Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

svarta prickar på neg

Produkter
(logga in för att koppla)

laax

Medlem
när jag framkallade senaste rullarna (35mm) fick jag små svart prickar på alla neg. de påminner lite grann om vanligt damm, men sitter som i bilderna.

vad kan det vara?
hur ska jag få bort dem?
förebygga?
(jag har kollat, det är inget skit i optiken)

tacksam för hjälp.
 

qlicken

Aktiv medlem
Hej

Om det är små svarta fläckar eller punkter på negativet, är det med all sannorlikhet.

Dåligt lösta eller utkristalliserade framkallarsubstanser..
(Metol, Hydrokinon) eller alkali ha satt sig på skiktet.

Använd endast bad med fullständigt lösta kemikalier.

Under framkallningens gång får under inga förhållanden fasta kemikalier tillsättas framkallaren.

Små ljusa runda fläckar på negativet.
Luftblåsor på emulsionen varigenom framkallaren hindrats att inverka på emulsionen.

Knacka dosan ett par gånger mot handkloven så bubblorna släpper från filmskiktet.
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Jag brukar knacka framkallningsdosan, efter det att den är fylld med framkallningsvätska, försiktigt under de 30 första sekunderna. Använder då ett mjukt underlag som en matta, filt eller dyligt så att inte plasten spricker.
/Tommy
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Ett annat sätt att eliminera risken för svarta fläckar på negativet är att först fylla framkallningsdosan med framkallningsvätska och sedan sänka spiralen med uppladdad film. På detta viset har eventuella luftblåsor getts möjlighet att ta sig upp till ytan.
Den stora nackdelen med denna metod är dock att detta måste ske i mörker med risk för spill etc...
 
ANNONS