Annons

10D och front fokus.

Produkter
(logga in för att koppla)

nickepartan

Medlem
Hej på er.
Jag har haft min 10D sedan i våras och tyckt att de har varit svårt att få till fokus vid kort skärpdjup. Tänkte att jag kanske inte var tillräckligt nogrann. Sedan kom sommaren o bättre ljus med nedbländade optik med bättre skärpdjup som följd, ja ni fattar säkert.
Nu har jag hängt upp mig på detta igen o genomförde ett litet test.
Har sett någon tråd om detta tidigare men hittar ej den nu.
Kan man göra något själv eller?
Är de kameran eller optiken som är feljusterad?
Kanske min tidigare eos30 uppförde sig liknande,
av förklarliga skäl tog man inte en massa "labb-bilder" med den?

Har här fokus på 19 med 50mm f1.8.
Fotat i ca 45 graders vinkel.
 

Bilagor

julgus

Aktiv medlem
men snälla nån.... det finns ju redan en miljard trådar om 10d och dess oförmåga att hitta fokus... sök här (sök på "10d and fokus" ger 25 hits) eller sök på dpreview...

Mvh
Johan
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
Prova att vrida lite på den lilla ratten bredvid sökaren. Den korrigerar för synfel eller om man inte har synfel så korrigerar den ändå och då blir det helt enkelt fel fokus.

Johan: De oändliga antalet tidigare frågor har handlat om autofokus.
 

julgus

Aktiv medlem
Var står det att det inte handlar om af?
Mvh
Johan
Daniel Ahlin skrev:
Prova att vrida lite på den lilla ratten bredvid sökaren. Den korrigerar för synfel eller om man inte har synfel så korrigerar den ändå och då blir det helt enkelt fel fokus.

Johan: De oändliga antalet tidigare frågor har handlat om autofokus.
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
Jag tolkar "frontfukos" i sammanhang med 10d som ej autofokus. Jag kan ju ha fel men att tolka "frontfokus" som autofokus känns ännu märkligare.
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

nej, frontfocus är ett fenomen som tillsammans med AF ger fokus en bit närmare än där man egentligen ville ha fokus. Backfocusing är det motsatta, dvs fokus hamnar bakom af-punkten.

De som är drabbade kan ibland få bättre resultat med manuell fokusering.

Avseende Canon 10d så verkar det vara en salig blandning mellan kalibrering av hus och/eller optik för att få skärpan där man förväntar sig den.

Men som sagt.. om detta finns det redan mängder av mess att läsa om, här eller på andra forum.

Mvh
Johan

Daniel Ahlin skrev:
Jag tolkar "frontfukos" i sammanhang med 10d som ej autofokus. Jag kan ju ha fel men att tolka "frontfokus" som autofokus känns ännu märkligare.
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
Mitt förslag är fortfarande att prova "synfelsratten", jag minns inte vad den kallas i manualen så jag är ledsen att du tolkade det som otrevligt.
Själv får jag ställa den i ena ändläget om fokuset på bilden ska hamna där jag ser fokuset i sökaren.
 

Linmajon

Aktiv medlem
nickepartan skrev:
Jag använder af. naturligtvis.
Fan va ni är otrevliga.
Haha! Inget att skratta åt kanske, men ditt problem har ältats i tusentals inlägg och alla kända forum sedan 10D levererades... Har problem själv med min 10D, men bara med ett objektiv av mina 6 (85/1.8). Ska lämna in för justering efter nyår.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Daniel Ahlin skrev:
Mitt förslag är fortfarande att prova "synfelsratten", jag minns inte vad den kallas i manualen så jag är ledsen att du tolkade det som otrevligt.
Själv får jag ställa den i ena ändläget om fokuset på bilden ska hamna där jag ser fokuset i sökaren.
Jag förstår inte hur du tänker riktigt. Om autofokusen ställer in sig fel så har ju det inget att göra med dioptrijusteringen.
 

nickepartan

Medlem
Daniel Ahlin skrev:
Mitt förslag är fortfarande att prova "synfelsratten"
Ok, jag förstår vad du menar, förlåt Mig.
Men jag använder af.

Jag vet att detta har "stötts o blötts" här på sidan men kan inte hitta någon rubrik som pekar på detta.
Då kunde jag naturligtvis läsa där själv, och sluppit störa er.

Tack ändå.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Daniel.. diopterjusteringen har ingenting att göra med autofokusens funktion.

Som jag ser det så har Niklas lite problem med fokuseringen. Hans EF 50/1.8 fungerar inte tillfredställande.

Har du prövat några andra objektiv Niklas?

Ni andra, försök att ha överseende med folk som kommer in här i forumet och frågar om saker som kanske varit på tapeten innan...om ni nu ändå känner att ni måste svara så svara då hövligt.
 

nickepartan

Medlem
Tack Jesper.

Det är bara den optiken som jag har så ljusstark så att de märks så tydligt.
Upplever även att om jag bländar ner så rättar de till sig, men de är lite svårare att bedömma p.g.a de större skärpdjupet.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Niklas.. kan du inte pröva på ett "real-life" motiv.. t.ex. där man ser halva ansiktet och fokus ligger på ögat?
 

matnyttige

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Haha! Inget att skratta åt kanske, men ditt problem har ältats i tusentals inlägg och alla kända forum sedan 10D levererades... Har problem själv med min 10D, men bara med ett objektiv av mina 6 (85/1.8). Ska lämna in för justering efter nyår.
Kanske en dum fråga men är du säker på att felet inte märks på den andra optiken pga större skärpedjup?
(Jag har nämligen fel på samtliga mina optik över 50 mm (5 st))
 

MathiasT

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Ni andra, försök att ha överseende med folk som kommer in här i forumet och frågar om saker som kanske varit på tapeten innan...om ni nu ändå känner att ni måste svara så svara då hövligt.
Tack, Jeppe. Jag är också rätt ny - både som medlem här och som "amatör+ fotograf". Och tack alla ni som ändå tar er tid att svara på "gamla" och "välkända" frågor.
 

Damocles

Aktiv medlem
Läs den här sidan på DPREVIEW
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page17.asp

Vill du göra en riktig test måste du dels veta hur fokussensorn ser ut, den täcker bra mycket mer än punkten i sökaren.

Sen är en allmenacka med röd text inte det bästa att hitta fokus på. Troligast är att den tar fokus på nåt svart mot vitt då den är kontrastberoende till stor del.

Det viktiga är att ha ett bra target för den att fokusera på, då ser du om den fungerar efter specifikationerna. Se den shackrutiga biten som står ut så den har samma planvinkel som kameran i artickeln jag länkade.
 

dsmannen

Aktiv medlem
Damocles: Om man har problemet med front/backfocussing så märker man det oftast tydligt på många bilder utan att behöva göra ett test.
Jag har/har haft ordentliga bekymmer med fokuseringsfel och jag är bara sååå less på det.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Jag skickade in min till Canon i somras men fick tillbaka den i samma "dåliga" skick dvs fokuseringen fungerade inte. De skrev att de testat samtliga optik jag skickade med men kunde inte hitta något fel!!!
Jag ringde "klantskallarna" för någon vecka sedan och då sa de (Canon IT Service) att de hade nu lärt sig och skulle åtgärda kameran om jag skickar in den igen. (Denna gång behöver jag inte skicka med några gluggar). Vi får se hur det går.
 
ANNONS