Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar och tankegångar!

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!


Mellanformatskameror kostar ju i regel en förmögenhet gentemot DSLR-kameror men sedan så är upplösningen avsevärt mycket högre och bildfilerna är enormt stora i sin tur också gentemot JPEG-från DSLR-kameror.

*
Vad är det för en målgrupp som t.ex. köper en kamera för över 500 000 SEK som t.ex. denna?
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13940438/phase-one-one-ixa-180-kamerakit

--- En vanlig arbetare som inte vunnit storkovan har ju inte direkt ekonomisk täckning för att köpa en sådan här kamera!

*
Det finns ju en del fabrikat inom detta området där priserna skiljer sig åt dem också i sin tur! Ju dyrare ju bättre oavsett fabrikat? Eller stämmer inte det påståendet (?) om nu ett fabrikat kan tillverka något minst lika bra som en motsvarande produkt från ett annat fabrikat där kostnaden är betydligt högre.

*
Tror ni mellanformatskamerorna kommer känna av ökad konkurrens med åren som kommer i den takt som upplösningen förbättras i DSLR-kameror? Eller tror ni t.ex. Nikon och Canon också kommer börja producera mellanformatskameror?

*
Är det vanligt att privatpersoner som inte är yrkesfotografer köper mellanformatskameror för upp emot 500 000 SEK och nedåt?

*
Vad anser ni är den största skillnaden i både användandet och bildresultatsmässigt av/med en mellanformatskamera gentemot en DSLR-kamera?

*
Ni som nu köpt en mellanformatskamera! Har ni någon gång ångrat ert köp? Om ni vart tidigare ägare av DSLR-kamera, har ni den som reservkamera eller säljer/skänker ni den för att enbart använda mellanformatskameran?

*
Hur bra eller dålig tror ni t.ex. denna är:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/9178608/mamiya-645af-d-iii-med-af-80-2-8d-film-back-hm402

Den kostar mindre än en dyrare DSLR-kamera, anser ni att den är sämre än en DSLR-kamera eller bättre även fast prisnivåerna säger sitt?

*
Om du/ni skulle köpa en mellanformatskamera! Vad skulle ni satsa i då och varför just detta valet?


MVH at1981!!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Mamiyan du länkade till är kamera med filmbakstycke - det är alltså inte en digital mellanformatare. För att göra den digital behöver man köpa till ett digitalt bakstycke som kostar många gånger kamerans pris. Den billigaste digitala mellanformataren som finns att köpa är nog Pentax 645Z eller vad den nu heter.

Vad jag förstått minskar mellanformatsförsäljningen då Canons och Nikons FF kameror är bra nog även för det som tidigare var mellanformatsområde. Initialinvesteringen är helt enkelt så mycket lägre med småbild.

Till detta skall läggas några nackdelar med mellanformat som är, f u storleken och tyngden och det mindre objektivutbudet, en slutare och spegel med högre kraft och vridmoment. Detta gör att det är mycket lättare att få skakningar p g a vibrationer med dessa kameror som gör de mer lämpade att använda mer stativ oxh spegeluppfällning - inte den sortens spontana foto som småbild ger.

Däremot, f u upplösning, har MF fördelen att bl a det lägre kravet på upplösning per kv mm gör att objektiven kan vara lite mindre korrigerade vilket ger möjlighet till snyggare oskärpeteckning.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Mf fördel i studion, blixtsynk på alla tider med rätt objektiv.
Nej det ä inte många privatpersoner som har råd med sådana prylar.
Färre objektiv att välja på har i alla fall EN fördel. Det är lättare o välja.
 

benganj

Aktiv medlem
Målgruppen för kameran du länkar till är företag och myndigheter som arbetar med flygfoto. Inte privatpersoner.
 

Björkhult

Aktiv medlem
Hej!

Jag kopierade in din text. Mina kommentarer i kursivt.

Mellanformatskameror kostar ju i regel en förmögenhet gentemot DSLR-kameror men sedan så är upplösningen avsevärt mycket högre och bildfilerna är enormt stora i sin tur också gentemot JPEG-från DSLR-kameror.

*
Vad är det för en målgrupp som t.ex. köper en kamera för över 500 000 SEK som t.ex. denna?
http://www.scandinavianphoto.se/prod...-180-kamerakit

--- En vanlig arbetare som inte vunnit storkovan har ju inte direkt ekonomisk täckning för att köpa en sådan här kamera!

*
Det finns ju en del fabrikat inom detta området där priserna skiljer sig åt dem också i sin tur! Ju dyrare ju bättre oavsett fabrikat? Eller stämmer inte det påståendet (?) om nu ett fabrikat kan tillverka något minst lika bra som en motsvarande produkt från ett annat fabrikat där kostnaden är betydligt högre.

*
Tror ni mellanformatskamerorna kommer känna av ökad konkurrens med åren som kommer i den takt som upplösningen förbättras i DSLR-kameror? Eller tror ni t.ex. Nikon och Canon också kommer börja producera mellanformatskameror?

Jag tror att FF kommer att få mer konkurrens av MF. Det skiljer inte så mycket i pris för ett system för landskap och studio (att gå från APS-utrustning, till “proffs” FF eller till MF).

*
Är det vanligt att privatpersoner som inte är yrkesfotografer köper mellanformatskameror för upp emot 500 000 SEK och nedåt?

*
Vad anser ni är den största skillnaden i både användandet och bildresultatsmässigt av/med en mellanformatskamera gentemot en DSLR-kamera?

Jag fotar långsammare (nästan som jag gör när jag kör med 135-film), mer eftertanke, “fler keepers”. Handhavandet är enklare pga större sökare, fler dedikerade knappar. Bildresultatsmässigt är det en stor skillnad, jämför med alla argument för att gå från APS till FF, skärpedjup m.m. En likadan skillnad är det att gå från FF till MF.

*
Ni som nu köpt en mellanformatskamera! Har ni någon gång ångrat ert köp? Om ni vart tidigare ägare av DSLR-kamera, har ni den som reservkamera eller säljer/skänker ni den för att enbart använda mellanformatskameran?

MF kan också vara DSLR. Jag ångrar att jag inte köpte MF tidigare, men då var den för dyr. Jag har sålt av en av mina APS-kameror, men behåller den nyaste.

*
Hur bra eller dålig tror ni t.ex. denna är:
http://www.scandinavianphoto.se/prod...ilm-back-hm402

Den kostar mindre än en dyrare DSLR-kamera, anser ni att den är sämre än en DSLR-kamera eller bättre även fast prisnivåerna säger sitt?

*
Om du/ni skulle köpa en mellanformatskamera! Vad skulle ni satsa i då och varför just detta valet?

En ny eller begagnad Pentax 645D. Nu när Pentax 645Z kommer så rasar priserna till rimliga nivåer.
Köp begagnade A (manuell fokus) eller FA (autofokus) objektiv. Ett bra startkit med kamera och begagnade objektiv (35 mm till 150 mm) går nog snart att plocka ihop för under 50K.

Eller om man vill prova MF på film, köp en Pentax 645 (120 el. 220 film) för några tusenlappar.
 
ANNONS