Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

X-T1 + Samyang 8 - Hur ta kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Laesk

Aktiv medlem
Hej

Fick mitt Samyang 8/2,8 fisheye idag, men jag fattar ta mig f-sen inte hur man tar kort. Med mitt 18-55/2,8-4 tar den kort som vanligt, men när jag sätter på Samyangen funkar de inte. (testat att välja manuell fokus på kamerans framsida, men icke)
I kamerans display står de bländare 0 , (F0) .. kan de ha me de att göra, hittar inte vart i menyn man kan ställa in att man har ett helmanuellt objektiv.

Hjälp!

Edit.

Hittade det :D (fotografera utan objektiv under menysida 3)

Tack för mig!
 

David F Stop

Aktiv medlem
Shoot without lens

Konstigt rubrik och konstigt sätt för Fuji att beskriver att plåta med annat än en Fuji objektiv, men så heter det. Kolla i inställningar efter det. Har tyvärr inte det blekaste aning om vad det skulle heter på Svenska.
 

Excessus

Aktiv medlem
Nåt liknande heter det på Canons EOS M också. Det är inte så konstigt då objektivet är helt och hållet manuellt. Kameran blir lurad att tro det inte sitter nåt på utan bara ett lock. Eftersom det inte finns elektriska kontakter så får heller kameran ingen information om avstånd eller bländare.
 
ANNONS