Annons

Fujifilm X-Pro2

Produkter
(logga in för att koppla)

tbergman

Aktiv medlem
För dagen ser det ut som om X-PRO2 kommer att innehålla en APS-C-sensor (http://www.fujirumors.com/x-pro2-will-feature-aps-c-sensor-trusted-source/). För någon månad sedan florerade en del rykten om att Fujifilm var i färd med att utrusta XPRO2 med en fullformatssensor.

Jag hoppas att det senaste ryktet om APS-C-sensor stämmer. Det vore dumt att köra på två produktlinjer vad gäller objektiv när X-serien ännu inte har en tillfredsställande uppställning. Dessutom framstår värdet av att gå från APS-C till FF marginell och av ringa betydelse för bildkvaliteten.

Det ska hur som helst bli intressant att följa utvecklingen. En teori är att Fujifilm genom att koncentrera produktlinjen mot APS-C kommer att frigöra resurser till tillverkandet av en mellanformatkamera.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Tillräckligt bra

För dagen ser det ut som om X-PRO2 kommer att innehålla en APS-C-sensor (http://www.fujirumors.com/x-pro2-will-feature-aps-c-sensor-trusted-source/). För någon månad sedan florerade en del rykten om att Fujifilm var i färd med att utrusta XPRO2 med en fullformatssensor.

Jag hoppas att det senaste ryktet om APS-C-sensor stämmer. Det vore dumt att köra på två produktlinjer vad gäller objektiv när X-serien ännu inte har en tillfredsställande uppställning. Dessutom framstår värdet av att gå från APS-C till FF marginell och av ringa betydelse för bildkvaliteten.

Det ska hur som helst bli intressant att följa utvecklingen. En teori är att Fujifilm genom att koncentrera produktlinjen mot APS-C kommer att frigöra resurser till tillverkandet av en mellanformatkamera.
Bra av Fuji att hålla fast vid APS-C. Jag hoppas också att det stämmer och att Fuji lägger utvecklingspengarna på att uppgradera befintligt hus och objektiv i stället. Jag köpte XPRO-1 för vikten och storlekens skull och vill inte gå tillbaka till ett större/tyngre hus. Det har jag redan på hyllan (5D MKII).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Bra av Fuji att hålla fast vid APS-C. Jag hoppas också att det stämmer och att Fuji lägger utvecklingspengarna på att uppgradera befintligt hus och objektiv i stället. Jag köpte XPRO-1 för vikten och storlekens skull och vill inte gå tillbaka till ett större/tyngre hus. Det har jag redan på hyllan (5D MKII).
Instämmer att Fuji bör behålla APS-C sensorn.
Egentligen har de väl gjort tillräckligt med förbättringar i X-T1 och X-E2 för att kunna stoppa in den tekniken i en uppgraderad X-PRO. .
Sedan har det ryktats om en organsik sensor. Fuji-Panasonic driver tillsammans ett projekt där man kommit en bra bit på väg. En sådan sensor skulle kunna ge betydligt högre upplösning, större dynamiskt omfång och bättre signal till brusprestanda.
Det har påståtts att Fuji väntar på att denna sensor är klar innan man släpper en X-PRO2.
Detta är nog spekulation. Ingen vet idag hur nära projektet är att få fram en kommersiellt gångbar organisk sensor.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Egentligen finns det väl liten vinst för Fuji att gå upp till FF av fyra anledningar:
1. Bildkvaliteten med deras APS-C sensor är tillräckligt bra för det mesta
2. Kombon Fuji X med deras ljusstarka fasta ger samma brus per helbild som Sony A7 serien med deras fasta då den högre ljusstyrkan hos Fuji kompenserar både vad gäller brus och skärpedjup för det mindre sensorformatet
3. Sony har inte riktigt lyckats än med kombon små fasta ljusstarka obkektiv och bra kantskärpa, låg vignettering och utan artefakter mot kanterna (kollar man Leica M objektiv så har faktiskt de i sig en kraftig vignettering över lag - kolla bara senaste numret av Foto). Så med dagens teknik blir ljusstarka fasta med bra kantegenskaper inte kompakta.
4 varför starta ett nytt format med helt nya objektiv?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Egentligen finns det väl liten vinst för Fuji att gå upp till FF av fyra anledningar:
1. Bildkvaliteten med deras APS-C sensor är tillräckligt bra för det mesta
2. Kombon Fuji X med deras ljusstarka fasta ger samma brus per helbild som Sony A7 serien med deras fasta då den högre ljusstyrkan hos Fuji kompenserar både vad gäller brus och skärpedjup för det mindre sensorformatet
3. Sony har inte riktigt lyckats än med kombon små fasta ljusstarka obkektiv och bra kantskärpa, låg vignettering och utan artefakter mot kanterna (kollar man Leica M objektiv så har faktiskt de i sig en kraftig vignettering över lag - kolla bara senaste numret av Foto). Så med dagens teknik blir ljusstarka fasta med bra kantegenskaper inte kompakta.
4 varför starta ett nytt format med helt nya objektiv?
Det är just det ryktet bekräftar att man inte tänker göra. X-PRO2 blir en APS-C kamera.
Jag tror att Fuji nu satsar sina investeringar på att få fram en organisk sensor. En sådan skulle kunna ge en APS-C sensor 75 mpix samt många andra fördelar.
För den som är intresserad finns det en längre artikel här:
http://www.fujix-forum.com/index.php/topic/14830-just-what-is-this-new-organic-sensor-thing/
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Objektiven?

