Annons

Leicaobjektiv på Fuji?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaming_Moe

Medlem
Vad har ni för erfarenhet av leicaobjektiv, eller zeiss med leicafattning, på Fuji?
Funkar det bra?, på Sony a7 till exempel blir det tydligen problem med brännvidder under 50mm.
 

marwo

Aktiv medlem
Vad har ni för erfarenhet av leicaobjektiv, eller zeiss med leicafattning, på Fuji?
Funkar det bra?, på Sony a7 till exempel blir det tydligen problem med brännvidder under 50mm.
Med tanke på priset är det knappast läge för trial and error, och jag har inte prövat själv. Men jag har läst en hel del i ämnet, och generellt verkar Fuji, precis som Sony, ha en del problem med M-objektiv på brännvidder på 35mm och vidare. Det verkar gälla de flesta vidvinklar med M-bajonett, även om vissa svär på att deras (t.ex.) Voigtländer 15mm funkar bra. Så det verkar som om man kan ha tur med vissa objektiv, men att det överlag är svårt att krama de verkliga kvaliteterna ur dessa gluggar. Och då går väl en del av vitsen förlorad.
 

Flaming_Moe

Medlem
Det är tyvärr den uppfattning jag fått också. Synd då det finns trevliga zeiss-gluggar som inte är så hiskeligt dyra, och adapters för Nikon tycker jag blir för stora. :/
 
ANNONS