävs dessutom ett extratryck för att bekräfta valet.
Det lär rubba mina vanor.
Hur i hela friden ska man göra om det ska gå fort om man gatufotograferar?
Hur gör ni som gf:ar med denna kameramodell?

Nu kommer kanske svaret: Man använder hyperfokalfokus.
Jag har försökt läsa på. Men det jag fick upp var en krånglig ekvation D=f² / N x d samt några ungefärvärden för distansen D för olika brännvidd. Men ingen mer pedagogisk förklaring om hur man tillämpar allt det här på det praktiska planet.
Någon som är pedagogisk eller har en länk där detta förklaras lite mer idiotsäkert?

Tacksam för svar!
 

Sebjee

Aktiv medlem
Här är en enkel kalkylator: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Välj Fuji x100 X-Pro1 då de har samma storlek på sensorn som din X-E2.


Sen rent generellt kan man säga vidare brännvidd och mindre bländare så får du större hyperfokalfokus.

18mm f/11 ger dig då en hyperfokal på ca 1.5m på Fujifilm APS-C sensor
 

gatosi

Aktiv medlem
Tack, ska titta på länken.
Så här generellt vet jag det. Det tillhör ju fotografins grunder på nåt sätt.
 

bassa

Aktiv medlem
Fokusering

Jag skaffade en X-E2 alldeles nyligen och blev lite ställd av kamerans sätt att välja fokusfält.

I princip har man ju två möjligheter att fokusera. Antingen så väljer man fokusfält först och komponera sen genom att förflytta utsnittet (S), eller så komponerar man först och väljer fokusfält därefter (C). Vilket man än bestämmer sig för så är det en fördel om det går fort att ändra fokusfältet.
Med min D90 har jag fått till det hyfsatt bra.

Men nu alltså X-E2:
Val av fokusfält ska göras med bara ETT finger (tummen) OCH det krävs dessutom ett extratryck för att bekräfta valet.
Det lär rubba mina vanor.
Hur i hela friden ska man göra om det ska gå fort om man gatufotograferar?
Hur gör ni som gf:ar med denna kameramodell?

Nu kommer kanske svaret: Man använder hyperfokalfokus.
Jag har försökt läsa på. Men det jag fick upp var en krånglig ekvation D=f² / N x d samt några ungefärvärden för distansen D för olika brännvidd. Men ingen mer pedagogisk förklaring om hur man tillämpar allt det här på det praktiska planet.
Någon som är pedagogisk eller har en länk där detta förklaras lite mer idiotsäkert?

Tacksam för svar!
Hej Katja Jag har kameran Fuji Xt1 ,som är snarlik din Jag använder enbart den lilla rutan i mitten som låser skärpan (S)( och efter det komponerar jag om bilden. Efter hand blir man ganska snabb, och har koll på vad skärpan ska ligga. För mig funkar det bra. Ju mindre konstigheter desto bättre. Fin kamera Lycka till. Vill du fråga något mer hör av dig.
/ Bengt
 

gatosi

Aktiv medlem
Hej Bengt!
S har jag också kört till övervägande del men för det mesta då ofta förflyttat fokuspunkt i fall man tar serier. Då blir det ju enklare om man inte behöver komponera om varje gång.
Om ingen kommer med ett jättehett tips så får jag väl bara träna upp mig med det nya lite krångligare sättet.

@Paul:
Där får jag läsa på lite.... Tack för länken!
 
ANNONS