Annons

Fixa en söndrig aps rulle

Produkter
(logga in för att koppla)

makan

Ny medlem
Jag skall scanna in en APS film åt en kompis, Men han hade tagit ut filmen från APS-rullen.. Och jag har en APS adapter till min filmscanner. Hur skall jag lösa detta?? Någon som har någon lösning på detta. Funderar på att ta en ny rulle och på något vis lura den genom att dra ut filmen och tapea ihop den.. Några förslag??
/Marcus
 

Olle Lundström

Aktiv medlem
1)din ide att tejpa ihop gammal och ny film fungerar utmärkt. bäst blir det om du tar en framkallad film, öppnar luckan och rullar ut filmen, innanför det sista negativet finns ett runt hål stansat, klipp mellan det hålet och kassetten. klipp av din "kassettlösa" film så att den blir ungefär lika lång som den biten du klippte bort, tejpa och spola in.

2)Man kan även med en halvstyp plastbit av samma bredd som aps filmen "lyfta" av filmen från fästhakarna inne i kassetten och dra ut filmen ur kassetten. sedan sätter du kassetten i läge "1" och trycker in slutet på den film du behövde scanna. Efter tio minuters träning kan du ladda filmen i kassetten snabbare än de automater för 25000:- som används i minilabsbutikerna.

3)gå till ditt lokala minilab och be dom göra bytet, det är fixat på en nolltid.
 

makan

Ny medlem
Tacksam för snabbt svar

Tackar Olle, det är nog kanske bäst och lättast att gå till minilabbet... Vill ju inte gärna förstöra polarens film...
/Mvh Marcus
 
ANNONS