Annons

S/V med EOS 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

pomfritz

Medlem
Finns det möjlighet att ställa in 300D att fota s/v direkt i kameran, eller måste man fota färg och sedan göra om det i t ex Photoshop? Om det finns möjlighet att göra det i kameran, är det isf bättre än att göra det i efterhand?

/Fredrik
 

RolandM

Aktiv medlem
Nej, den möjligheten finns inte. Jag förstår inte heller nyttan av att kasta information redan när den tas. Kanske får vi hoppas på en svartvit 300D, med 6,3 Mpixel som fångar ljus oavsett färg i varje pixel och ger oss då svartvita bildfiler. Produktnamn EOS 300Db/w.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Skulle en s/v sensor kunna ge "mer pixlar per kvadratmillimeter"? Det jag funderar på är om en sensor som bara behöver registrera styrkan på ljuset (och inte dessutom färg) kunna göra att man kan packa fler pixlar på samma yta.

Kan också formulera frågan så här: behövs det bara en pixel för att registrera en bildpunkt i s/v medan det behövs tre pixlar för att registrera samma bildpunkt i färg?

mvh

Fredrik
Analog och svartvit men digitalintresserad
 

Walle

Aktiv medlem
Jag, den skulle ge tre gånger så många pixlar per kvadratmillimeter.

Och nej, det finns ingen anledning att göra bilden svartvit direkt i kameran...varför kasta information där när man kan göra det så mycket mer kontrollerat i photoshop? T.ex. så kan du i photoshop simulera användning av diverse filter...om kameran gör bilden svart/vit direkt så blir det som det blir...mindre kontroll...

fast visst, man kan ju alltid sätta filter på kameran...
 

andgi

Aktiv medlem
Fredrikpersson skrev:

Kan också formulera frågan så här: behövs det bara en pixel för att registrera en bildpunkt i s/v medan det behövs tre pixlar för att registrera samma bildpunkt i färg?
Nästan alla dagens digitalkameror använder Bayersensorer vilka använder en monokrom sensor, dvs varje bildpunkt registrerar bara ljustyrkan, kombinerat med ett färgfilter framför varje bildpunkt som gör att bara ljus av en grundfärg når den bildpunkten.
Filtren för grundfärgerna är placerade i ett bestämt mönster över sensorytan, tex

RGBGR
GRGBG
BGRGB

För att få en färdig bild uppskattas värdet på de andra två grundfärgerna i varje bildpunkt med hjälp av värdena från omkringliggande bildpunkter.

Så nej, en sv/v sensor skulle inte få tre gånger fler bildpunkter men den skulle få lite högre upplösning i och med att värdet på varje bildpunkt
beror enbart på den bildpunkten istället för att ta 2/3 av sin information från omkringliggande bildpunkter.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Tack för bra svar, som har gett upphov till en följdfråga.

Skulle man med hjälp av kamerans mjukvara kunna ha ett s/v läge (med högre upplösning) där varje pixel arbetar individuellt. Det mjukvaran skulle göra är väl i princip att den inte interpolerar med grannpixlarna för att bestämma bildpunktens färg utan istället räknar bort effekten av pixelns färgfilter (om detta är möjligt).

Om detta fungerar skulle en och samma digitalkamera fungera både som färgkamera och s/v (med högre upplösning) bara genom olika mjukvaruapplikationer.

mvh

Fredrik
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
Om man vet exakt vilken ordning pixlarna sitter i så borde det åtminstonne vara teoretiskt möjligt att med ett lite program plocka ut en svartvit bild med hög upplösning.
 

andgi

Aktiv medlem
Fredrikpersson skrev:
Tack för bra svar, som har gett upphov till en följdfråga.

Skulle man med hjälp av kamerans mjukvara kunna ha ett s/v läge (med högre upplösning) där varje pixel arbetar individuellt. Det mjukvaran skulle göra är väl i princip att den inte interpolerar med grannpixlarna för att bestämma bildpunktens färg utan istället räknar bort effekten av pixelns färgfilter (om detta är möjligt).
Nja, färgfiltrena blir man ju inte av med så man skulle bara få bättre upplösning om man fotade saker som är s/v i verkligheten också. :)

Däremot så finns det verktyg som kan ta fram bilddatan från RAW-filer direkt utan Bayer-interpolering, t ex dcraw.
Men problemet är som sagt att varje bildpunkt bara är känslig för en grundfärg så resultatet ser nog ganska knäppt ut..

[EDIT]Dcraw distribueras f ö i källkodsform så det är
fullt möjligt att studera och ändra hur Bayer-interpolering etc utförs eller inte utförs.[/EDIT]
 
Senast ändrad:

pomfritz

Medlem
Oj, vilken diskussion det blev av detta. Det verkar iaf som om man bör/måste göra det svartvitt i efterhand. Då kommer nästa fråga:

Hur gör man i PS för att få till en bra konvertering till svartvitt? Jag har ju trott att det bara var att gå på grayscale, men jag har läst lite här på forumet och det är snack om färgkanaler och mättnader och massa andra inställningar. Jag är ju lite av en nybörjare så jag har inte allt sånt klart för mig ännu.
 

.Z.

Aktiv medlem
pomfritz skrev:
Hur gör man i PS för att få till en bra konvertering till svartvitt?
I min PS-version (7) finns ett macro (action) för att omvandla till sv, kolla upp det. Annars så kan du göra det själv genom komandot blanda kanaler (chanel mixer), kryssa i monokrom samt blanda kanalerna så att deras summa blir 100.

Färgkanalerna kan ändras så att du kan uppnå samma effekt som om du använt filter vid sv-fotografering.

Larsa
 
ANNONS