Annons

Något värde i en 8 år gammal kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nontouch

Avslutat medlemskap
Hej,
köpte en Fujifilm kamera för många år sedan. Har knappt använt den (ett av mina sämre köp). Finns det något värde i en sådan kamera kvar alls om man skulle sälja den?
Kameran kostade 5000 då, digital systemkamera.
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Kollar man avslutade auktioner på Ebay så ser man att priset ligger mellan 200-800 med en övervikt mot priser i den undre halven och jag skulle tippa på att ett rimligt pris, här i Sverige, också ligger i den undre halvan. Dvs mellan 200-400 kr, om den överhuvudtaget blir såld....
 

fog

Aktiv medlem
Jag hade inte gett mer runt en femhunka idag för en sådan kamera. Den är säkert lika bra idag som när du köpte den, men det finns betydligt bättre kameror på marknaden. Det som framförallt har gått framåt är prestandan på höga ISO'n. Enligt dpreview så är din kamera knappt användbar på ISO1600-3200 vilket begränsar användningsområdet ganska kraftigt enligt mig, eller ställer betydligt högre krav på ljus och objektiv.

Sälja eller ej, använder man den mer än runt 500:- eller kommer den bara ligga och bli ännu mindre värd?

(EDIT: Kanske passar bättre som present till någon som vill prova på foto?)

EDIT2: Ah, det är en superzoom, det missade jag, nja då sjunker nog värdet ännu mer som någon ovan skriver. 200-400kr max med vikt åt det lägre.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
I princip allt går att sälja, det gäller bara att sätta rätt pris!
Jag sålde en 10 år gammal Olympus E-10 för 1500:- för några år sedan. Nypriset var 25000:- så det var inte någon av mina bästa affärer, men lite pengar är ändå bättre än att ha något som bara står och samlar damm på en hylla.
Jag gjorde precis som andra redan föreslagit i tråden; kollade annonser och avslutade affärer och la sedan ut min kamera till försäljning, några hundralappar lägre i pris än de andra annonserna. Tog ett par dagar sen var den såld.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Hade en liknande som jag gav bort till yngre tjej som ville testa foto och visst hade jag väl kunnat få några hundringar för den men varför vara så gniden, tt göra någon glad känns bra för själen och lätt värt de pengarna.

Så ge bort den till någon ung blivande fotointresserad person.
 
ANNONS