Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilms objektivutbud?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredlund88

Aktiv medlem
Sitter och slö surfar lite och halkade in på fujifilm.
Så hur är det med objektiv utbudet? hur länge har dem kört samma objektiv bataljon?
 

afe

Aktiv medlem
Fujis X-fattning har bara funnits på marknaden sedan början av 2012 har jag för mig, så inte längre än så.
 

afe

Aktiv medlem
Då är det som jag skrev. Den kameran kom i början av 2012 (eller möjligen slutet av 2011) och var den första med den fattningen.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Sitter och slö surfar lite och halkade in på fujifilm.
Så hur är det med objektiv utbudet? hur länge har dem kört samma objektiv bataljon?
Som andra ha nämt så ha den fattning de använder nu funnits sedan 2012. När det gäller deras objektiv utbud så växer den varje år med båda "primes" och zoomar. De två nästkommande är en ny 56mm f1.2 (motsvarar 84mm) och en 50-200mm f2.8
Vidare så finns många andra tillverkare som gör objektiv som passar X-fattningen. Mitakon lanserar bland annat en 42.5mm f1.2 manual focus för bara $360 US. Samyang/Rokinon har flera och Sigma ryktes snart komma med objektiv med autofocus till Fuji

Det ska också nämnas att det finns adapter så det gå att använder många gamla klassiska (och mindre klassiska) på X-fattning. Jag har flera Canon FD objektiv vilket jag använder på min X–T1
 

R00S

Aktiv medlem
Förotom fuji gör zeiss, samyang och mitacon spånnande objektiv till fuji x. Med adapter passar dessutom alla gamla nikon, canon, konica, minolta, olympus, m42, alpa, leica m39 och m, med mera.

Billiga adaptrar utan finesser kostar någon hundralapp och dyra med speed boost eller tilt/shift några tusenlappar. Jag har aldrig haft så mycket att välja på som efter bytet till fuji.
 
ANNONS