Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Morbror fotografen valde IIIg

Produkter
(logga in för att koppla)

drjukebx

Medlem
Ohoj
min morbror var överstelöjtnant vid Svea Livgarde
hans hobbies i livet var tennsoldater och fotografering.
När vi sedermera röjde ut lägenheten hittade vi till slut hans kamerasamling
Till min överraskning hade han hela tre Leicakameror
av en modell som jag inte kände igen.
Lite efterforskning visade att det var IIIg och samtliga inköpta 1957
Det fick mig att undra varför han köpte tre?
Och varför just den modellen?
Varför inte en M3 istället?
Om någon har en gissning.
Vi hittade inte så mycket bilder, och inga som motiverade tre Leicakameror
dock några fina album från Hagalund och Solna på 50talet
samt mängder av dia från turistresor
Men varför IIIg? Vackra och behagliga är dom, men kanske inte så praktiska.
Ett tiotal objektiv och en del udda tillbehör
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Kul överaskning, men det där med tre likadana inköpta samma år är ju märkligt (för en hobbyfotograf).

Morbror kanske hade en hittills okänd sidoverksamhet ;)
 

markbe

Avslutat medlemskap
Intressant historia. Två kamerahus hade ju inte varit något konstigt för en engagerad amatör, och det är ju möjligt att behovet för tre fanns. På en av bilderna ses en spegelreflextillsats för att använda exempelvis längre teleobjektiv. Svårt att spekulera i, kan ju också vara så att han köpte in flera för att sälja vidare till någon bekant eller ge bort som (dyra) presenter.

Vad var det för objektiv och tillbehör till kamerorna? Det kan ge en vink om användningsområdet

Varför man väljer en IIIg över M3? Tja, förmodligen gick han till en välrenommerad fotohandlare och kände på ett par modeller innan han bestämde sig, kan ju också vara så att han sedan tidigare van vid skruv-Leicor och fann det naturligt att fortsätta med en IIIg?

IIIg är av många ansedd som den bästa skruv-Leican (tekniskt är den såvitt jag förstått den bästa) och betingar därför oftast högre priser än de andra skruvmodellerna. Jag har en gammal Leica III och vetetusan om den egentligen inte är trevligare att använda än min M6:a.
 

afe

Aktiv medlem
Mjo, men tre stycken? Militärer tjänade väl inte jättebra 1957 heller, och jag antar att han inte var överstelöjtnant då om han gick bort nyligen. Alla kamerorna ser också ut att vara i bra eller mycket bra skick, och tycker man sig ha behov av tre likadana kameror borde de ju använts.

Det är förstås omöjligt att veta historien bakom kamerorna, men spännande att spekulera :)
 

drjukebx

Medlem
Tack för svar.
Jo jag funderar på om han kanske avsåg att fotografera huvudsakligen i tjänsten.
Det skulle kunna förklara ekonomin i det hela, men varför tre likadana hus förstår jag ändå inte.
Serienumren är lite isär, den äldsta tillverkad december -57.
De bilderna han ev tog i tjänsten är i så fall förkomna, eller kanske donerade till Armémuseum eller liknande.
Om man köpte IIIg då i stället för ett hus med lite färre rattar och snabbare filmmatning, hade man då troligen avsikten att ta stillastående motiv?
Jag funderade på att behålla en när jag såg dom, men ville nog hellre ha en M3 i så fall.

Objektiven är 35, 35, 35, 50, 50, 90, 135, 200 och 400 mm.
Diverse sökare, fjärrutlösare, mellanringar m m.
 

Bilagor

Senast ändrad:

drjukebx

Medlem
Skicket är väl så fint det kan vara, men de har nog knappast använts sedan 80-talet.
Det enda irriterande är att han graverat stöldmärkning på det mesta, tyvärr även guldur och silver.

Militären använde väl IIIf och hade t o m en serie tillverkad för försvaret? Kanske var han van att använda dessa. Det är också möjligt att dessa tre blev inköpta genom försvaret, tre Leicahus skulle nog annars ha slukat en ansenlig del av kaptenslönen år 1958. :)
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Tre stycken 35 mm tyder väl också på att de är införskaffade via försvaret (eller nåt) - det är väldigt få fotografer som köper tre av samma brännvidd nu, och jag tror inte det var så annorlunda då. Kaptenslönen var nog som sagt inte så hög, så att köpa allt det där under samma år för privat bruk låter inte helt troligt.
 

drjukebx

Medlem
Tack för synpunkter. Jag antar att morbror köpte ut de tre kamerorna från försvaret vid senare datum. Det var väl synd att han inte fick ut några av de 125 svarta IIIg med tre kronor graverade som försvaret beställde. :)
Tänkte lägga ut dom på ebay nu. Om det är någon som är intresserad av något, skicka ett PM.
 

drjukebx

Medlem
Det fanns förslag om att sälja via LP Foto, men vad jag kan se tar de en kommission uppåt 50% vilket är för mycket. De ska tydligen kunna få ut bra priser, sägs det, men den här försäljningen fick mig att bli fundersam om det stämmer
http://collectiblend.com/Cameras/Leitz/Leica-I-Mod-A-'Calfskin'-(Kalf-Leather,-suede,-chequered).html
Har läst mycket om Leica sen dessa kameror kom i min hand. Kunde inte motstå att ladda en med film och det ska bli spännande att se resultatet. Har inte plåtat analogt på många år.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Jag skulle lägga ut kamerorna en och en med lite tid mellan på ebay.com.
Samma sak med objektiven.
Om alla sakerna kommer ut samtidigt tror jag att du sammanlagt får sämre betalt.
 

glemmy

Aktiv medlem
Jag skulle lägga ut kamerorna en och en med lite tid mellan på ebay.com.
Samma sak med objektiven.
Om alla sakerna kommer ut samtidigt tror jag att du sammanlagt får sämre betalt.
Håller med!

