Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Summilux 50 pre-ashp E43

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hej
Jag tänkte köpa en 50'a. Jag väljer mellan 50/2 V5 som ju verkar vara otroligt skarp och fin, samt summilux model lite äldre. Den jag tänkte på är E43'an som är den näst nyaste innan aspherical-modellen.

Jag tänker att det är trevligt att kunna öppna upp till 1.4 i svagt ljus (är ju ändå Sverige vi bor i), men frågan är hu kvalitén är när man bländar ner lite i dagsljus. MTF-kurvorna säger ju att summicron är skarpare, men ser man någon skillnad om man göra stora förstoringar? Någon som har erfarenhet av summiluxen?

Mvh
Johan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vilken kamera tänkte du sätta den på? Om det är en Leica fungerar det säkert bra. Tänker du sätta det på en av alla dessa nya spegellösa kemeror är det inte säkert du blir lika nöjd.
Skaffade delvis min Fuji X-PRO1 för att kunna använda mina kvarvarande Leica R-objektiv.
Inte särskilt imponerad över deras prestanda. Mina moderna Fujinon objektiv slår dem med råge och AF.
Det ena ett Summilux 21/4 och det andra ett Summicron 90/2. Båda kända för att vara riktigt bra.
Resultatet är inte fullt lika kul. Kan bero på adaptern men kör på det som anses vara bäst. Det andra kan bero på att objektiven var för film-tiden men inte håller måttet med dagens mer högupplösta sensorer.
Kantskärpan kass och mittskärpan sådär. Ingen att skriva hem om.
Dessutom stora och tunga. Det är frågan om det är värt att köpa dyra tunga berömda objektiv till denna typ av kameror.
Man missar AF och det är inte säkert att det blir skarpare än de moderna objektiv man kan köpa till kameran idag till en lägre peng och som väger en bråkdel.
Dessutom blir adapern ytterligare en faktor i spelet som man inte vet hur den fungerar. Skall man prova tre olika tillverkare innan man vet om det är adaptern eller objektivet som inte presterar?
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag använder summicron 50/2 v5 på min Sony a7 och resultatet blir fantastiskt, precis som gluggens rykte. Köpte ett Nokton 50/1.5 Asph begagnat för att få ett billigt objektiv med stor öppning, den är riktigt bra den med, men Summicronen har det där extra i sättet att teckna.
 

Johan Carlström

Aktiv medlem
Jag tänkte sätta det på en Leica M7 :)

Men problemet med dina Leica R kanske är att det är svårt att sätta skärpan manuellt på en X-pro 1? Har du jämfört med manuellt fokuserade gluggar från Fuji?

Sedan tror jag det är lite problem med att montera en del M-objektiv på anda digitala kameror. Tror det har något med vinkeln på det infallande ljuset att göra. Jag har hört att vidvinklar som Biogon 35/2 som ju skall vara ypperligt presterar väldigt dåligt på A7 exempelvis...
Men MTF-kurvorna ser ju fantastiska ut för många Leica-objektiv.

Hur mycket gav du för Summicron 50/2 V5 om man får fråga?
 

pullman

Aktiv medlem
Hej
Jag tänkte köpa en 50'a. Jag väljer mellan 50/2 V5 som ju verkar vara otroligt skarp och fin, samt summilux model lite äldre. Den jag tänkte på är E43'an som är den näst nyaste innan aspherical-modellen.

Jag tänker att det är trevligt att kunna öppna upp till 1.4 i svagt ljus (är ju ändå Sverige vi bor i), men frågan är hu kvalitén är när man bländar ner lite i dagsljus. MTF-kurvorna säger ju att summicron är skarpare, men ser man någon skillnad om man göra stora förstoringar? Någon som har erfarenhet av summiluxen?

Mvh
Johan
Hej Johan
Bör väl inledningsvis säga att jag inte kollar på MTF-kurvor. Jag fotar bara film och har en pre-asph Summilux och gillar den mycket. Har inte så mycket på min flickr men några bilder i alla fall, inkl nedbländat i dagsljus.

https://www.flickr.com/photos/philipus/tags/leica50summiluxltm11621/

Min är skruvgängmodellen men den optiska cellen är samma som E43 med bajonettfattning. Tycker den ger mycket bra resultat över hela bländarskalan.

Jag har en Summicron också, men v3 (11817). Kanonobjektiv. Otroligt kompakt och skarpt. Den här modellen kan fås för 5000 och uppåt allt beroende på skick. Vet att det inte är samma modell som du funderar på men här är de jag lagt upp med v3.

https://www.flickr.com/photos/philipus/tags/leica50summicron11817/

Svarar gärna på frågor. Har också en Summilux Asph om du undrar om den. Och en Summitar som jag gillar väldigt mkt.

Vh
Philip
 

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hej
Tack för ditt svar. Nu har jag tyvärr varit på resande fot och missat det. Jag köpte nuvarande summicron 50 till slut på ebay. Mekaniskt är det väldigt fint men jag har inte förstorat nått än. Du får ju fina bilder med ditt lux ser jag. Kanske köper jag ett någon gång i framtiden för porträtt och low-light. Eller ett zeiss sonnar...
Kul att det finns fler som älskar film :)

//
Johan
 

pullman

Aktiv medlem
Hej
Tack för ditt svar. Nu har jag tyvärr varit på resande fot och missat det. Jag köpte nuvarande summicron 50 till slut på ebay. Mekaniskt är det väldigt fint men jag har inte förstorat nått än. Du får ju fina bilder med ditt lux ser jag. Kanske köper jag ett någon gång i framtiden för porträtt och low-light. Eller ett zeiss sonnar...
Kul att det finns fler som älskar film :)

//
Johan
Vad bra att det löste sig, Johan. Det finns ju inga dåliga 50mm-objektiv (vill jag påstå men vad vet jag; jag har bara fyra haha). En Summicron kan man ha hela livet och vara nöjd. Tack så hjärtligt också för dina vänliga ord om mina foton.

Ja, film är fotografi :)

Vänliga hälsningar
Philip
 
ANNONS