Annons

Digitalt genombrott ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pixel

Avslutat medlemskap
DIGITALT GENOMBROTT ?

FOVEON presenterade i måndags (11.2) bildsensorn Foveon X3 som de hävdar är det största genombrottet inom digital fotografisk teknologi sedan konstruktionen av CCD-brickan för över 30 år sedan.

Foveon X3 är världens första bildsensor som säkerställer röd, grön och blå färginformation i varje enkel bildpunkt. Detta skall resultera i skarpare bilder, förbättrade färger och eliminering av oönskade färgfel som är vanlig i dagens digitala kameror. Den första kamera som använder denna teknik är deras spegelreflex SD9 som kommer till hösten. Fotografier från SD9 kan förstoras till 76 cm och ger då bättre kvalité än från 35 mm film.

Företaget har också nyligen lanserat en kamera för studioporträtt med världens högsta fotografiska kvalité. CMOS bildbricka med 16,8 milj bildpunkter & Foveon X3 med full färgregistrering.

DETTA ÄR VÄL ETT GENOMBROTT, eller vad tycker ni?

Mer info & bilder bla fm nedanstående länk:
http://www.digit.no/Nyheter/Teknologi/foveon_x3.htm
eller Foveons egen hemsida: http://www.foveon.com/
/Björn S
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det som är mest positivt i detta tycker jag är att Sigma ger sig in i striden, det behövs fler än två-tre tillverkare av digitalkameror för att driva på utvecklingen och sänka priserna.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Naturligtvis tycker Foveon att det är ett genombrott, det tycker alla tillverkare om sina egna produkter. Fuji´s Super CCD skulle oxå sopa matta med allt för ett par år sedan, likadant med Canons C-Mos. Vi får väl se, intressant är det i vilket fall.

Sigmas kamera lider av en brännvidsförlängning på 1,7. Det är iaf över min smärtgräns.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Re: DIGITALT GENOMBROTT ?

Pixel skrev:


Företaget har också nyligen lanserat en kamera för studioporträtt med världens högsta fotografiska kvalité.
Att säga så tycker jag är vanskligt. Vad är fotografisk kvalité egentligen, inte är det enbart upplösningen på CCDn som bestämmer kvalitén i alla fall.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Ja, Utan tvivel en stor grej. Kanske större än man tror. Som Phil Askey säger på www.dpreview.com "Detta kan bli den första CCD som överträffar film" Han fick låna en prototypkamera och har lagt upp några bilder. De ser ut som perfekta filmscanningar, och då är det en prototyp.
Det enda som grämer mig är att jag inte kom på det själv :)
Nu vill jag se chippet i en Canon och helst i storlek 24x36....
 

Linmajon

Aktiv medlem
Tyvärr så har man ju inget genombrott för tillverkningstekniken. Plattor större än en tumnagel lär kosta en hel förmögenhet under överskådlig tid verkar det som.
 

KanonCanon

Aktiv medlem
Ja, detta ser verkligen lovande ut... :cool:
Jag vill också se detta chipet i en ny canon...
Tja.. ska vi drömma om en 6megapixel med 6,8 brännviddsförlängning som visas nu på pda 24feb, testas på dpreview den 25feb, finns i handeln 26feb med pris på 32 lappar inkl 300mm 2,8? :rolleyes:
 

Linmajon

Aktiv medlem
Peter_o skrev:
Förutom det nya chipet, tror ni att den nya sigma kameran är något att ha?
Väldigt intressant fråga som jag också funderat på. Jag vet inget om Sigmas kameror men det verkar vara VÄLDIGT svårt att bygga en riktigt bra kamera. Det är ju nätt och jämnt att Canon, Nikon etc. klarar det :)
Jag har en Sony digitalkamera (ny) och det märks väldigt tydligt att de inte gjort så många stillbildskameror tidigare. Motsatsen till min digital-ixus där det märks på många sätt o vis att riktiga kamera-killar konstruerat den.
Inget ont om Sigmakameran, den kan förstås vara bra ändå.
Sigma gör ju en del riktigt bra gluggar, och då främst i övre prisklasserna, men det verkar vara väldigt knepigt att komma upp i Canons nivå.
 

julgus

Aktiv medlem
Peter_o skrev:
Förutom det nya chipet, tror ni att den nya sigma kameran är något att ha?
Sigma har väl inte blivit den succé som förväntades. Autofokuseringen var väl inte konkurrenskraftig om jag inte minns fel. Expert som skulle saluföra denna har väl inte heller de slagit på stora trumman, åtminstone har den väl tystnat nu.

