Annons

DCR-250 makrolins? till D7i

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Nä, jag kör med closeuplinser... hade några kvar sen min systemkameratid, fick köpa en stepupring för några tior bara... funkar bra tycker jag...

http://w1.220.telia.com/~u22010522/myspider.jpg

Provade en Raynox 0,72x för mer vidvinkel, men det är ingen bra idé till en dimage sjua, det blir en massa vinjettering... men den funkar bra till andra kameror, Raynox grejor är nog seriösa om de används rätt...
 

j.asplund

Aktiv medlem
Enligt minolta skulle det inte funka med soligors close-up-lins jag fick en förklaring till varför dock. tips på close-uplins man kan använda?
 

KGS

Aktiv medlem
Vore intressant att höra varför...
Tror att min är av märke Hoya, ska kolla senare i afton, hittade en jättespindel så det är dags att testa med A1 o close-up
 

j.asplund

Aktiv medlem
Jag mejlade och frågade här är vad de svarade:

Hej Johan,

Förlåt att jag uttryckte mig lite klumpigt. Det finns massor med
närbildslinser ute på marknaden och jag vet att många av dem används på
Minoltas kameror. Den nedan är den jag vet med säkerhet passar kameran
förutom Minoltas egna:

|----------------+----------------------------------------------------------|
| 6711-110 | Close-up Lens No. 0 (+0.75 Dioptre) 49mm |
|----------------+----------------------------------------------------------|
| 6711-120 | Close-up Lens No. 1 (+1.50 Dioptre) 49mm |
|----------------+----------------------------------------------------------|
| 6711-130 | Close-up Lens No. 2 (+3.00 Dioptre) 49mm |
|----------------+----------------------------------------------------------|




De ovan är de enda vi egentligen kan och får rekommendera. Men visst finns
det andra närbildslinser som passar.

Mvh

Taru Billingfors
 

KGS

Aktiv medlem
Tänkte väl det... ser inget skäl till att någon inte skulle fungera. Har förlagt min lins med vidhängande stepupring :-(
Ligger kanske på samma plats som min saknade blixtfot...
 

j.asplund

Aktiv medlem
Hur mycket förstoring kan man egentligen få med en d7i om man använder nedanstående close-uplins i jämförelse med den inbyggda makrofunktionen?

The easy and inexpensive way to take close-up shots. Simply screw the close-up lens into the filter thread to be ready for macro shots of insects, flowers, coins and more popular subjects. The longer the focal length the more effective the close-up lens will be. Up to 2 lenses can be combined to equal a maximum of 5 dipoters. A ratio of 1:2.5 can be achieved with 50mm. The reduction of aperture by 2 to 3 steps is recommended.


Specifications:
• 1, 2 and 3 diopters
• Max. ratio with 50mm focal length: 1:2.5
• Filter Ø49mm
• Metal frame
• Supplied with case
 

KGS

Aktiv medlem
j.asplund skrev:
Hur mycket förstoring kan man egentligen få med en d7i om man använder nedanstående close-uplins i jämförelse med den inbyggda makrofunktionen?
Länken ovan går till en spindel tagen med +3 linsen... som jag i skrivande stund saknar, men jag tror det är en Hoya.

/kg som funderar på att införskaffa hela kitet
 
ANNONS