Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

75-300 eller 55-200?

Produkter
(logga in för att koppla)

backyslash

Avslutat medlemskap
Har tänkt att införskaffa ett tele till min 300D, men vilket? Ska jag satsa på det 300d "anpassade" eller ska man köra 75-300?
Jag är nybörjare på fotoområdet så jag vet inte riktigt hur man ska tänka när det gäller tele. Kommer jag sakna spannet 55-75 om jag kör på 75-300?
 

melker2001

Aktiv medlem
Ja! du kommer att sakna spannet mellan 55-75

Ja! du kommer att sakna spannet mellan 55-75 betydligt mer än 200-300 i daglig fotografering.
tänk på att räkna upp x 1,6
 

melker2001

Aktiv medlem
Ja skillnaden är stor

Ja skillnaden är stor men för egen del så har jag mitt längsta objektiv 70-200 2,8 och det är sällan jag har saknat längre, sen har jag bla ett 24-70 och det önskar jag vore kortare ibland så mitt nästa köp blir ett 12-24 sigma eller 15-30 sigma, men givetvis beror det på vad syftet med objektivet är.

// Håkan
 

Jeppe

Aktiv medlem
Långa telezoomar i budgetklassen håller oftast inte måttet.. Alltså gör du bäst i att satsa på ett 55-200 (passar bra till det 18-55:an som du köpte med kameran?)

EF 55-200 är egentligen ett gammalt aps-objektiv som Canon dammat av och "uppgraderat".

Man kan hitta billiga exemplar av dessa på tyska ebay.
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Det är inte så stor skillnad mellan 55mm. och 70 mm så det är nog inget hinder.

Det finns även andra märken.
Sigma har kommit ut med ett nytt 55-200 för ca 1700 kr.

Sigma har ett 70-300 som även har bra närgräns för närbilder. (storlek ca. armbandsurets urtavla)
Detta objektiv är av godkänd optisk kvalitet, framförallt blir skärpan bra när man bländar ned objektivet.
 

backyslash

Avslutat medlemskap
ojojoj...tack för svaren, fast nu blev det nästan ännu svårare att bestämma sig. Jag har tänkt att köpa objektivet i USA och det verkar som om Canon inte är så mycket dyrare än Sigma där, så för den delen spelar det inte så stor roll. Men är det så att 300 inte kommer att ge tillräckligt bra kvalité så är ju det helt meningslöst...
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Om du handlar i USA så köper du Canon. Det blir en investering efersom du lätt får tillbaka utgiften om du vill byta här hemma senare.

Ett tips:
Skaffa ett 50mm/1,8. Billigt, skarpt och användbart. Mycket fina porträtt.

Satsa på kvalitet. Om du har råd så kan ett 70-200/2,8 L i kombination med en telekonverter 2X vara en bra investering. Då får du ju även ett 140-400/5,6 att plåta med.
L-objektiven håller mycket hög klass.

Ha det bra i US lyckliga du.
 

backyslash

Avslutat medlemskap
ojojoj igen...70-200/2,8L var inte riktigt i mitt prisläge...men 50mm var ju helt ok, kanske inte är så dum idé att införskaffa ett sådant.

Nä, det får nog bli ett "ful"tele iallafall. Om jag köper 55-200 kan jag skaffa en sån där konverter då eller kommer det bara bli tokdåliga bilder?

När det gäller Canon verkar det bara finnas en typ av 55-200, men om jag går på 75-300 finns det ju några olika varianter i budgetsegmentet, massa U och I och II och DC och USM och III och IS etc ;-). Vilket ska man välja?

....Tur att biljetten till NY inte var så dyr iallafall......

/Erik-som-tyckte-att-kameran-egentligen-var-lite-för-dyr-men-börjar-nu-inse-att-det-bara-var-början-på-något-mycket-större-som-antagligen-leder-till-ekonomisk-sanering-så-småningom

...och så måste jag ju köpa en blixt också :-o
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
köpa min!?

jag har en SIGMA70-300APO Macro som är i fint skick. Knallobjektiv med bra skärpa! För sitt pris äääär den oslagbar på matknaden idag!
intresserad?
Mvh Niclas
 

backyslash

Avslutat medlemskap
Ja varför inte..? kan du matcha priserna i New York och lite till så...

Vad är det exakta modellnamnet? Super APO II?
 

backyslash

Avslutat medlemskap
Jag åker på söndag...och har fortfarande inte bestämt mig..

...ja så ligger det till. Någon som kan ge mig ett slutgiltigt svar :)
 
ANNONS