Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på Leica M2?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanbanck

Medlem
Hej på er forumet!

Tänkte kolla om det finns några rävar här som har koll på det där med att felsöka analoga M-kameror, eller analoga kameror i allmänhet.

Nästan någon gång per rulle får jag samma ljusfenomen på negativen som ses som en mörk, horisontell, väldigt uniform rand i kanten på bilden. Oftast i ovankant och oftast när kameran hålls i porträttläge. Randen håller sig inom rutan och sträcker sig inte ut mot perforeringen. Den dyker upp både i egenframkallade och labframkallade negativ och oftast när jag fotat med stor bländare. Slutartiden kan variera väldigt och ändå ge samma fenomen.

Kameran var precis inne på service hos Schönherr utan att de kunde hitta något fel. Kan det vara något som reflekteras i objektivet?

Tacksam för alla idéer
 

Bilagor

Johan Bryggman

Avslutat medlemskap
När kameran är i stående position kanske den inte "orkar" dra upp ridån hela vägen. Eller att den har blivit slapp och behöver spännas.
Nu ska det sägas att jag bara sitter och gissar. Men det låter troligt i mitt huvud.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Hej på er forumet!

Tänkte kolla om det finns några rävar här som har koll på det där med att felsöka analoga M-kameror, eller analoga kameror i allmänhet.

Nästan någon gång per rulle får jag samma ljusfenomen på negativen som ses som en mörk, horisontell, väldigt uniform rand i kanten på bilden. Oftast i ovankant och oftast när kameran hålls i porträttläge. Randen håller sig inom rutan och sträcker sig inte ut mot perforeringen. Den dyker upp både i egenframkallade och labframkallade negativ och oftast när jag fotat med stor bländare. Slutartiden kan variera väldigt och ändå ge samma fenomen.

Kameran var precis inne på service hos Schönherr utan att de kunde hitta något fel. Kan det vara något som reflekteras i objektivet?

Tacksam för alla idéer



Kolla med Werner på LP Foto!
 

JanneO

Aktiv medlem
Hej på er forumet!

Tänkte kolla om det finns några rävar här som har koll på det där med att felsöka analoga M-kameror, eller analoga kameror i allmänhet.

Nästan någon gång per rulle får jag samma ljusfenomen på negativen som ses som en mörk, horisontell, väldigt uniform rand i kanten på bilden. Oftast i oaankant och oftast när kameran hålls i porträttläge. Randen håller sig inom rutan och sträcker sig inte ut mot perforeringen. Den dyker upp både i egenframkallade och labframkallade negativ och oftast när jag fotat med stor bländare. Slutartiden kan variera väldigt och ändå ge samma fenomen.

Kameran var precis inne på service hos Schönherr utan att de kunde hitta något fel. Kan det vara något som reflekteras i objektivet?

Tacksam för alla idéer
Skulle kunna vara ett litet hål i ridån. Rätt vanligt på Leicor. Det finns ingen spegel så objektivet kan fungera som brännglas.
 

johanbanck

Medlem
Tack för tipset Bengan men skall jag skicka iväg den igen biter jag nog i det sura och skickar den till Leica istället.

Hål i ridån? Ok skulle det stämma med att problemet försvinner när jag bländar ner?
 

Benganbus

Aktiv medlem
Hej på er forumet!

Tänkte kolla om det finns några rävar här som har koll på det där med att felsöka analoga M-kameror, eller analoga kameror i allmänhet.

Nästan någon gång per rulle får jag samma ljusfenomen på negativen som ses som en mörk, horisontell, väldigt uniform rand i kanten på bilden. Oftast i ovankant och oftast när kameran hålls i porträttläge. Randen håller sig inom rutan och sträcker sig inte ut mot perforeringen. Den dyker upp både i egenframkallade och labframkallade negativ och oftast när jag fotat med stor bländare. Slutartiden kan variera väldigt och ändå ge samma fenomen.

Kameran var precis inne på service hos Schönherr utan att de kunde hitta något fel. Kan det vara något som reflekteras i objektivet?

Tacksam för alla idéer
Innan jag glömmer bort det, och så kanske nå'n annan redan frågat, är det samma objektiv hela tiden du fotar med?
/B
 

johanbanck

Medlem
Samma objektiv. En summicron 35:a som är jämnårig med huset ungefär.

