Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D100 och gammal otik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Larry

Ny medlem
Fungerar "gammal" ej AF otik tillsammans med en Nikon D100 ? eller är det bara AF som gäller....
Självklart förstår jag att OM det funkar så är det manuellt läge som gäller..
Tacksam för svar
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ljusmätningen funkar inte. Du får använda lös mätare eller köra provskott och kolla histogrammet. I övrigt funkar det.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Larry skrev:
Fungerar "gammal" ej AF otik tillsammans med en Nikon D100 ? eller är det bara AF som gäller....
Självklart förstår jag att OM det funkar så är det manuellt läge som gäller..
Tacksam för svar
Yes, du kan använda gammal optik på D100, men ljusmätningen funkar inte.
 

dovearea

Avslutat medlemskap
Någon som vet hur det ligger till med vanlig AF-optik? T.ex Nikkor AF 50mm 1:1.8.

Jag hade ju hem en D100 för att testa den för ett tag sedan, men glömde ju i min iver över AF-S objektivet att testa hur den funkar tillsammans med min "vanliga" AF objektiv.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Hi folks
Jag använder mina gamla AI gluggar en hel del tillsammans med D100. Känslan är fantastisk och dessutom är de "något" ljustarkare än de zoomar jag normalt använder :)

Visst, ljusmätaren fungerar inte men som sagt, om du inte har bråttom så går det alldeles utmärkt att provskjuta en exponering och justera efteråt med hjälp av histogrammet.

Mankan
 
ANNONS