Annons

Bygga fjärrutlösare....någon som gjort det??

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
IR eller radio. Jag fundrar på att bygga en men vill kolla om någon har koll på området och ev. en ritning och beställningslista från tex Elfa...man kan ju alltid försöka, eller hur!?
:)
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Vad skall du ha utlösaren till? Om det är kameran tror jag det är enklare för dig att göra en fölängningskabel till trådutlösaren. Det lär dessutom kosta en bit mindre...
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Uffe_Nordholm skrev:
Vad skall du ha utlösaren till? Om det är kameran tror jag det är enklare för dig att göra en fölängningskabel till trådutlösaren. Det lär dessutom kosta en bit mindre...
Vadå trådutlösare??? Har du sett en Nikon F401 nå'n gång??
 

matknu

Aktiv medlem
......

Jag har två trådisar men vill ha en trådlös dylik för tex gömslefotografering/teknikfreak. Jag har en kompis som är ett geni inom området el som kan snickra ihop en liten radiosändare och mottagare för ca 400 kr. Jag undrar bara om det är någon som gjort detta och hur konstruktionen såg ut och hur den funkar. Det är också en anledning att åka till Klasse-O och köpa en lödpenna.
:)M
 

forry4U

Aktiv medlem
Jag har gjort en en gång av en gammal RC-utrustning för modellplan..
Sändare + mottagare och ett servo funkade superbra.
Lite kul pyssel och experimenterande för att få rätt slaglängd på servot som trycker ner avtryckaren men om man inte vill kasta bort en massa pengar så är det ett alternativ

Göran
 

matknu

Aktiv medlem
Konstruktören har en fungerande prototyp färdig! En FM-sändare och en FM-mottagare, avkodare, batterier och lite annt. Bör bli en smidig liten konstruktion som funkar på ett par hundra meters avstånd. Ev tillkommer en spänningshöjare så att man kan använda ett knappcellbatteri istället för ett par feta ficklampsdito.
:)M
 

matknu

Aktiv medlem
Prylarna är MYCKET lika men inte exakt som de på länken. Min kompis konstruktören är ett geni på el/data så det är lugnt. Jag ska försöka plantera iden att använda min "onödiga" knapp på låset till bilen samt montera in FM-radio och mp3 spelare i samma paket.
Blit nog en framtida storsäljare!
:)
 

Hefa

Medlem
Intressant tanke

Klart intressant.

Jag vill också ha en sådan fjärrutlösare!

I helgen surfade jag på Canons trådlösa avtryckare LC-4. Den använder IR vilket medför att man måste rikta sändaren noga. Den är dessutom bara en "förlängd" avtryckare och inget annat. Om jag var er skulle jag passa på att bygga in en bulb funktion där man trycker på tiden med ett tryck och trycker av med nästa tryck. Risken är annars att ni förbrukar mycket batteri vid långa tider och att det blir en störning som gör att exponeringen avbryts.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
trådutlösare

Har du en rund liten kontakt med 3 eller fyra småstift i så kan du enekelt göra en trådutlösare. Ta reda på vilka 2 stifta som ska kortslutas genom att pilla lite med en nyckel eller mejsel. Sen är det bara att fixa en kontakt eller köpa två honstift, valfri längd 2-ledare och en liten strömbrytare. Har gjort så till min 801 och till motorn MD-12 för FE/FM. Funkar perfa till en kostnad av några tior. Använder en 50-meters rulle kabel som jag kan rulla ut om det behövs och en vanlig vippströmbrytare.
 

divander

Aktiv medlem
Jag såg för något år sedan i en tidningen en beskrivning på en trådlös variant. De hade använt två små kommunikationsradioapparater, en kontakt som passade i kameran och lite smågrejer. En förutsättning var att det fanns en elektronisk fjärrutlösare med kontakt på kameran. Sen kopplade de den ena kom.radion till kontakten på kameran (med lite midifieringar). Sen var det bara att springa iväg några kilometer med den andra och trycka på knappen som ger en pipsignal i den andra, och vipps så var en bild tagen. Denna lösning använde författaren när han tog naturbilder och behövde en modell. Då var det bara att agera modell själv. Hur det köstes exakt kommer jag däremot inte ihåg. Men det löser nog någon som är bra med lödkolven.
 

Justus

Avslutat medlemskap
Re: trådutlösare

Tonyeagle skrev:
Har du en rund liten kontakt med 3 eller fyra småstift i så kan du enekelt göra en trådutlösare. Ta reda på vilka 2 stifta som ska kortslutas genom att pilla lite med en nyckel eller mejsel. Sen är det bara att fixa en kontakt eller köpa två honstift, valfri längd 2-ledare och en liten strömbrytare. Har gjort så till min 801 och till motorn MD-12 för FE/FM. Funkar perfa till en kostnad av några tior. Använder en 50-meters rulle kabel som jag kan rulla ut om det behövs och en vanlig vippströmbrytare.
Låter intressant! Du skulle inte kunna illustrera/visa bilder på bygget?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
inget särskilt bygge

Bygge och bygge. Det är bara lite kabel och ett par gamla stift jag hittade i lådan, och så förstås en överbliven strömbrytare. Hoppas du förstår den slatviga skissen.
 

Bilagor

ANNONS