Min egen teori så här långt är att det är något slags ströljus som reflekteras mot eller längs med någon kant någonstans. Tyvärr har jag inget annat objektiv att testa med men tänkte fota nästa rulle med motljusskyddet på och se om det förändrar något.
 

hurf

Aktiv medlem
Om det blir mörkare borde det ju inte vara ljusläckage. Det borde väl rimligtvis bli ljusare?

I övrigt inget att tillföra tyvärr. Lycka till!
 

johanbanck

Medlem
Det är ju sant. Kan det vara att ridåerna drar ojämt? Att när man håller kameran i porträttläge så hamnar någon av ridåerna lite snett?
 

johanbanck

Medlem
Vekar som att vi har en vinnare. Något med ridåerna som inte riktigt orkar. Framkallade en rulle idag där jag vänt kameran åt andra hållet istället så att ridåerna går nedåt istället för uppåt. Inte en enda ruta med felet vilket är första gången på säkert fyrtio rullar!
 

alf109

Aktiv medlem
Vekar som att vi har en vinnare. Något med ridåerna som inte riktigt orkar. Framkallade en rulle idag där jag vänt kameran åt andra hållet istället så att ridåerna går nedåt istället för uppåt. Inte en enda ruta med felet vilket är första gången på säkert fyrtio rullar!
Tror knappast att det är ridån, Leica-slutaren rör sig ju horisontellt. Ser hela filmen ut sådär eller är det bara enstaka rutor?

Ps. Jag fick liknande fenomen när jag hade uv-filter som delvis skuggades av motljusskyddet i vissa lägen med min Summicron 28:a kommer jag ihåg. Hål i slutaren är nog uteslutet, då skulle du få ljusskador och inte så linjära.
 

johanbanck

Medlem
Bara enstaka rutor. Kanske tre-fyra per rulle. Men som sagt senaste rullen helt utan vilket är första gången på länge...
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Tror knappast att det är ridån, Leica-slutaren rör sig ju horisontellt. ---
Bara ifall man håller kameran horisontellt. Vad jag förstår håller TS kameran vertikalt? Och i så fall rör sig förstås även ridåerna vertikalt.

Annars handlar det nog om viss sneddragning av ridåerna, som tidigare nämnts.
 

alf109

Aktiv medlem
Om det sett lika dant ut på hela rullen hade jag misstänkt något strul med framkallningen som för lite vätska till exempel, det brukar ge ungefär den här effekten, men som sagt då skulle hela rullen vara påverkad.

Jag tror i alla fall inte att det handlar om slutaren, eller jag är ganska säker på det då den rör sig horisontalt.
 

Smw

Aktiv medlem
Om det sett lika dant ut på hela rullen hade jag misstänkt något strul med framkallningen som för lite vätska till exempel, det brukar ge ungefär den här effekten, men som sagt då skulle hela rullen vara påverkad.

Jag tror i alla fall inte att det handlar om slutaren, eller jag är ganska säker på det då den rör sig horisontalt.
Hej !
Jag tycker slutaren verkar misstänkt.

--------------

Anslut en blixt, ha bakstycket öppet, kör lite olika tider och se
om det går att se nått egendomligt.

//MW
 

alf109

Aktiv medlem
För att se hur en leicaslutare fungerar, alltså att öppningen rör sig i horisontalt så kan ni titta på den här filmen:
http://youtu.be/8I8CoweWMzY

För övrigt är det en ganska smal sak att kolla om slutaren inte fungerar som den skall.
 
Senast ändrad:

alf109

Aktiv medlem
Om det vore någon form av ljusläckage skulle du få ljusa ränder, inte mörka. Om du kan utesluta filmframkallningen ur ekvationen så återstår bara någon form av skuggning. Om fenomenet dessutom dyker upp sporadiskt tyder det på att något skuggar det infallande ljuset mot filmen. Men eftersom du inte använder något rektangulärt motljusskydd så kan det ju inte vara frontlins eller uv som skuggas av ett sådant, vilket annars kan ge den effekt du visar och som har jag egen erfarenhet av som sagt tidigare. Hur som helst skulle jag sätta mina ören på att problemet uppstår före eller i objektivet.

Du får meddela när du löst det så vi får veta vad det var för fel.
 
ANNONS