Annons

Fuji S2 Pro, Nikon SB-26 och synk på andra gardinen

Produkter
(logga in för att koppla)

carpelux

Aktiv medlem
Är det någon som kan tests eller vet hur detta fungerar?
När jag ställer in rear sync på min S2 så blixtrar det ändå i början av exponeringen. Däremot om jag ställer in rear sync på blixten så fungerar det som det ska. Frågan är om min blixt är riktigt kry (den är bättre begagnad, med tonvikt på begagnad), eller om det skall fungera på detta viset i denna kombination.
 

gors

Aktiv medlem
Anledningen är nog att SB-26an har en gammal hederlig mekanisk brytare för synk på andra ridån. Jag gissar att funktionen inte går att styra med mjukvara, bara med fingerkraft.
 

carpelux

Aktiv medlem
gors skrev:
Anledningen är nog att SB-26an har en gammal hederlig mekanisk brytare för synk på andra ridån.
Nja, SB-26 är ju själva blixten så någon mekanisk brytare har den nog inte :).
S2 bygger ju på F-80, kanske någon som har kombinationen F-80 och SB-26 som vet?
 

gors

Aktiv medlem
christp skrev:
Nja, SB-26 är ju själva blixten så någon mekanisk brytare har den nog inte :)
Ta upp blixten. Titta på baksidan. Omställaren, brytaren, switchen eller vad du vill kalla det mellan "rear" och "normal" är mekanisk. Gammal hederlig. När du ställer om den inträffar mekanik i blixten. En bit metall (eller vad det nu kan vara) flyttas från en punkt till en annan med hjälp av din fingerkraft.

På senare blixtar, som SB-28, styrs omställningen med elektronik istället, små strömmar som löper som mucklor över kretskortet (nåja) därför går den att styra via kameran. Och mycket riktigt, med SB-28 fungerar det att ställa in "rear" via kameran.

Förstår du nu då hur jag menar? Din blixt är kry, men en gnutta omodern. (Fast fin, SB-26 är fortfarande den snyggaste Nikonblixten med former som ett gammalt amerikanskt kylskåp.)
 
Senast ändrad:

carpelux

Aktiv medlem
Sorry, missförstod dig.
Nog är omkopplaren på blixten mekanisk alltid, men SB-26:an är ingen gammal "ång-blixt", utan ett elektroniskt underverk, fastän lite äldre :)
Den har ju en LCD där alla inställningar visas, och fullt kopplad kontakt i blixtfoten. Kameran kommunicerar alla andra värden med blixten, därför antog jag att även denna skulle föras över.
Nåja, det är inga bekymmer med att ställa in rear sync på blixten, bara man vet att det är där det skall ske.
Tack skall du ha för informationen.
 

KanonCanon

Aktiv medlem
gors skrev:
Ta upp blixten. Titta på baksidan. Omställaren, brytaren, switchen eller vad du vill kalla det mellan "rear" och "normal" är mekanisk. Gammal hederlig. När du ställer om den inträffar mekanik i blixten. En bit metall (eller vad det nu kan vara) flyttas från en punkt till en annan med hjälp av din fingerkraft.
Ifall någon undrar så är det exakt samma text som står i manualen! :)
 

gors

Aktiv medlem
christp skrev:
men SB-26:an är ingen gammal "ång-blixt", utan ett elektroniskt underverk, fastän lite äldre :)
Jag använder en SB-26 nästan dagligen, och gillar den. Fungerar väldigt bra med min Fuji S2 eller som slavblixt.

Fast nog börjar den bli gammal. Det har kommit inte mindre än fyra nya proffsblixtar efter den, SB-28, SB-28dx, SB-80 och nu SB-800.

Tiden flyger.
 
ANNONS