Annons

Fota varumärken etc?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Får man, rent lagligt sett fota t.ex. en Coca Cola Burk, och publicera och kanske t.om sälja en sådan bild?

En Volvo bil då t.ex.?
Bara själva Volvo märket?


/Jocce
 

mipert

Aktiv medlem
Det klassiska svaret är ”det beror på”.

Får du fotografera en Coca Colaburk och lägga ut bilden på Fotosidan för kritik?
Ja, det får du.

Får du fotografera en modell som håller en Coca Colaburk där bilden gör reklam för skinnjackor?
Kan vara ett gränsfall. Coca Cola är ett varumärke som är skyddat och ingen annan kan använda sig av det märket för att till exempel göra reklam för egna produkter. Tycker Coca Cola att modebilden använder märket CC på fel sätt kan de kräva ersättning eller till och med stämma den som publicerar bilden. Aldrig fotografen.
Att CC kan kräva ersättning betyder inte att de automatiskt har rätt till ersättning förstås. Domstol får avgöra.

De gånger jag använt en Porsche när jag fotograferat snygga killar i kostym för annonser har jag aldrig känt mig orolig. Det skall jag inte göra heller eftersom fotograferingen aldrig är fel, bara publiceringen, men även att publicera en sådan bild är nog ganska ”riskfritt”.

Sälja en bild får du alltid göra, det är publiceringen som kan vara fel.
 

Jocce

Aktiv medlem
mipert skrev:
Det klassiska svaret är ”det beror på”.

Får du fotografera en Coca Colaburk och lägga ut bilden på Fotosidan för kritik?
Ja, det får du.

Får du fotografera en modell som håller en Coca Colaburk där bilden gör reklam för skinnjackor?
Kan vara ett gränsfall. Coca Cola är ett varumärke som är skyddat och ingen annan kan använda sig av det märket för att till exempel göra reklam för egna produkter. Tycker Coca Cola att modebilden använder märket CC på fel sätt kan de kräva ersättning eller till och med stämma den som publicerar bilden. Aldrig fotografen.
Att CC kan kräva ersättning betyder inte att de automatiskt har rätt till ersättning förstås. Domstol får avgöra.

De gånger jag använt en Porsche när jag fotograferat snygga killar i kostym för annonser har jag aldrig känt mig orolig. Det skall jag inte göra heller eftersom fotograferingen aldrig är fel, bara publiceringen, men även att publicera en sådan bild är nog ganska ”riskfritt”.

Sälja en bild får du alltid göra, det är publiceringen som kan vara fel.
Okej, tack! Då vet jag.

Det där med att man alltid får sälja bilden, gäller det även bilder på andra personer?

Alltså, får jag sälja en bild tagen på nån, (kanske ovetande) till vemsomhelst, privat, eller till t.ex. en tidning?
Så det är inte fel förrens de publicerar?


/Jocce
 

forry4U

Aktiv medlem
Kan vara ett problem med artister, att ha Lundell, Carola etc. etc... på sin hemsida "ex.vis" kan resultera i att du får ett mail att ta bort den eller...

Där skall man i princip ha tillstånd av personen ifråga eftersom en artist inte är en offentlig person.
 

mipert

Aktiv medlem
Så fort det är personer skall du ha tillstånd för att publicera bilder på nätet.

Visserligen har tolkningen av PUL lättats upp men följer man lagen strikt krävs tillstånd för bilder på människor.

Och man gör ingen skillnad på artister, offentliga personer eller vanliga dödliga som de där i farmen.

Personer är inte varumärken. Två olika lagar.
 

Jocce

Aktiv medlem
Väcker min tråd igen!
En bild som denna:


Får man publicera denna hursomhelst?

Får jag sälja bilden, i enstaka exemplar, som t.ex. vykort?
I större upplagor (100 st eller fler?)

Får jag lägga upp den för kritik här (gissar ja!)

Får jag publicera den i en tidning?

Får jag publicera den på en hemsida som jag har för att visa upp mina bilder, och för att eventuellt sälja kopior?


/Jocce
 
ANNONS