Annons

Svag blixt EOS 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla! Jag är ny här på forumet och har letat lite efter en tråd om svag blixt på Eos 300d.

Jag har just köpt en sån och sålt min Fujikamera. Tyvärr verkar det som om den inbyggda blixten är extremt klen? Det måste ju vara fel på den men är det någon mer här inne som upplevt samma sak? Fujin hade inga problem med blixten i ett rum med bara någon lampa tänd.
Eos:en kan inte lysa upp ett ansikte i ett normalt (med lampor) upplyst rum som jag fotat på 1-1.5 meters avstånd?
Min EOS 5:a har inte samma problem.

Mvh Anders
 

JalleS

Aktiv medlem
Tja, jag vet inte riktigt...

Jag tycker att det blir hyfsat. Det är i alla fall klart bättre resultat än med min gamla kamera. Jag har dessutom börjat använda ISO400 för blixtbilder, det känns som att det blir något bättre än på ISO100.

Definitivt så lyser min blixt upp ett ansikte på 1 meters håll utan problem och utan med modifierat FEC.

Apropå programvara för att sätta FEC så är ju denna freeware ganska effektiv:
http://revolution.cx/rcx/fecset.htm

--jalle


RolandM skrev:
Blixten doserar ut 2/3-1/1 steg för lite ljus i förhållande till önskvärd ljusmängd. Detta kan inte justeras i kameran med mindre än att Canon skriver om programvaran. Men det går att fixa med en lös blixt eller via programvara för 10D.

Mer strängar i ärendet:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=15317&highlight=blixt+AND+300d
 
Re: Tja, jag vet inte riktigt...

JalleS skrev:
Jag tycker att det blir hyfsat. Det är i alla fall klart bättre resultat än med min gamla kamera. Jag har dessutom börjat använda ISO400 för blixtbilder, det känns som att det blir något bättre än på ISO100.

Definitivt så lyser min blixt upp ett ansikte på 1 meters håll utan problem och utan med modifierat FEC.

Apropå programvara för att sätta FEC så är ju denna freeware ganska effektiv:
http://revolution.cx/rcx/fecset.htm

--jalle
Tack för svaren allihopa.
Jag har hämtat detta program nu och ska testa det.
Återkommer med rapport om hur det gick i morgon.

Mvh Anders
 
Hej! Nu har jag testat programmet och det funkar :)

Doch behövs nog en starkare extern blixt om jag ska bli riktigt nöjd.
Som tur är använder jag sällan blixt eftersom jag mest fotar natur.
 

Smajly

Aktiv medlem
Jeppe..

Jag råkar inte ha den tidningen..inte än iallafall..ska snart flytta så jag har inte startat nån pren. än.

Du skulle inte kunna skriva lite info om jämförelserna på dessa blixtbilder? Om du har lust?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Ur FOTO nr 12/2003 (EOS 300D test):

"EOS 300D tar generellt något för mörka blixtexponeringar, i synnerhet med den inbyggda blixten.
Med en extern blixt förefaller resultatet bli något bättre men kan variera från bild till bild."

Exempelbilderna visade att EOS 10D gav betydligt bättre blixtexponeringar.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Vasågo :)

Den är väl okej...inget märkvärdig men testerna är bra..en del intressant artiklar oxå..dyr är den inte heller.

Jag prenumerar på den...och tänker fortsätta med det.
 
ANNONS