Annons

Blixtsko till Hasselblad 500

Produkter
(logga in för att koppla)

rifqi

Medlem
Har nyligen skaffat mig en Hasslblad 500 c/m och kommer att fotografera en del med blixt. Kopplar in en radioutlösare och det funkar klockrent men det är väldigt drygt att behöva hålla den samtidigt som man håller kameran. Kollade på ebay och priserna för en blixsko är ju lite lätt absurda, särskilt om man räknar in frakten. Så jag undrar om någon känner till ett billigare alternativ eller om det finns någon smart DIY-lösning?
 

wilper

Aktiv medlem
Du kör med sync-kabel mellan kameran och sändaren, och vill bara slippa hålla i dosan? Är du inte rädd om klädseln kan du väl sätta dit lite dubbelhäftande kardborreband på de båda.
 

rifqi

Medlem
Du kör med sync-kabel mellan kameran och sändaren, och vill bara slippa hålla i dosan? Är du inte rädd om klädseln kan du väl sätta dit lite dubbelhäftande kardborreband på de båda.
Det är rätt uppfattat. En sådan lösning skulle ju förståss fungera men jag tror inte jag vill utsätta min fina kamera för det :p

Jag hade en fundering på att sätta sändaren i gängan för stativfästet. Tror jag har vad jag behöver för det men då hamnar den ändå ivägen när man ska hålla kameran. Bästa hade ju varit om man kunde fästa den på tillbehörsrälsen på något vis. Tycker bara att det är lite mycket att lägga runt 500 på ebay för en liten blixtsko som inte gör annat än att hålla fast en blix eller sändare.
 

wilper

Aktiv medlem
Kanske ett L-bracket från EBay då? Skruvas i tripodfästet och är väl egentligen tänkt för att få ut en blixt lite från huset, men du kan ju sätta sändaren på den. En del har dessutom ett stiligt handtag för att hålla kameran stadigt.

Jag har en enkel skena med tripodfäste i ena änden och blixtsko i andra, har för mig att den kostade en femtilapp inkl frakt.
 

rifqi

Medlem
Kanske ett L-bracket från EBay då? Skruvas i tripodfästet och är väl egentligen tänkt för att få ut en blixt lite från huset, men du kan ju sätta sändaren på den. En del har dessutom ett stiligt handtag för att hålla kameran stadigt.

Jag har en enkel skena med tripodfäste i ena änden och blixtsko i andra, har för mig att den kostade en femtilapp inkl frakt.
Hmm, en sån lösning skulle kanske vara något, då får man ju ändå bort sändaren från undersidan av kameran. Tror t.o.m. att jag har en skena som eventuellt skulle kunna fungera, får kolla på det när jag kommer hem. Inte lika snyggt som att han en blixtsko på sidan av kameran men jag kommer inte att använda blix så ofta och detta skulle ju i alla fall vara funktionellt.

Tack för idéerna.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag antar att det är något som liknar grejerna på bilden som du letar efter.
Den nedersta är en diy från början av 60-talet. På den sitter en adapter som funkar som en hot shoe när den kopplas till pc-uttaget.
Den i mitten är hopfällbar och måste kompletteras med liknande adapter som ovan. Skon är av metall och kortsluter en blixt eller trigger med hotshoe annars.
Den översta är ett handtag som jag tror var rätt vanlig bland hasselbladsfotografer förr men den funkar med alla kameror.
Jag beghöver knappast tre sådana här och om du kontaktar mej med FS mailfunktion så kan vi diskutera affär.
Jag blir dock borta från datorn några timmar under dagen.
 

Bilagor

rifqi

Medlem
Jag antar att det är något som liknar grejerna på bilden som du letar efter.
Den nedersta är en diy från början av 60-talet. På den sitter en adapter som funkar som en hot shoe när den kopplas till pc-uttaget.
Den i mitten är hopfällbar och måste kompletteras med liknande adapter som ovan. Skon är av metall och kortsluter en blixt eller trigger med hotshoe annars.
Den översta är ett handtag som jag tror var rätt vanlig bland hasselbladsfotografer förr men den funkar med alla kameror.
Jag beghöver knappast tre sådana här och om du kontaktar mej med FS mailfunktion så kan vi diskutera affär.
Jag blir dock borta från datorn några timmar under dagen.
Inte riktigt det jag letade efter men jag tänkte kolla om jag har en skena hemma som jag kan använda för en liknande lösning. Detta är vad jag egentligen skulle vilja ha: http://www.ebay.com/itm/HASSELBLAD-Adjustable-Flash-Shoe-43125-Side-Rail-Mounting-For-ALL-500-Bodies-/191391247468?pt=Camera_Flash_Accessories&hash=item2c8fceac6c. Fästes på den lilla rälsen för tillbehör på sidan av kameran. Men jag kan inte motivera det priset får en sån lite grej.
 

bildsten

Aktiv medlem
Inte riktigt det jag letade efter men jag tänkte kolla om jag har en skena hemma som jag kan använda för en liknande lösning. Detta är vad jag egentligen skulle vilja ha: http://www.ebay.com/itm/HASSELBLAD-Adjustable-Flash-Shoe-43125-Side-Rail-Mounting-For-ALL-500-Bodies-/191391247468?pt=Camera_Flash_Accessories&hash=item2c8fceac6c. Fästes på den lilla rälsen för tillbehör på sidan av kameran. Men jag kan inte motivera det priset får en sån lite grej.
Det var ju en liten elegant grej så jag förstår att du letar vidare.
 

vifra

Aktiv medlem
Kolla med ClassicCamera (brukar annonsera på FS) eller med L-foto i Vansbro.
Dom kanske har något liggande. Du slipper i åtminstone det löjligt dyra portot!
 

trax

Aktiv medlem
Har också varit på jakt rätt länge efter en blixtsko till min 500 och av en händelse så fanns det en beg på Schönherr när jag var där förra veckan för 250:-. Sjuklig tur! Sorry for bragging :)
 
ANNONS