Annons

Canon ION

Produkter
(logga in för att koppla)

ohls

Aktiv medlem
Det fans en sådan i min skolan för ett antal år sedan kommer inte ihåg vad modellen hetten men har för mig att den hade 320*240 pixlar i upplösning. Har för mig att den kostade typ 10.000:- på den tiden. Testa google.
 

garpenholm

Ny medlem
Canon ION är en ANALOG "still video kamera" som har en digital CCD sensor på 320x200 pixlar (NTSC) eller 320x240 pixlar (PAL).

Det är alltså samma teknik som i dåtidens videokameror, fast istället för att banda video på ett band, så används Video Floppy Disk (t.ex. Canon VF-50).

Rent tekniskt går det till så att när man tar bilden så hämtas bilden från en digital framebuffer som den sedan "bandar" på ett spår i ANALOG form. Det är alltså som att se en fryst VHS-bildruta på en bandspelare. Efter ett tag slits magnetskiktet ned på disken och man börjar få "kometrar" som blixtrar över bilden, som ett slitet VHS-band. Efter ett tag blir bilden så kass att den tappar sync och bilden är förlorad!

Så Canon ION var ett viktigt steg i kamerans evolution, men rent tekniskt är den kass. Men det var första gången man kunde ta bilder utan att ha dåligt samvete för framkallningskostnader och den tid det tar att vara i labbet.

Min egna Canon ION har tyvärr rasat rent mekaniskt för över 10 år sedan, men om någon som läser detta har en mekaniskt fungerande (jag har batterier/laddare m.m.) så är jag intresserad. Jag känner trots allt lite nostalgi över kameran.
 

Canon Ion

Ny medlem
Canon Ion

Canon ION är en ANALOG "still video kamera" som har en digital CCD sensor på 320x200 pixlar (NTSC) eller 320x240 pixlar (PAL).

Det är alltså samma teknik som i dåtidens videokameror, fast istället för att banda video på ett band, så används Video Floppy Disk (t.ex. Canon VF-50).

Rent tekniskt går det till så att när man tar bilden så hämtas bilden från en digital framebuffer som den sedan "bandar" på ett spår i ANALOG form. Det är alltså som att se en fryst VHS-bildruta på en bandspelare. Efter ett tag slits magnetskiktet ned på disken och man börjar få "kometrar" som blixtrar över bilden, som ett slitet VHS-band. Efter ett tag blir bilden så kass att den tappar sync och bilden är förlorad!

Så Canon ION var ett viktigt steg i kamerans evolution, men rent tekniskt är den kass. Men det var första gången man kunde ta bilder utan att ha dåligt samvete för framkallningskostnader och den tid det tar att vara i labbet.

Min egna Canon ION har tyvärr rasat rent mekaniskt för över 10 år sedan, men om någon som läser detta har en mekaniskt fungerande (jag har batterier/laddare m.m.) så är jag intresserad. Jag känner trots allt lite nostalgi över kameran.[/QUOTE)




Hej!

Jag själv har 2st likadana Canon ION kompletta med laddare och batterier mm varav den ena har genomgått en relativt omfattande renovering. Bilderna blev gröna då jag skulle se dem på tv:n men nu är det ordnat. Det blev bytt rätt många kondensatorer i den bla. Det är en kul kamera som jag tagit ca 500 bilder med hittills. Har köpt massor med extra disketter så länge jag lyckades få tag på dem.
Det jag undrar över är var man kan få tag på nya laddningsbara batterier till dem?
 

garpenholm

Ny medlem
Batterier till canon ion

Batterierna är en akilleshäl på dessa kameror, Jag har fyra batterier (BP-4P), alla är numera kass.

Jag funderar på att "bygga om" dem genom att ta isär kapslingen till dem och sätta dit ni-cd celler istället. !! Observera att originalbetterierna innehåller syra !! (Får ladda med annan typ av laddare, annars kan det gå illa). Eftersom de innehåller bly så måste man även vara försiktig med vart man slänger innehållet. Det skall lämnas in som miljöfarligt avfall. Men rent principiellt så borde det fungera så länge spänningen och strömen blir rätt.

För info: Canon BATTERY PACK BP-4P

Type: Lead-acid cells
Nominal voltage: 8 V
Nominal capacity 200 mAh
Operating temperature range: -5'C - +40'C
Dimensions: 1" x 13/16" x 2" (26 x 20 x 50 mm)
Weight: 2.4 ozs (68 g)

Jag lägger upp lite mer info på min hemsida: http://www.garpenholm.se/vf-50
 

Canon Ion

Ny medlem
Batterierna är en akilleshäl på dessa kameror, Jag har fyra batterier (BP-4P), alla är numera kass.

Jag funderar på att "bygga om" dem genom att ta isär kapslingen till dem och sätta dit ni-cd celler istället. !! Observera att originalbetterierna innehåller syra !! (Får ladda med annan typ av laddare, annars kan det gå illa). Eftersom de innehåller bly så måste man även vara försiktig med vart man slänger innehållet. Det skall lämnas in som miljöfarligt avfall. Men rent principiellt så borde det fungera så länge spänningen och strömen blir rätt.

För info: Canon BATTERY PACK BP-4P

Type: Lead-acid cells
Nominal voltage: 8 V
Nominal capacity 200 mAh
Operating temperature range: -5'C - +40'C
Dimensions: 1" x 13/16" x 2" (26 x 20 x 50 mm)
Weight: 2.4 ozs (68 g)

Jag lägger upp lite mer info på min hemsida: http://www.garpenholm.se/vf-50





Hej!

Ja, ok då förstår jag. Men jag får tacka så mycket för informationen.

Jag har en kompis som är duktig på allt om elektronik så han har renoverat
min Canon ION. Jag tror att han säkert kan ordna även detta med batterierna.

Vi håller kontakten så får vi se hur det går med ombyggnationerna...! :)

Hälsningar
Jörgen
 

garpenholm

Ny medlem
Canon ION är en ANALOG "still video kamera" som har en digital CCD sensor på 320x200 pixlar (NTSC) eller 320x240 pixlar (PAL).
Rättning:
Canon RC-251 modellen i Europa (iON) var vanligast utrustad med TexasInstruments (Ti) TC244a CCD sensor. Denna har 242 rader (lines) med 786 elements (pixlar) på varje rad. Så rent sensortekniskt så är den 786x242 pixlar, fast Ti har en teknik som interpolerar upp till 488 TV-linjer, så "som bäst" kunde denna "Hi-Band"-krets fånga upp 786x488 bildpunkter, sedan förloras lite vid skrivning till det analoga diskformatet VF-50 som lagrar 500 TV-linjer i PAL (450 NTSC). Så en bild som är lagrad på en VF-50 diskett kan som bäst i teorin återskapas i 786x500 individuella pixlar, men realiteten på grund av overscan och sync-relaterade signalförluster brukar resultera i databilder på 640x480 pixlar när vi överför till .png/.jpg. med full skärpa. Sedan kan man med linjedubbleringstekniker och avancerad oversampling/behandling kunna få skarpa 800x600 bilder och i bästa fall 1280x960 med vettig skärpa.

Är ni nyfikna på mer information om sensorn så kan ni läsa Ti's egna datablad:
http://www.ti.com/product/tc244a

Behöver ni hjälp att digitalisera VF-50 disketter så har jag gjort en hemsida för detta ändamål:
http://www.garpenholm.se/vf-50/
 
ANNONS