Det är just det ryktet bekräftar att man inte tänker göra. X-PRO2 blir en APS-C kamera.
Jag tror att Fuji nu satsar sina investeringar på att få fram en organisk sensor. En sådan skulle kunna ge en APS-C sensor 75 mpix samt många andra fördelar.
För den som är intresserad finns det en längre artikel här:
http://www.fujix-forum.com/index.php/topic/14830-just-what-is-this-new-organic-sensor-thing/
Vilka av Fujis nuvarande objektiv klarar av 75 MP innan de begränsar upplösningen?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vilka av Fujis nuvarande objektiv klarar av 75 MP innan de begränsar upplösningen?
Om du läser artikeln ser du att detta är en av utmaningarna om man lyckas framställa en sådan sensor.
Hur projektet går vet nog bara en liten klick inom Fuji-Panasonic.
Jag tror inte vi kommer se en sådan sensor i nästa X-PRO kamera.
Kanske tar det år innan en sådan sensor blir en kommersiell produkt. Kanske stöter man på problem så att vi ser en sådan sensor.

Nu är det ju så att en 75 mp sensor skulle ge en bättre upplösning även med dagens objektiv. Skillnaden blir att det inte är sensorn som är begränsningen utan objektivet.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Jo

Om du läser artikeln ser du att detta är en av utmaningarna om man lyckas framställa en sådan sensor.
Hur projektet går vet nog bara en liten klick inom Fuji-Panasonic.
Jag tror inte vi kommer se en sådan sensor i nästa X-PRO kamera.
Kanske tar det år innan en sådan sensor blir en kommersiell produkt. Kanske stöter man på problem så att vi ser en sådan sensor.

Nu är det ju så att en 75 mp sensor skulle ge en bättre upplösning även med dagens objektiv. Skillnaden blir att det inte är sensorn som är begränsningen utan objektivet.
Det var det jag menade. Inget blir bättre än den svagaste länken.
 

azus

Aktiv medlem
Det är bra att Fuji inte satsar på FF än. Om 2, minst 3 år så är marknaden mogen för en ny sensorstorlek, just nu så är de såpass nya att kunder som redan har investerat i systemet kommer bli besvikna om de släpper en FF.
Halva poängen med fujis kameror försvinner även om de skulle satsa på en fullformatskamera, då främst objektiven behöver göras större och tyngre.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Har fuji några som helst planer att stabilisera sensorn, eller går det inte för att objektiven är gjorda för en "1.5"?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör

Flash Gordon

Aktiv medlem
När kan X-Pro2 tänkas komma ut på marknaden?
Våren 2015?
Du gissar nog lika bra som vi andra. Det har som sagt gått rykten att man vill använda sin nya organiska sensor i den kameran. Fast det är som sagt bara ett rykte.
Jag tror det tar ett tag innan det projektet levererar något som hamnar i våra kameror.

Därför tror jag det kommer en X-PRO1S i mellantiden. Där man uppdaterar sensorn till vad man har X-T! och lägger till en EVF av senaste modell.
Kanske också annan teknologi från X-T1 som wifi.

Idag kan man plocka upp en X-PRO1 med 18/ och 35/1,4 för 11 990. När jag köpte den i slutet av förra året kostade paketet 2 000 kr mer.

Prissänkningen kan givetvis bero på att en uppgradering är på väg. Det kan också bero på att Fuji har vind i seglen och vill öka sin marknadsandel ordentligt. De krängde faktiskt globalt bara någon miljon X-trans systemkameror förra året.

Så läs Fuji rumors och gissa själv du vill tro på.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, och även om optiken då blir den svagaste länken så är ju den länken lika stark som innan, dvs starkare än den tidigare svagaste länken.

Artikeln av Agfors som Fröderberg hänvisade till är riktigt bra på att reda ut sammanhangen. Jag läste den med stor behållning.
 

voitcanon

Aktiv medlem
När tror ni den kommer? Själv vart jag lite besviken när jag inte såg någon på photokina. Har de lagt allt krut på xt-1 som pro alternativ? Men det lär väl inte vara allt för svårt att klämma in x100t sökaren i ett x-e2 hus?
 
ANNONS