Sedan säger det väl mer om nu varande digital hyesteri när en relativt okänd aktör med en lovande produkt för en potentiell/möjlig marknad och man redan höjer kvaliteten över nu existerande filmkvalité.

1.7 ggr brännvidssförlängning. Har Sigma fattat fel, utvecklingen ska vara tvärtom... förvisso har Sigma fina vidvinklar men att behöva ett 14mm för att få ett hyfsat vidvinkel låter dyrt, dåligt och otympligt.

En positiv sak är iallafall att nyheterna duggar tätt.

Mvh
Johan

PS: Kommer inte att behålla min G2 längre. Den håller inte måttet, trots topklass i Foto. Bättre vara utan digitala halvalster än irritation över resultat.
 

Pixel

Avslutat medlemskap
Det blir under alla omständigheter intressant och se om denna nya teknik håller vad den "lovar" i framtida tester. Dvs för och nackdelar under alla tänkbara situationer.
Sigma är med som "aktör" för en introduktion men det förhindrar absolut inte att vi ser samma eller likartad teknik hos de "andra" framöver misstänker jag.
/Björn (Pixel)
 

mbn

Aktiv medlem
Upplösningen betyder inte allt men den nya sigmakamerad har bara ca 3,4 megapixel. Inget att hurra över i pixelkriget. Antar att Sigma har en egen objektivfattning?

/Mats
 

Krille

Aktiv medlem
Finessen med den här nya bildsensorn är att varje pixel kan registrera alla tre färgerna, rött, grönt och blått. En vanlig CCD eller CMOS sensor klarar bara en färg per pixel. För att skapa en viss färg krävs då tre pixlar. Det görs med hälp av interpolation. Resultat blir sämre skärpa och att bilden kan få färgartefakter. Foveon X3 ger teoretiskt tre gånger så hög detalupplösning (eler skärpa) som en vanlig CCD eller CMOS. I jämförelse skulle alltså X3 sensorn motsvara vad en vanlig 10 megapixel sensor klarar av att återge i detaljupplösning. Nu är det i verkligheten inte fullt så enkelt. X3 bygger på CMOS teknik som har vissa begränsningar jämfört med en CCD, bland annat mer brus och sämre skärpa på grund av ljusspridning. Men med stor sannolikhet ger X3 sensorn iallafall mer än dubbelt så hög detaljupplösning som någon annan sensor med motsvarande pixelantal.

Det är nog ingen tvekan om att X3 kommer att revolutionera digitalkamera marknaden. Det här är ingen bluff i stil med Fujis Super CCD. Man påstår inte att man får ut fler pixlar i den färdiga bilden. Men detaljupplösningen kan verkligen bli större med den här tekniken.
 

KanonCanon

Aktiv medlem
Jag vet inget om Sigmas kameror men det verkar vara VÄLDIGT svårt att bygga en riktigt bra kamera. Det är ju nätt och jämnt att Canon, Nikon etc. klarar det
Visste du inte att de INTE vill göra en bra kamera... hehe... tänk på vad pengar de skulle förlora! Därför skapar de kameror som är halvbra så vi måste köpa en ny modell ofta...Det är en komplott mot oss konsumenter och jag tror alla tillverkare samarbetar för att suga ut varje krona vi äger och har.. - det värsta är att de lyckas med det också... :p

1.7 ggr brännvidssförlängning. Har Sigma fattat fel
Nej nej.... gogo Sigma!! brännviddsförlängning gillar vi.. hehe..

