Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300d-problem

Produkter
(logga in för att koppla)

adrianulander

Aktiv medlem
Bästa läsare!

Jag har ett problem..

För några månader sedan köpte jag en 300d och allt var fridens.

När jag i förra veckan formaterade om min hårddisk på datorn upphörde friden, och ren och skär vrede tog vid.

Eftersom hårddisken var tömd på information så var även alla drivrutinerna borta. Har man en CD som följer med en kamera så är problemet däri närmast obefintligt. - Har man å andra sidan varit en duktig pojke och slarvat bort sin CD så blir problemet större..


Plan A för att åtgärda problemet:

Besök Canons hemsida och ladda lätt som en vind hem drivrutinerna som Canon, i egenskap av en av världens främsta elektroniktillverkare, självklart lagt upp.

Plan B - ifall Canon inte riktigt skött sig och laddat upp drivrutiner för olyckliga och slarviga användare av 300d och 10d:

Ring kundservice och klaga! Nog är det väl märkligt att man inte kan ladda hem drivers till två av deras kameror? Detta klagar jag så på och undrar om det går att få en ny CD hemskickad. "Visst ska väl det gå bra", meddelar den vänliga kvinnan på Canons eminenta kundservice, "om jag får din mailadress så skickar jag ett kostnadsförslag så snart jag vet vad en cd går på."

Så är allt fridens ett tag.. Men när det dröjt mer än en vecka och jag inte ens fått det omtalade mejlet så börjar jag tröttna. Minneskortet måste ju faktiskt tömmas någon gång.

Plan C - När Canon för andra gången sviker och fantasin tycks gå samma väg:

Ja, det är här vi är nu, och det är här Du kommer in i bilden.

Jag tänkte nämligen vara så fräck att höra om det är någon som har tillräckligt av varorna ork, lust och välvilja att bränna cd:n och posta till mig?

Ekonomisk kompensation ser jag som en självklarhet, likaså min eviga tacksamhet. =)

Mvh. Adrian
 

Jeppe

Aktiv medlem
Kan också vara så att de redan finns ....


Ja.. 10D's lär funka till 300D oxå..

Om du skulle tappa bort din manual så finns den här

Det är helt okej att vara evigt tacksam ;)
 

johanca

Aktiv medlem
när man stoppar i kameran till datorn via usb så kommer man ju åt minneskortet i utforskaren
(kommer upp dom typ f: eller så..)

Behövs ju inge drivrutiner och sånt eller?
 

adrianulander

Aktiv medlem
Stort tack för tre bra och ekonomiskt tilltalande svar! =D

Jesper> Ska man verkligen våga tro att 10d:s drivisar funkar även för 300d? Att jag nämnde 10d berodde mest på att dess drivrutiner inte heller gick att komma åt via http://www.canon.se

Som sagt: Jättetack till er alla!

Mvh. Adrian
 

Jeppe

Aktiv medlem
Nej.. canon.se suger... och även den europeiska sajten..

Men men... Skaffa en läsare..En USB 2 elelr FW då.. Det går bra mycket fortare än från kameran..
 

adrianulander

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Nej.. canon.se suger... och även den europeiska sajten..

Men men... Skaffa en läsare..En USB 2 elelr FW då.. Det går bra mycket fortare än från kameran..
Jo, lutar nog ditåt.. Med tanke på hur mycket tid man kan spara och frustration man kan undvika när batterierna laddas ur blir priset på en kortläsare ännu löjligare =)
 

adrianulander

Aktiv medlem
Uppdatering

Nu har jag fått mejl från två vänliga herrar.

Det ena innehöll en länk till en adress där drivrutinerna finns för nedladdning. Det andra var skrivet av en snällis som erbjöd sig att bränna skivan under dagen.

Så löser det sig till slut, även för klantskallar som mig.. Och allt tack vare härliga, härliga fotosidan och alla underbara människor som springer omkring här! =)

Tänkte bara berätta hur det gått så att onödigt besvär kan undvikas.

Länken kommer här: http://www.canon.com.au/products/cameras/digital_slr/eos300d_drivers.html

(Utifall att någon annan råkat ut för samma problem, eller gör det i framtiden).

Stort tack till alla! Ni är underbara! =)

Mvh. Adrian
 
ANNONS