Annons

fujifilm x-E2 vs x-T1

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Du förlorar ju vikbar skärm vilket till x-e2:ans nackdel men till dess fördel slipper dess skärm bli flottig :)
 

snap01

Aktiv medlem
evf är bättre på xt-1 den är helt enkelt riktigt bra jag har även x-e1 o det är gigantisk skillnad i kamera hantering o känsla mellan dom. Det här testet stämmer rätt bra med hans synpunkter där xt-1 är bättre än x-e2. kommer under hans text som börjar med On to the strengths of the X-T1, then:

http://photographylife.com/fuji-x-t1-vs-x-e2

jag valde x-T1 o är riktigt nöjd med den o tycker den är klart värd 2500 mer. Just evf o rattar reglagen sitter klockrent på xt-1 o den ligger bättre i min hand än x-e2. Däremot bildkvaliteten är densamma men för mig är känslan o hur den ligger i handen viktigt samt att det känns kul att plåta med den känns väldigt analogt sätt med iso ratt, tid, expo kompensation. Har du dessutom optik med bländarring på så är feelingen total ;) mitt råd är att känna på bägge kamerorna ställa in dom o testa dom lite snabbt prova att skjuta av xt-1 låter som en kulspruta med sina 8 bilder per sekund :))
Jag tror att begagnat priserna kommer vara högre på xt-1 för min x-e1 får min inte mycket för idag.
 

rydstedt

Ny medlem
Är T1:an 2500kr bättre än e2:an. Har täkt mig E2. Tacksam för synpunkter.
För mig var T1:an bättre av tre skäl: bättre sökare, bättre autofokus, vädertätning. Det där med bättre autofokus kan vara överspelat nu tack vare firmware-uppgraderingar av E2:an. Så ett råd utifrån min världsbild är att om du tycker att E2 är helt okej vad gäller sökare, autofokus och vädertätning, köp den!
 

jonkri

Aktiv medlem
Tack för bra synpunkter. Börjar luta åt X-T1, Vikbara skärmen kan nog vara bra och prisskillnaden är ju överkomlig. Skall försöka känna på resp. modell.
 

gatosi

Aktiv medlem
Besviken som jag är på X-E2:s sökare har jag också känt på T1. Stor sökare, stämmer, bättre kan jag inte bedöma ordentligt eftersom jag provade X-T1 bara i en fotobutik med inte så drastiska kontraster som utomhus. Men det är där det lätt är problem. Läst recensioner av folk som inte var nöjd med utfrätningar i X-T1:s sökare heller.
Men även om X-T1:s sökare är bättre så är kameran också större. Vill man ha en liten kamera (som jag) så är T1 ändå inget alternativ.
 

snap01

Aktiv medlem
Besviken som jag är på X-E2:s sökare har jag också känt på T1. Stor sökare, stämmer, bättre kan jag inte bedöma ordentligt eftersom jag provade X-T1 bara i en fotobutik med inte så drastiska kontraster som utomhus. Men det är där det lätt är problem. Läst recensioner av folk som inte var nöjd med utfrätningar i X-T1:s sökare heller.
Men även om X-T1:s sökare är bättre så är kameran också större. Vill man ha en liten kamera (som jag) så är T1 ändå inget alternativ.
har kört med T1 i grekland i sol o hade inga problem med sökaren ska inte påstå att man ser lika bra som i min D800 däremot så funkade den tillfredställande för mig. Finns väl knappt ett enda test som har x-e2 som vinnare över T1 det ger en hint om vilken kamera som är vassast men oavsett skillnaderna så är frågan hur mycket det påverkar en själv o om det är värt 2500 kr för mig är svaret enkelt därför köpte jag T1.

En annan intressant fråga är när fuji släpper uppföljaren till x-pro1 jag tror den kommer släppas i höst på mässan o om jag gissar rätt så kommer det sitta en asp-c senor i den med 24 milj pixel o det skulle passa mig perfekt att ha en sådan o T1 som back up.
 
ANNONS