Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

75-300 eller 55-200?

Produkter
(logga in för att koppla)

backyslash

Avslutat medlemskap
Har tänkt att införskaffa ett tele till min 300D, men vilket? Ska jag satsa på det 300d "anpassade" eller ska man köra 75-300?
Jag är nybörjare på fotoområdet så jag vet inte riktigt hur man ska tänka när det gäller tele. Kommer jag sakna spannet 55-75 om jag kör på 75-300?
 

melker2001

Aktiv medlem
Ja! du kommer att sakna spannet mellan 55-75

Ja! du kommer att sakna spannet mellan 55-75 betydligt mer än 200-300 i daglig fotografering.
tänk på att räkna upp x 1,6
 

melker2001

Aktiv medlem
Ja skillnaden är stor

Ja skillnaden är stor men för egen del så har jag mitt längsta objektiv 70-200 2,8 och det är sällan jag har saknat längre, sen har jag bla ett 24-70 och det önskar jag vore kortare ibland så mitt nästa köp blir ett 12-24 sigma eller 15-30 sigma, men givetvis beror det på vad syftet med objektivet är.

// Håkan
 

Jeppe

Aktiv medlem
Långa telezoomar i budgetklassen håller oftast inte måttet.. Alltså gör du bäst i att satsa på ett 55-200 (passar bra till det 18-55:an som du köpte med kameran?)

EF 55-200 är egentligen ett gammalt aps-objektiv som Canon dammat av och "uppgraderat".

Man kan hitta billiga exemplar av dessa på tyska ebay.
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Det är inte så stor skillnad mellan 55mm. och 70 mm så det är nog inget hinder.

Det finns även andra märken.
Sigma har kommit ut med ett nytt 55-200 för ca 1700 kr.

Sigma har ett 70-300 som även har bra närgräns för närbilder. (storlek ca. armbandsurets urtavla)
Detta objektiv är av godkänd optisk kvalitet, framförallt blir skärpan bra när man bländar ned objektivet.