Annons

x-pro1 vs x100

Produkter
(logga in för att koppla)

linusforsberg

Aktiv medlem
Har precis gjort mig av med min nikon-utrustning och tänker mig ett Fuji-paket. Har sneglat (dreglat) på x-pro1 som finns till mycket bra pris nu, med ett par gluggar i paket. Jag har dock blivit lite nervös av de många forumtrådar som huserar på nätet som förtäljer om seg fokus, långsam processor etc etc. Jag har inte möjlighet att känna och klämma själv, finns inte en butik i Linköping som har Fuji.

MEN jag har en x100 (originalet, inte -s-) som jag älskar och använder nästan dagligen. Med senaste firmware-uppdateringen tycker jag att den funkar alldeles utmärkt för det jag gör. Visst är den lite långsam, men inte så att det stör.

Lång text kort fråga, kommer jag att uppskatta x-pro1? Är den likvärdig x100 i uppförande?

Har även sneglat på x-e2, men tror att jag kommer att uppskatta känslan i x-pro1 (den taktila upplevelsen är viktig för mig).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har precis gjort mig av med min nikon-utrustning och tänker mig ett Fuji-paket. Har sneglat (dreglat) på x-pro1 som finns till mycket bra pris nu, med ett par gluggar i paket. Jag har dock blivit lite nervös av de många forumtrådar som huserar på nätet som förtäljer om seg fokus, långsam processor etc etc. Jag har inte möjlighet att känna och klämma själv, finns inte en butik i Linköping som har Fuji.

MEN jag har en x100 (originalet, inte -s-) som jag älskar och använder nästan dagligen. Med senaste firmware-uppdateringen tycker jag att den funkar alldeles utmärkt för det jag gör. Visst är den lite långsam, men inte så att det stör.

Lång text kort fråga, kommer jag att uppskatta x-pro1? Är den likvärdig x100 i uppförande?

Har även sneglat på x-e2, men tror att jag kommer att uppskatta känslan i x-pro1 (den taktila upplevelsen är viktig för mig).
Jag har en X-PRO1 sedan slutet av förra året. Är mycket nöjd med kameran och resultatet. Jag använder Iridient som raw-omvandlare till många bilder där LR inte ger ett bra resultat. Den är plug-in till LR så det sinkar inte arbetsflödet särskilt mycket.
Det är en kamera som passar för ungefär 18-60 mm Vilket i fullformat motsvarar 27-90 mm.
Går man utanför det fungerar inte den optiska sökaren optimalt. Eller visar inte hela bilden. Då får man ta till EVF. Det fungerar men ger inte samma känsla.
Det är givetvis ingen kamera att fota snabba objekt med. Fast jag tycker nog att AF är snabb nog för de flesta motiv.
X_PRO1 har blivit min kompakt som får hänga med för det mesta. Jag klarar mig med den för både resor till främmande städer och kajakturer.
Skall jag däremot fota älgar, bröllop och behöver blixt, längre teleobjektiv eller fota snabbrörliga objekt så blir det att packa den stora ryggsäcken med 5DMkIII och MkII och lämpliga objektiv samt övrig utrustning. Skillnaden i vikt och volym är givetvis enorm.
Så det är väl därför jag nu nog till 75% av tillfällena låter X-PRO1 följa med och dess större kusiner får stanna hemma i skåpet.
Det verkar också som en X-PRO2 kommer ligga en bra bit in i framtiden. Du kan hitta en annan tråd här idag där jag länkar till en intervju med en Fuji anställd som verkar veta vad han pratar om.
Om det han säger är korrekt har man ännu bara lösa idéer om hur en X-PRO2 borde se ut. Så den verkar inte ens nått utveckligsavdelningen ännu.
 
ANNONS