Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tänkte beställa Fujinon XF 56/1,2 R APD, men ......

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
sedan läser man detta om APD linsen.

"fungerar endast med kontrastfokusering eftersom APD-linsen verkar ställa till det för fasdetekterande"

Nu är jag tveksam på AF säkerheten med denna glugg på min X-T1.

//Julle.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
sedan läser man detta om APD linsen.

"fungerar endast med kontrastfokusering eftersom APD-linsen verkar ställa till det för fasdetekterande"

Nu är jag tveksam på AF säkerheten med denna glugg på min X-T1.

//Julle.
Xt-1 har både fas och kontrastfokusering så det är bara att köra på. Dessutom vet Fuji mycket väl om deras topkamera inte skulle fungera med deras främsta porträttobjektiv och skulle aldrig släppa en icke fungerande version på marknaden eller hur.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fasdetekt är ju ffa för föremål i rörelse. Detta objektiv är ju ett utpräglat porträttobjektiv och där lär ju fas-AF inte vara av någon större betydelse.
 

Cambora

Aktiv medlem
Har man redan den "gamla" 56'an så vinner man inte så mycket på att byta verkar det som om man kollar testbilderna. APD versionen verkar dessutom släppa igenom mindre ljus just på grund av just APD. Samt fokuseringsbegränsningen som nämnts ovan. Kör man endast porträtt och är ofta i kontrollerade miljöer så visst, nog är den nya 56'an ett bra val. För mig är den inte det då jag fotar mycket blandat och redan är galet nöjd med min 56'a.

Lite mer info här, observera att man här har testat ett pre-production exemplar: http://www.nathanelson.com/blog/the-fuji-56mm-apd/

/Nicklas
 

zingiber

Aktiv medlem
Har man redan den "gamla" 56'an så vinner man inte så mycket på att byta verkar det som om man kollar testbilderna. APD versionen verkar dessutom släppa igenom mindre ljus just på grund av just APD. Samt fokuseringsbegränsningen som nämnts ovan. Kör man endast porträtt och är ofta i kontrollerade miljöer så visst, nog är den nya 56'an ett bra val. För mig är den inte det då jag fotar mycket blandat och redan är galet nöjd med min 56'a.

Lite mer info här, observera att man här har testat ett pre-production exemplar: http://www.nathanelson.com/blog/the-fuji-56mm-apd/
Apodiseringseffekten kommer från ett speciellt gråfilter placerat nära bländaren i objektivet som är genomskinligt i mitten och blir gradvis mörkare lägre ut. Det gör i praktiken att bländaröppningen får en "luddig" kant istället för en skarp kant som i vanliga objektiv. FUJINON LENS XF56mmF1.2 R APD
Gråfiltret tar alltså bort ljus och det effektiva bländartalet (med hänsyn till filtreringen) är skrivet i rött bredvid de vanliga bländartalen på bländarringen. (För största bländaröppning: f/1.2->1.7 vilket motsvarar -1EV).

Syftet är inte att få MER bakgrundsoskärpa (i praktiken får man lite MINDRE) utan att bli av med de fula dubbellinjerna som ofta uppstår med exvis grenar eller hårstrån utanför skärpeplanet.
Med avseende på detta är inte jämförelsebilden i slutet på länken ovan den bästa. Möjligen ser man en aning skillnad i busken nere till höger.

Ett bättre jämförelsebild hade kanske varit ett baklyst porträtt av en person med en vildvuxen kalufs och träd med ett ordentligt grenverk i bakgrunden. Då hade nog skillnaden blivit tydligare, men tillräckligt för att byta ut en gammal mot en ny?! Troligen inte.
 
ANNONS