Om de är helt lika kan du välja att lista på nytt när den första blivit såld.
Om den första hade flera budgivare så kommer de att få ett meddelande "An item you bidded on has been relisted".
Kanske hittar köpare lättare tillbaka till annonsen då.
 

HYB

Aktiv medlem
Jag gjorde lumpen i Flottan på 1980-talet och ibland när vi bytte kamerasystem på fartygen så fick man köpa loss de äldre kamerorna billigt, t ex Hasselblad med fina objektiv för 300 kronor osv. Kanske var det så i Armén också?

/HYB
 

drjukebx

Medlem
Jo jag antar att morbror fick möjlighet att köpa ut kamerorna billigt. Jag såg att en Leica kostade 3500 $ ny på den tiden, kanske 18000 kr? Stämmer det? Jag tror pappas Sabb 92 kostade hälften av det. Så morbror kan omöjligen ha köpt tre nya IIIg år 1957.
Jag har lagt det mesta på ebay.co.uk med rimliga utgångsbud så får vi se hur det går. En norrman har faktiskt bjudit på Komura.objektivet. :) Annars e de lugnt, men har en känsla av att det mesta blir sålt.
 

iSolen.se

Guest
Ohoj
min morbror var överstelöjtnant vid Svea Livgarde
hans hobbies i livet var tennsoldater och fotografering.
När vi sedermera röjde ut lägenheten hittade vi till slut hans kamerasamling
Till min överraskning hade han hela tre Leicakameror
av en modell som jag inte kände igen.
Lite efterforskning visade att det var IIIg och samtliga inköpta 1957
Det fick mig att undra varför han köpte tre?
Och varför just den modellen?
Varför inte en M3 istället?
Om någon har en gissning.
Vi hittade inte så mycket bilder, och inga som motiverade tre Leicakameror
dock några fina album från Hagalund och Solna på 50talet
samt mängder av dia från turistresor
Men varför IIIg? Vackra och behagliga är dom, men kanske inte så praktiska.
Ett tiotal objektiv och en del udda tillbehör
Han fick väl helt enkelt ett bra pris och tänkte sälja dem vidare med vinst. Något som kanske inte var så lätt som han trodde så han behöll dem.
 

Sabud

Aktiv medlem
Tre stycken var inte dåligt;) Köpte en från ebay i början av förra året. Var noga med att analysera statusen på kameran om du säljer den som `felfri´, annars är risken stor att den kommer i retur. Min var synbart i nyskick (AB) men behövde en rengörning-smörjning-slutartrimmning för 2250:- hos Werner Schaden.
/Stephan
 

Bilagor

drjukebx

Medlem
"Felfri" är ett starkt uttryck som bör undvikas när det gäller världsliga ting.
Men kamerorna är visuellt i bra skick, enda är att lite vulcanite lossat under objektivet på två av dom. Samt att morbror irriterande nog graverat in sitt födelsenummer på baksidan. :(
Slutartiderna förefaller fungera. Men som amatör kan jag förstås inte veta detta.
Kamerorna var enligt etikett senast servade 1988. En köpare måste vara beredd på att de kan behöva service.
Mycket behaglig känsla att använda dessa kameror. Laddade en med TriX och satte på ett Summicron 5 cm :)
 

Sabud

Aktiv medlem
Servade enligt etikett 1988, då tycker jag att du kan känna dig lugn. Min som fanns på amerikanska ambassaden i Tokyo under 50/60-talet är också mycket fult och tråkigt inventariemärkt på baksidan. Verkar som det praktiska kom i första hand en gång i tiden;)

/Stephan
 

roger96

Aktiv medlem
Jo jag antar att morbror fick möjlighet att köpa ut kamerorna billigt. Jag såg att en Leica kostade 3500 $ ny på den tiden, kanske 18000 kr? Stämmer det? Jag tror pappas Sabb 92 kostade hälften av det. Så morbror kan omöjligen ha köpt tre nya IIIg år 1957.
Jag har lagt det mesta på ebay.co.uk med rimliga utgångsbud så får vi se hur det går. En norrman har faktiskt bjudit på Komura.objektivet. :) Annars e de lugnt, men har en känsla av att det mesta blir sålt.
1964 kostade en Leica M2 från $210:- och en M3 från $297:-, jag tvivlar på att en IIIg skulle kostat mer än det tiodubbla. Saab 92 hade ett pris på drygt 6000kr 1950 (=ca 106000 nu), Saab 96 kostade ca 9000kr omkring 1962-1963 (ca 94000kr i dagens penningvärde).
$210:- 1964 skulle kunna motsvara ca $2060:- nu, med reservation för att amerikansk och svensk prisökningstakt säkert inte är likadan.
 
ANNONS