PS: Kommer inte att behålla min G2 längre.
För länge sedan hade jag en Agfa instamatic eller nåt sånt.. på den kunde man sätta en stor blixtkub med 4 blixtar inuti.. dessutom fanns det 2 knappar på kameran!
Den var 150ggr bättre än en digital fuji som är 5000ggr dyrare..
Nej ska det vara digitalt måste man antagligen sälja både hus, fru och bil.. :p

sigmakamerad har bara ca 3,4 megapixel.
Som du säger så är inte pixlar allt och en brusfri bild med 3megapixel kan faktiskt vara bättre än 35mm.. se bara på Canon D30..
Eftersom SD9 använder ny teknologi ska det bli väldigt intressant och se hur bra den nya sensoren är... vem vet? kanske är den så bra att det är bara att kasta mellanformatkamerorna... hihi.. :rolleyes:

X3 bygger på CMOS teknik som har vissa begränsningar jämfört med en CCD, bland annat mer brus och sämre skärpa på grund av ljusspridning
Jag trodde också att CMOS skulle ha mer brus men Canon har ju bevisat att CMOS faktiskt kan vara minst lika bra som CCD och till och med bättre!

Nu är det bara hoppas dpreview testar den nya Sigman snart...
I mars räknar jag med att det finns mycket godis på marknaden? - spar pengar!!

PS - någon som är intresserad att köpa hus och bil billigt? - fru på köpet.. :D
 

Linmajon

Aktiv medlem
Peter_o skrev:




Jag trodde också att CMOS skulle ha mer brus men Canon har ju bevisat att CMOS faktiskt kan vara minst lika bra som CCD och till och med bättre!

Precis. En annan fördel är att CMOS kan tillverkas i "vanliga" chipsfabriker. CCD-fabrikerna är mycket dyrare.
En stor CMOS-platta kostar tyvärr ändå en HEL förmögenhet att tillverka. Delvis pga. de relativt små serierna. En CPU, som Ex Pentium är både mindre och tillverkas i ohyggligt stora serier...
Problem: Kiselplattorna är runda. Större plattor ger större risk för kassation (sämre "yield") etc.etc.
Har någon här fakta i målet? :)
 

julgus

Aktiv medlem
Peter_o skrev:


.....
Jag trodde också att CMOS skulle ha mer brus men Canon har ju bevisat att CMOS faktiskt kan vara minst lika bra som CCD och till och med bättre!

varför har de då övergivit tekniken.. åtminstone i deras 1D?

Mvh
Johan
 

Linmajon

Aktiv medlem
Canon har själva svarat på just den frågan. Det går inte att tömma en CMOS lika snabbt som en CCD. Max runt 3bilder/s med 3Mpix (som D30). De ville ha både snabbare kamera och fler pixlar. De kunde dessutom ta bra betalt för en proffskamera.
 

KanonCanon

Aktiv medlem
Problem: Kiselplattorna är runda. Större plattor ger större risk för kassation (sämre "yield") etc.etc.
vad är kassation/yield :eek:


varför har de då övergivit tekniken.. åtminstone i deras 1D?
Jag tror knappast att de har övergivit tekniken eftersom D30 var och är en succe... det går dessutom stora rykten om en nya cmos kamera från Canon...

Resultatet kan bli att canon får en snabb kamera och en kamera med kraftig upplösning... liknande D1x/D1h..
 

Tjalle

Medlem
Visst går det att bygga bra kameror med CMOS. Förhoppningsvis har Foveon, liksom Canon, lyckats minska problemen med brus och ljusspridning så att kvaliteten på bilderna blir i klass med vad man skulle få med en motsvarande CCD. Det tror jag nog man har.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Peter_o skrev:

vad är kassation/yield :eek:

Yield=kassationsgrad. Om hälften av chipsen är kassa är yielden 50%
Ibland har de 100% kassa chips flera dagar men de har nog bättrat sig på senare tid.
Alla kostnader måste förstås läggas på de säljbara chipsen.

Probilderna på Foveons hemsida är hårresande bra trots att de "bara" är 3Mpix.
Troligen är de tagna med Canon(L?)-optik eftersom prototypen har EF fattning.
Jag har inte sett bilder från Sigmakameran ännu.
 
ANNONS