Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moralpanik i instruktionsboken.

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Läste instruktionsboken till X100T och fann ett roligt stycke om den elektroniska slutaren.

"När du tar bilder med slutarljudet avstängt, respektera motivets bildrättigheter och rätten till integritet."

Är det alltså värre att fota med den elektroniska när den mekaniska inte heller ger ifrån sig något ljud? Och kränker man någons integritet genom att vara tyst?
 

residue

Medlem
Jag tycker att det är ett ganska självklart stycke, oavsett om det hörs något ljud från slutaren eller ej.
 

PeterSfa

Aktiv medlem
Med tanke på att motivet inte har några rättigheter till bilden alls, utöver en bestämmanderätt vad gäller publicering i marknadsföringsyfte, så tyckte jag det lät rätt udda med en sådan kommentar i instruktionsboken.
Ok, den är översatt från annat lands språk och översättaren har inte brytt sig om att kontrollera vad som gäller.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Det är lite kul också med tyst kamera man ber någon posera och så tar man några bilder och sedan när man sänker kameran så frågar de ska du inte ta någon bild :p
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Det finns ju de som stänger av slutarljudet för att det inte ska märkas att det fotograferas och i en del fall där så tycker jag att det som står är ganska viktigt och tänkvärt. Å för att uppfylla de tre kriterierna för kränkande fotografering så kan det anledning till att slå av slutarljudet., det är ju inte en nackdel i det sammanhanget att ha en ljudlös kamera.

Det berör inte mig och förmodligen inte dig heller, men det finns andra användare också.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Tror inte man köper en x100 för att smygfota på toan tror en gopro är mycket bättre då. ;)

Btw man kan väl inte åka dit för att fota med tyst kamera på allmän plats?
 

PeterSfa

Aktiv medlem
Nej man kan inte åka dit för det.
Du kan heller inte åka dit om du går in på en offentlig toa och plåtar. OM du inte har dolt utrustningen vill säga.
 

afe

Aktiv medlem
Jag skulle tro att fotograferande på en allmän toa skulle kunna räknas som ofredande även om kameran inte är dold - om inte annat är det nog en viss risk att manker på en propp ;)
 

PeterSfa

Aktiv medlem
Jag skulle tro att fotograferande på en allmän toa skulle kunna räknas som ofredande även om kameran inte är dold - om inte annat är det nog en viss risk att manker på en propp ;)
Det är som vanligt. Beror på ditt syfte med bilden.

För ditt eget privata intresse att fotografera sveriges samtliga toaletter. Nej aldrig du kan dömmas för ens ofredande. Om du inte bryter eller slitter upp en toadörr och blixtrar. ;)

Men risk att reta någon finns säkerligen, så man bör vara hövlig och informera de som är där vad som skall hända och ge dem chansen att flytta sig ur bildvinkeln.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Tror inte man köper en x100 för att smygfota på toan tror en gopro är mycket bättre då. ;)





Btw man kan väl inte åka dit för att fota med tyst kamera på allmän plats?




Att ha kameran i tyst läge underlättar oavsett hur många som köper en sådan kamera som X100 för det ändamålet att ta kränkande bilder.





Allmän plats(?), jag hänvisade till de tre kriterier som finns.





Men jag tycker inte att man egentligen enbart ska stirra sig blind på lagbrottet.





Fotografering ska ske öppet, synligt och märkbart och inte i smyg (om det inte upptäcks kan vara en annan sak), och ta bort slutarljudet i syfte att kunna fotografera mer obemärkt... varför då? T.ex. i gatufoto kan det vara rent spel att ha kameran öppen (jag tycker att man ska ha kameran öppen/framme och synlig) , ett till "kriterie" för rent spel kanske kan vara att ha ett slutarljud.



I de flesta fall så är det ju inget problem att ta bort slutarljudet, men det är väl en förnuftig avvägning som en själv får avgöra tillsammans med påpekanden som t.ex. den i manualen.
 
Senast ändrad:

voitcanon

Aktiv medlem
Fotografering ska ske öppet, synligt och märkbart och inte i smyg (om det inte upptäcks kan vara en annan sak), och ta bort slutarljudet i syfte att kunna fotografera mer obemärkt... varför då? T.ex. i gatufoto kan det vara rent spel att ha kameran öppen (jag tycker att man ska ha kameran öppen/framme och synlig) , ett till "kriterie" för rent spel kanske kan vara att ha ett slutarljud.



I de flesta fall så är det ju inget problem att ta bort slutarljudet, men det är väl en förnuftig avvägning som en själv får avgöra tillsammans med påpekanden som t.ex. den i manualen.
Jag brukar ibland fota ifrån höften och då är det bra med att kameran är tyst för man drar ingen uppmärksamhet till sig, rent spel eller ej tycker jag inte slutaren avgör. Men om man vill köra rent spel får man väl använda en rz67 med winder så man både syns och hörs :p
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag brukar ibland fota ifrån höften och då är det bra med att kameran är tyst för man drar ingen uppmärksamhet till sig, rent spel eller ej tycker jag inte slutaren avgör. Men om man vill köra rent spel får man väl använda en rz67 med winder så man både syns och hörs :p
Alltså jag håller med det, det är ju trots allt inte svart eller vitt (förutom att foto är svartvit :) ).

Om man vänder på frågan. Varför skulle det vara moralpanik med att det står som det gör?
 

voitcanon

Aktiv medlem
Tycker det liksom ligger lite i tiden många har blivit så rädda för kameror på senare tiden. Och för att inte verka som ett creepy företag så vill de ha lite etik och moral i instruktionsboken.
 
ANNONS